Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2366 ggr
lukasfelix
1

Hjälp med grafikkortet!

Hej

Med jämna mellanrum så "låser" sig datorn i ett par sekunder, sen blir skärmen jätteljus. Ett meddelande kommer upp där det står att grafikkortet slutat fungera och återställts.

Vad gör jag åt detta, för antar att grafikkortet kan sluta fungera när som helst? Jag har inte haft datorn ett år ens och det här började nästan direkt. Har försökt kolla upp om man kan uppdatera grafikkortet eller liknande men jag kan inget om sånt….måste jag köpa ett nytt? Var gör man det? Kostnad? Hur får man in kortet i datorn? :P

Halvdansken
0

Garantin bord gälla, så ag hade tagit den tillbaka till butiken.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Razzora
0

Håller med #1 eftersom du inte har haft datorn ett år ens så gäller garantin. Så ta datorn tillbaka till butiken så kan de hjälpa dig med det.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

lukasfelix
0

Okej, då får jag göra så! Jag lyckades få fram vad det är för grafikkort jag har och har uppdaterat det, men har fått samma problem ännu en gång efter det :-(

[Woozy]
0

Kolla så att kylningen funkar, samt uppdatera drivrutinerna.

lukasfelix
0

Hur kollar jag så kylningen fungerar?

Datorn blir faktiskt ganska varm ofta och fläktarna har börjat låta en hel del….Men vad gör man åt det då? Skaffar en sån kylplatta?

[Woozy]
0

Kolla om fläkten snurrar på grafikkortet. Sen kan du passa på å blåsa rent datorn från damm.

lukasfelix
0

Hur kollar jag om fläkten snurrar? Måste jag öppna den på nåt sätt då?

[Woozy]
0

Ja du måste öppna lådan. Kolla på baksidan så ser du skruvar.

Om du ser datorn frammifrån så är det den vänstra plåten du skall skruva bort.

lukasfelix
0

Det är en laptop!

[Woozy]
0

Ahhhh okej Skäms

Ja då blir det betydligt krångligare.

Försök blåsa ur datorn med ren tryckluft om du kan. Bara kolla vart du har ventilationshålen.

lukasfelix
0

Kan man blåsa med en hårfön, om man ställer in den så den blåser kall luft?

[Woozy]
0

njaee hårfönen lär knappast orka blåsa med den kraft som behövs skulle jag tro.

Det finns tryckluft på tub att köpa om inte annat.

lukasfelix
0

Okej! Kan jag köpa det på typ teknikmagasinet/clas ohlson och liknande?

[Woozy]
0

Ja det bör finnas där… Glad

Halvdansken
0

Köp ingen tryckluft. Det är nog fel på grafik eller moderkortet. Ta den till butiken och låt dem fixa problemet. Det är sånt man har garantier till.

[Woozy]
0

Finns inga garantier som täcker damm…

men å andra sidan så kanske det inte är damm som är problemet. Obestämd

lukasfelix
0

Är kanske bäst att testa med tryckluft först för att se om det är damm som är problemet? Eller finns det någon risk att något förstörs, jag har ju inte koll på hur man gör precis…Känns ju lite dumt att lämna in den och så är det bara damm som gör det

[Woozy]
0

Det bör inte vara nån risk att försiktigt blåsa med tryckluft.

lukasfelix
0

Eller om jag lämnar in den, fixar de till det då? Eller går det inte på garantin som du sa? Känns ju väldigt trist om jag skulle behöva betala massa för det isf

[Woozy]
0

Beror det på damm så går det knappast på garantin.

Prova blås rent den. Hjälper inte det så kan du ju lämna in den. Men det vore surt om du blir av med datorn i tre veckor, samt får betala för dammborttagning.

Halvdansken
0

Om det går på garantin ska man inte betala. Tror inte det är damm, vi har aldrigt haft problem med det på vår laptopar.