Varning vid nedladdning
Jag hade tänkt ladda ner en gratis test på 7 dagar av ett program som jag letat efter och nu hittar "preset viewer" för Photoshop från TumaSoft.com.
Jag får då upp en varning enl. bilden och avbröt då installationen.
Det som gör mig extra betänksam är den sista meningen "det här programmet kan komma åt ditt filsystem och internet, vilket kan utgöra en säkerhetsrisk."
Hur då komma åt mitt filsystem och internet - vad innebär det ?
Vågar jag köra vidare ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Det är Windows som är paranoid och friskriver sig ansvaret för det du tänker installera.
Litar du på att preset viewer är ett okej program så installerrar du det. Misstänker du att det är ett skräpprogram som kan ställa till det för dig så installerar du det inte. De flesta program idag behöver åtkomst till filsystemet samt internet så den varningen behöver inte betyda något utan är bara en information.

Att windows skulle vara paranoid är ju en konstig inställning.
Det är ju just därför att det finns så många virus/spyware och malware som Windows gör denna koll. Den uppmärksammar bara användaren på att detta program inte har någon känd utgivare och att man därför skall vara extra försiktig. Seriösa programleverantörer har nästan alltid en signering av sina program idag och då finns en "betrodd" utgivare angiven och en dylika säerhetsvarning skall inte komma upp. Så i detta fall gör Windows ett utmärkt jobb (även om just det här programmet förmodligen är OK) och låter användaren ta ett aktivt beslut här.
Troligen är det inget problem med detta program så det borde gå att installera utan oro. Men som sagt att det inte är signerat tycker jag verkar konstigt (så tillvida att det inte är ett väldigt gammalt program för signeringsmöjligheten kom för bara några år sedan som en säkerhets åtgärd).
Vad menas i praktiken med "det här programmet kan komma åt ditt filsystem och internet"
Programmet kan komunicera mot internet. Nu vet jag inte vad just detta program gör men det kan ladda ner fler tillägg från internet.
Är det en webläsare så är det ju en självklarhet att det behöver komunicera med internet.
Filsystemet innebär att programmet behöver ha tillgång till filer på din hårddisk. Det kan sammarbeta med andra program eller behöva moduler av Windows för att fungera. Direct X, drivrutiner, m.m.
Så egentligen är det inte så farligt som det låter då. Man ska naturlligtvis vara uppmärksam på allt man ladder ner. Jag hade aldrig sett just den skylten tidigare.
Nu laddar jag ner och hör ni en poooffff så är det från min dator.

Ett sätt ett program behöver tillgång till internet är om det har automatisk uppdatering. Då går den ut på nätet med jämna mellanrum och kollar ifall det finns nyare versioner av programmet.
Har du bara ett virusskydd och en brandvägg är det normalt inga problem. Om programmet t ex skulle vilja kommunicera på en port där exemplevis hackare kan ta sig in i din dator kommer din brandvägg att blockera detta etc. Brandväggens uppgift är att bara släppa igenom trafik som är tillåten på respektive port och inget annat. Tex enbart websidor på port 80.
Ditt virusskydds uppgift är att kontrollera att det inte finns skadlig kod gömd i filer som kommer över internet eller program som du kör i din dator.
# 6 tack för en bra förklaring.