Problem radera mapp i mina bilder
Vad beror det på att det ibland inte går att radera en tom mapp i "Mina Bilder".
Meddelandet som poppar upp säger att det används av annan person eller program. Inget annat program är öppet och ingen annan person använder den här datorn än "Mina Bilder".
Jag har Windows XP.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Det kan t ex vara att just den mappen håller på att indexeras eler att utforskaren själv har den öppen vid just det tillfället.
Ett annat "känt" problem är att vissa program som öppnar filer (t ex om du har ett bildvisningsprogram eller så) inte helt släpper taget om filen när man stänger ner programmet.. Trots att man stängt programmet så ligger det ändå kvar aktivt i bakgrunden. Detta kan du enklast se genom att starta Aktivitetshanteraren och se ifall det är något program aktivt där som du vet att du bl a brukar öppna dina bildfiler i. Öppna aktivtetshanteraren genom att ställa dig längs ner i aktivitetsfältet (längsner på bildskärmen) och högerklicka. Välj där "Starta aktivitetshanteraren". Där ligger alla program och tjänster som är igång på din dator just nu. Om där finns ett program som du känner igen och som du vet du har stängt så kan det vara det som har en "pipa" öppen till din nyligen skapade mapp.
Ett annat sätt är att startaom datorn (då stängs alla öppna processer och tjänster och startas om igen. Då brukar det gå att ta bort filen/mappen
Problemet började med mappen i går sen jag stängt ner PS. Problemet var kvar även på morgonen.
Jag kollade nu aktivitesthanteraren och där var inget annat program igång än det jag nu använder.
Nu stängde jag datorn och startade om och då gick den ta bort.
Nu vet jag hur det hänegr ihop med tex PS.
Tack för hjälpen och tack för ett utförligt svar.

Nästa gång om du går in i aktivitetshanteraren och stänger ner alla Photoshop program (glöm inte att det kan vara ett print program för PS åxå) så bör du kunna ta bort ev. mapp utan att starta om.
OK det var ett bra tips. Jag brukar aldrig stänga PS via aktivitetshanteraren. Jag väljer akriv > avsluta. Kanske därför allt inte är klart i bakgrunden. Jag ska börja göra som du säger.
Tack för ett bra tips.

Man skall normalt aldrig behöva stänga ner ett program och dess processer via aktivitetshanteraren men ibland "fastnar" de där och stängs inte när man kör arkiv, avsluta. Så använd bara aktivitetshanteraren när du kan konstatera att alla processer förmodligen inte stängst ner korrekt.
Att avsluta via aktivitetshanteraren kan ha sin nackdelar - vissa program har beroenden till andra processer och om man stänger ner för mycket så kan datorn bli instabil och en omstart kan komma att krävas.
OK det är så. Tack för hjälpen.