Formatera windows 7
Hej
Här kommer en rookie som behöver hjälp med en formatering. Jag är less på det här snygga men inte särskilt funktionella operativsystemet windows 7. Det är så tjorvigt att få alla program funka i det. Så jag tänker byta till XP på min laptop.
Vad jag förstått måste hårddisken formateras innan jag kan installera xp. Kan helt enkelt inte klicka mig vidare på installations-cdn.
När jag då väljer formatera kommer det upp en ruta där det står "Det går inte att formater den här volymen. Innehåller den windows-version du använder. Om du formaterar volymen kan datorn sluta fungera."
Därifrån kan jag inte göra annat än trycka okej eller läsa vidare om partitioner.
Jag förstår mig inte på det här. På internet står det att jag ska ta bort partitionerna och hur man gör men vad innebär det? Och vilka partitioner ska bort?
Tacksam för hjälp!
Ha en bra dag! // Pernilla
Du ska inte formatera om innefrån Windows, utan stoppa in Win XP-skivan i läsaren och starta om datorn. Sen är det bara att följa guiden.
Pratade med min bror nu som är rätt haj på sånt här och sa att jag först och främst måste se till så jag har alla drivrutinerna till windows xp.
Så jag börjar där.
Helt galet! Snacka om att kasta pengar i sjön, det är inte så klurigt att lära sig om man försöker. XP suger och är flera generationer efter och tom microsoft har officiellt sluta stödja XP.
Lägg ner tid på att vänja dig med systemet.
/Fridaybrew

Jag fattar heller inte varför du går två steg tillbaka till XP? Jag gillar det, har jobbat med det i många år, men det fasas ut nu och det finns ingen support på det och de flesta program kommer ju till W7 och uppåt nu. Så varför gör du det?
Du kommer också få problem med browser, i varje fall IE går bara max IE8 på XP.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Vad menar du med att du först ska ha alla drivrutiner till XP? Om du downloadar dem och sen formatterar om disken så försvinner de ju igen?
men jag måste ju kunna lägga in dom igen sen med en skiva eller usb-minne. Risk annars att inte tangentbord m.m. funkar efter formateringen som jag fått det förklarat för mig.
Sen var inte frågan huruvida jag borde byta operativsystem eller inte så skippa dom kommentarerna i fortsättningen tack. Människor är olika.
Är inte intresserad av någon sorts försök till övertalning att behålla mitt nuvarande.
Drivrutiner för tangentbordet följer med i XP, såvida du inte har nå special-special…
Okej. Bra bra.

