Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 1753 ggr
beem
2012-01-09 15:47
0

Trojan i USB

Jag har ett program som jag lånat av en kompis som ligger på USB.

Jag har haft programmet i min dator under ca 1 år. Därefter avinstallerade jag det.

När jag nu ska installera det igen  får jag ganska snart en varning  från  Microsoft Security Essentilas om trojan. Jag följer instruktionen och tar bort trojanen.

Sen scannar jag USB ' n direkt och får samma varning på den.

Hur kan denna trojan dyka upp nu. Jag hade aldrig problem med den  förut då jag hade programmet i datorn. På den tiden hade jag Avast som virusprogram.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Monarchy
2012-01-09 19:14
0

frågan vilket antivurs du har, och det är sannolikt uppdaterat nu.
Känner av fler virus alltså.

Dock brukar vissa piratkopierade program kunna tros av antivirusprogram vara virus men har man inte erfarenheten är det omöjligt att säga om det är säkert eller ej. 

i många fall vet du inte om först det är för sent om virus/trojanen har gjort skada.

beem
2012-01-09 21:08
0

Nu har jag Microsoft Security Essentilas men hade Avast förut.

Piratkopia eller  ej - jag har ingen aning om det.

Du menar att Trojanen kan ha funnits tidigare också men var då inte känd men nu är virusprogrammet uppdaterats och  känner av den - eller så är Avast sämre.

Det spelar ingen större roll - jag behöver inte programmet men skulle bara kolla en sak i det. Jag ska lämna tillbaka det nu och tänkte då tipsa om trojanen.

KlyX
2012-01-09 21:27
0

Hade varit intressant att veta vad programmet heter.

Allt som antiviruset säger stämmer inte. Har skickat många "false positive" dvs falska virusrapporteringar till antivirusleverantörer.

Fridaybrew
2012-01-09 22:59
0

bara googla på trojannamnet eller virusnumret. För att se om det är en false positive eller inte. Du lär inte vara ensam om att stöta på det.

Är det ett virus kanske du får reda på hur man tar bort det när du googlar. Dock surfa bara på välkända sidor för vissa virusborttagarsidor är en förlängning av virusmakarna och man ska inte alltid lita på allt på nätet.

/Fridaybrew

beem
2012-01-10 11:05
0

# 4 - det var ett bra tip det tänkte jag inte på.

beem
2012-01-10 19:11
0

# 3 - Art Rage.

beem
2012-01-14 16:53
0

#3 -  du frågade vilket program det var och jag svarade. Jag förväntade mig ett svar från dig - kanske du vet mer tänker jag.

KlyX
2012-01-15 21:18
0

Hittade nån sida där det stod att norton hade rapporterat ett uninstall skript från art rage som false positive.

Känner inte till programmet alls tyvärr så kan inte ge mer hjälp.

beem
2012-01-15 21:57
0

# 8 Det var ju en ledtråd. Jag har aldrig tänkt så att det kan vara en sån anledning.

Nu har jag ju inte Norton men det är bra att tänka på vid kommande problem….som lär infinna sig.Skrattande

Tack för ditt svar.