Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 6817 ggr
senna
2007-08-30 13:03
0

Virtuella minnet fullt?

När jag startar upp photoshop så kommer det bara upp "det går ej att starta photoshop eftersom det virtuella minnet är fullt".

Då går jag in och rensar lite saker från datorn på "Kontrollpanelen > lägg till eller ta bort program" , startar upp photoshop igen, men nej!
Inte funkar den då heller. :S

vad är egentligen problemet? Någon som kan förklara?

Jag funderar på att be kusinen starta om datorn helt, och sen bara "registrera" photoshop igen. men då försvinner alla mina andra saker.
det spelar ju ingen roll hur jag gör, inget av alternatvien är bra, jag förlorar ju på det ändå. :(

JimJ
2007-08-30 13:42
0

Det virtuella minnet är en emulering av RAM på din hårddisk som Windows använder sig utav för att inte fylla RAM-minnet. Du kan öka det virtuella minnet, men det rekommenderas inte.

Eftersom RAM-minnen är otroligt billiga idag, kan du köpa ett extra 512 Mb att stoppa in i datorn. :-)

- Jim

senna
2007-08-30 14:42
0

#1 - okej, tack för tipset. :)

Denna kommentar har tagits bort.
Kaj
2007-08-30 15:07
0

Jim varför bör man inte utöka det virtuella minnet? Det tar väl bara upp mer hårddisk något annat är det väl inte eller?

Klart är ju att bäst är det att uppgradera det fysiska RAM minnet men det virtuella minnet bör man väl även kunna spä på lite om man har diskutrymme?

JimJ
2007-08-30 15:39
0

#3: För att ett RAM-minne är betydligt snabbare än någon hårddisk. Ju högre det virtuella minnet är, desto slöare kommer program att gå eftersom de kommer använda sig mer utav det virtuella minnet. Desutom kommer Windows försöka skriva till RAM-minnet från det virtuella. Om den virtuella filen är på tok för stor, kommer Windows skriva för mycket data på en gång till RAM-minnet. Helst vill man inte ha ett virtuellt minne. :-)

Windows fragmenterar det virtuella minnet villket gör att datorns prestanda kommer sjunka i botten om det är för stort. Ju mindre det virtuella minnet är, desto snabbare kommer datorn att gå, om du har mycket RAM vill säga. :-)

Man ska låta Windows sköta storleken själv. Windows höjer eller sänker det virtuella minnet vid behov och skapar en balans mellan RAM och hårddisk.

Jag tror det var så det låg till. :-)

- Jim

Kaj
2007-08-30 15:48
0

Mycket bra och utförligt Jim. Man tackar

Asa_Sthlm
2007-09-01 14:53
0

Ah intressant läsning!   Jag har dock ställt upp det virtuella minnet enormt mycket, för att kunna jobba med bl.a Photoshop. Tidigare låg minnet på ca 700 men står nu på 10.000 och det gick inte att göra många moment före allt frös och låste sej.

Dator har blivit markant mycket snabbare och den låser sej ingenting längre, men nu blir man ju lite "orolig" att läsa att det kan skapa obalans om man gör så?!

Jamten
2007-09-03 16:53
0

Vad jag har förstått av windows så kommer inte det att skicka en massa onödiga data mellan RAM och VF (växlingsfilen). Varje program som körs får ett "segment" minne att använda, (jag tror varje segment är 64Kb). När ett program behöver mer än sitt segment frågar det OS:et om mer minne och får då ytterligare ett segment.

När allt tillgängligt RAM minne är utdelat och någon frågar efeter mer minne så måste man flytta bort data från RAM till VF. (OBS windows behåller en del RAM för sig självt som ALDRIG kommer att delas ut till andra processer). När man växlar bort minnes segment finns det flera olika sätt att göra detta på. Man kan t.ex titta på det segment som har legat outnyttjat längsttid i RAM och då flytta ut detta till VF. När nu data har skickats till VF kommer utrymmet där datat låg att delas ut till den behövande processen (programmet).

När data som finns i VF behövs igen kommer OS:et att ta reda på vad som kan växlas ut för att frigöra minne om det inte finns minne. Så på det viset komme man att skriva och läsa till/från VF vid behov och inte använda VF som ett förstahadsval för lagring av data som aktivt anänds av en process under körning.

Att datorn kan bli långsammare med STOR VF kan väl tillskrivas det faktum att OS:et måste leta genom VF som en sekvensiellfil ( söka datat som man söker ord i en text) för att hitta det data som skall skrivas eller läsas.

Min VF är 4GB och jag har inga problem. Den ligger förövrigt på en egen partition på håddisken.

mvh Jamten.

CamillaS
2012-01-14 20:47
0

Jag drar upp en gammal tråd här.

När jag redigerar i photoshop så kommer det fram den där rutan som säger att det virituella minnet är fullt trots att jag har 8 gb RAM-minne.
Hur mycket ska photoshop dra egentligen? Det verkar vara nåt konstigt med detta som varken jag eller min bror förstår oss på varför den säger så.

När jag har framme aktivitetshanteraren och kollar på prestanda medans jag redigerar så står den på 6,05.
Jag har då stängt alla andra program som startas när datorn startar.

Kan någon lista ut vad felet kan vara?Rynkar på näsan

MagArne
2012-01-14 21:07
0

Nu har jag ingen PC utan en Mac så menyerna i mitt PS är säkert olik PC

Men ta och starta PS och gå till File, Preferences.
Välj Prerformance. Där kan du välja hur mycket ram-minne PS får använda.
Testa att ändra till lägsta rekomenderade värdet och se om det blir någon skillnad. Ca 4100MB borde du börja testa med.

Vad kör du med för operativsystem? Är det 32 eller 64 bitars?

Kan det kanske vara så att du har utökat ram-minnet någon gång och det vitruella minnet fortfarande är inställt på det gamla mindre minnet? En tummregel brukar vara att det virtuella minnet ska vara 1,5ggr storleken på ram-minnet.

Kolla denna guide och se så det är rätt. Tror Vista och Windows 7 är snarlika i menyerna.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Change-the-size-of-virtual-memory