Stopp och belägg innan du migrerar ner till XP. Inget försök att övertala dig att behålla Win7 men se nedan (särskilt del 2) det kanske kan ordna sig för dig ändå.
Du vet väl att i Win 7 (minst professional eller enterprise) finns en gratis version att köra XP som ett extra OS? XP körs då som ett virutuellt operativsystem. På så sätt kan du fortfarande ha kvar Win7 (ja den har faktiskt många fördelar framför XP) men även ha XP mode tillgängligt med ett knapptryck.
Program som itne fungerar under Win7 kan allokeras till XP mode och dyker då upp på den vanliga programmenyn och kommer då att köras under Win XP.
Om du har Win 7 home premion edition så ingår inte det out-of-the-box. Du kan då iofs välja att installera MS Virtual PC och sedan lägga in en virtuell Win XP.
Ett annat sätt om du inte får dina program att fungera i Win7 är att ställa in dem att köra i WIN XP kompatibillitetsläge. Det gör du genom att högerklicka på exe filen till ditt program och sedan välja Egenskaper och kompatibilitetsläge. Välj där Kör detta program i kompatibilitetsläge för - välj OS t ex Win XP SP3. Pröva om detta får igång dina program.Du kan välja att försöka få igång dina program genom att låta dem köra ända ner till Win 95 läge - så det kan vara värt att pröva detta innan du migrerar ner till Win XP totalt.
Om programmen kräver vissa specifika drivrutiner som inte fins för Win 7 kan du även besöka leverantörens hemsida. Oftast publicerar de vilken drivrutin ditt program behöver för Win 7 och det brukar då gå att ladda ner gratis.
Tack för bra tips.
Det ni data-proffs här på sajten (drar inte alla över en kam) behöver inse är att folk har olika behov och prioriteringar och för en lekman som jag som helt enkelt bara vill ha lite basic program på datorn som fungerar utan en massa småproblem och trixande med inställningar och kodex och skit, så betyder en NERgradering till xp helt enkelt att jag återgår till någonting jag vet har fungerat för mig förrut. Jag har inte så höga krav på min dator och mitt operativsystem, helt enkelt bara att det fungerar utan att jag behöver läsa på internet en gång i veckan för att försöka lösa en massa småproblem.
Jag har haft windows 7 snart ett år och gillar det ändå inte. XP förstår jag mig på och kan fixa de flesta småproblem utan att behöva klia håret av huvudet och lägga en massa tid på.
jag gillar inte tonen här inne. Varje gång jag har skrivit här och bett om hjälp kommer det otrevliga kommentarer om att man gör något korkat och galet och sabbat m.m.
Man ber om hjälp för att man INTE KAN!
De som vill får ta åt sig av det jag skrivit. Ville bara framföra mitt upplevande av bemötandet jag fått här.
Klart det kammas medhårs på internet =)
Du kanske inte gillar tonen men det spelar mindre roll om du blir hjälpt eller hur. Vill du bli daltad med så kan du ringa en kundtjänst och betala för informationen iom att du nu inte velat googla eller misslyckats.
Om du tycker tonläget eller klimatet är hårt här på iFokus ja då kanske det bästa är att säga upp internetabonomanget.
/Fridaybrew
Du verkar ha tagit åt dig.
Vad jag menade var att det hade varit trevligare att få en fråga ställd "varför vill du byta OS?" istället för att kalla det helt galet.
Jag kallar inte det "daltande", snarare "trevlig ton".
Det var allt.
Och ja, jag har googlat och inte riktigt förstått det jag har läst.
Sen var inte frågan huruvida tonen på iFokus var otrevlig. Saken gällde vissa på datorn.ifokus.
Som sagt, den som vill får ta åt sig.
Och nej, jag föredrar att behålla mitt internetabonnemang. Vet inte om sånt här får dig att säga upp ditt abonnemang men jag gör inte så.
Det var bara en människas åsikt. Inget värre än så. Ordet är fritt
Ordet är verkligen fritt och faktum är att det är helt galet att byta ner sig. Sen att jag tar åt mig kvittar , det bjuder jag på när man kunde ana din egen ton redan från början.
Vidare kvittar det vilket operativsystem som du väljer du kan byta till win 3.1 och det rör mig inte i ryggen.
Så fort någon skriver nånting som man inte vill lyssna på så är det taskigt tonläge och skygglappar på. Det är ett enormt daltandebehov häromkring, speciellt på dator.ifokus .
Jag tycker det är oehört roande att du tycker det är bökigt (tjorvigt) att använda program i win7 och sen ska nedgradera till ett långsammare operativssystem som har säkerhetsluckor i princip överallt. Samt att hela omställningen är troligen många gånger tjorvigare än att bara utnyttja google och lösa problemen från första början med programmen.
/Fridaybrew
Var i mitt först inlägg anade du någon "ton" från mig?
Och nog får väl ni tycka att jag inte borde byta men det jag sa var att det finns bättre sätt att säga det på. Har ingenting alls emot hur halvdansken framförde sina åsikter.
Men påpekade sen att jag inte ville ha några fortsatta åsikter angående just huruvida jag borde byta eller inte eftersom det inte var det jag bad om hjälp med från första början.
Jag tackade för Kaj´s info och påpekade min åsikt angående tonen här inne utan att peka ut någon speciell. Sen blev du bara onödigt otrevlig direkt mot mig.
Jisses vilken värdslig sak att diskutera. En fråga om smak och prioriteringar. Du tycker på ett sätt och jag tycker på ett annat sätt.
Om någon skulle bli erbjuden en dörr som öppnas och stängs automatiskt och ändå välja en vanlig hederlig dörr med handtag istället för att personen inte vill riskera att fastna, är den personen dum då? Nej det är ett personligt val beroende på vad man föredrar. Jag föredrar en dörr jag vet hur den fungerar.
Som sagt tack för den konstruktiva infon jag fick, men nu har jag inget mer att säga.

Grejen är att du hela tiden påpekar att du inte vet nåt, att du är rookie och att du behöver hjälp. Sen när folk försöker påpeka att det alltså är en riktigt dålig ide att nergradera OS så blir du irriterad, för det var inte det svaret du ville ha.
Försök förstå att vi vill ditt bästa. Explorer fungerar inte i senare versioner än IE8 på XP. Vi har inte konvertarat alla maskiner på jobb ännu, så jag har fortfarande XP på min, och jag börjar få stora problem med IE8. Det kommer du givetvis också att få. Nya program kommer inte att fungera på din maskin, inte heller uppgraderingar.
Du skriver "jag återgår till någonting jag vet har fungerat för mig förrut.". Huvet på spiken - det HAR fungerat. Om kort tid kommer det inte att fungera längre. Det är inte en fråga om smak och prioriteringar eller dörrar med handtag, det är att du gör nånting så dumt (i brist på andra ord), just därför att du nog inte vet tillräckligt om det. Vi är många här inne som har varnat dig, varför inte lyssna.
Om 6 månader kommer du att undra vad i h*e du gjorde, tro mig.
15# bra inlägg
sen har ingen frågat har du verkligen skivor med operativsystemet XP?
dom där skivorna säljs inte längre och har väl inte gjorts på några år och sen är det oxå några år sen man fick med några skivor till datorn
numera så får man själv bränna en skiva men det är en anpassad installation utav operativsystemet och det går inte att installera den på vilken dator som helst
ett mycket gott råd ta och googla lite och lär dig om Windows 7 jag tror inte det är så hemskt som du får det att framstå
har själv en dator med XP härhemma och den hänger på sista tråden en hel del program går inte att få tag på längre
det mest irriterande är ju Internet Explorer som man behöver ha till vissa saker