Laptop
Hej! Jag har bestämt mig för att köpa en ny dator. En Laptop, närmare bestämt. Men mitt problem är att jag i princip inte kan någonting om datorer. Så nu undrar jag om det finns någon vänlig själ, som vill ge mig en hjälpande hand.
Jag vill kunna ha trådlöstinternet på den, och att den ska ha en stadig internetanslutning, som den inte tappar var och varannan minut.
Jag vill att den ska innehålla "Word". Eller vad det nu heter. Ja ni vet, det där skrivprogrammet. :)
Jag vill att den ska ha en inbyggd webb camera.
Jag kommer främst att använda den till skolarbete och att hålla kontakt med vänner.
Så ja inte nån värst märkvärdig dator. Bara en stabil och pålitlig sak, som jag kan lita på i alla väder. Gärna också att den inte är seg, och har ett billigt/rimligt pris. Den får också gärna hålla i några år. :)
Vilken dator bör jag satsa på?
Tack på förhand!
MVH
bara bocka för de som ser intressanta ut och sen klicka på jämför.
Dock har jag inte tagit med trådlöst internet för det sorterade bort för många datorer och lämnade bara kvar 20 000 kr datorer typ. Då är min rekoemndation att köp den dator du vill och sen använder du dongel de få gånger som internet verkligen behövs utan för hemmet.
Tar du sällan med dig datorn ut på stan så skulle jag välja en med lite större skärm 17+ tum alternativt om du vill ha en mindre skärm skulle jag köpa en separat skärm att koppla den till hemmavid. Vilket alla datorer i listan kan göra via hdmi.
Alla datorerna i listan klarar sig säkert 2-3 år men mer än så är optimistisk. Vilket egentligen även gäller om man köper en daotr för 20 000+ kr också lol.
Lite kort hur man ska tolka saker ur ett mycket förenklat sätt:
Processorn Flera kärnor = bättre
Ju snabbar processor desto bättre hasitgheten anges är vad en processorkärna klarar av att räkna och anges numera i GHz (Giga Herz = 1 000 000 000 Herz)
Ram = Mer är bättre tycker inte man ska gå under 6 Gb ram även om man klarar sig med mindre men vill man klara sig i 2-3 år så är det bättre att ha lite för mkt inledningsvis. Sen vem har sagt att man kan få för mycket hehe =)
Anslutningar: ja där är det bra om usb finns och numera är usb 3.0 en ny version men är såpass nytt att det kvittar. Alla har usb.
Hdmi är bra. Men kort sagt är fler anslutngar bättre än färre.
Bildskärm = om den ska sitta på vardagsrumsbordet ja då är större = bättre. Ska den stå på kotnorsbordet och kopplad till en till skärm ja då kvittar storleken. Ska den vara protabel och med ofta ja då bör den vara liten för det ger mindre vikt på det man bär med sig.
Grafikminne vill man ha DDX där siffran x är 23 eller 5 där högre är snabbare. Dock märks det mest i spel.
Trådlösa nätverk ju fler olika möjligheter desto bättre helst dessa tre :802.11b, 802.11g, 802.11n samtidigt =)
Angående word finns det open office som är gratis och fungerar utmärkt som är som office paketet i princip lite enkelt förklarat
Hårddisk ju större desto bättre, men man kan alltid köpa en ny större hårddisk senare men då krävs ominstallation om den ska vara i laptopen annars kompletterar man enkelt upp med en extern usb hårddisk. Hårddiskhastighet ja 5400 eller 7200 rpm högre är bättre men det krävs aningen mer energi vilket påverkar batteriet lite. dock kan datorn vara minimalt snabbare med en snabbare hårddisk. Vill man vara toksnabbt så byter man ut den interna mot en svindys SSD disk men det är överkurs.
/Fridaybrew
Macbook Pro 13" och en extern USB-hårddisk att göra TimeMachine backup på.
Lättare dator att komma igång med är nog svårt att hitta.
Ja, den är dyr men hur kul är det att komma hem med en dator som man inte förstår sig på? När/om det börjar krångla, vem löser dina problem då? Känner du någon som är kunnig på datorer i din närhet?
"Så ja inte nån värst märkvärdig dator. Bara en stabil och pålitlig sak, som jag kan lita på i alla väder. Gärna också att den inte är seg, och har ett billigt/rimligt pris. Den får också gärna hålla i några år. :)"
#2 låste tydligen inte helt noga där =) du missade det som är i fetstil. Vilket per automatik tar bort allt crApple =)
Finns trevligare datorer att spendera sina pengar på än att låsa sig vid ett enda företag. Håll dig borta från Apple så gör du dig själv en tjänst.
/Fridaybrew
Allt är ju relativt, Generellt sett har ju en apple produkt längre livstid än en plastig Acer vilket gör den billigare och trevligare att ha och göra med.
är du rädd om din bärbara dator så håller den mycket längre än bara
2-3 år
själv sitter jag på en gammal häck som är inne på sitt 6 år och den fungerar alldeles utmärkt och den kommer säkert att hålla ett bra tag till
ta och kika runt på alla sidor på nätet som säljer bärbara datorer många har olika kategorier beroende på vad du ska använda den till
sakerna du räknar upp brukar en bärbar dator ha
Jodå, jag läste hela inlägget men fastnade för
"Men mitt problem är att jag i princip inte kan någonting om datorer."
Jag tycker inte att det bara är att åka till stormarknaden och köpa första bästa dator för under 4000kr då.
Det håller jag med om =) 4000 kr datorer från stormarknader är inte aktuellt om man vill få ut så mycket som möjligt av sina pengar.
Däremot om man är med på noterna att 400kr datorerna från stormarknaderna är typ gamla redan när man köper dom och de knappast kommmer prestera bra till programmen om 2-3 år. ens Nästa år ja då är det helt ok. Dock är det oftast värt de extra 1500-3000 att få en laptop som man blir nöjd med.
Dock oavsett prisklass så är laptops väldigt sällan fukttåliga så att dricka kring sina laptop är fyllt med risker. Men är man en adrenalinjunkie som jag så dricker man ändå vid datorn. gäller ju att vara vild, och alltid ha en backup redo =))))))
/Fridaybrew
Tack så mycket för alla svar!!
Nu har jag lite mer att gå på i min jakt på en ny dator. Det finns så mkt information om datorer. Men det känns som att det är hemskt lätt att bli lurad, om man inte riktigt kan nått.
2# Jag blev rekommenderad en Macbook utav en arbetskollega, som kan en del om datorer. Så jag får nog ta och kolla upp dem!

Och så kommer kärringen mot strömmen…
De maskiner vi har hemma har kostat en 3-4000 kronor (stationära). Ska man använda dem till surf, spel och lite skriva, så duger det utmärkt. De vi har nu är 2 - 4 år gamla, och jag har inga som helst problem med kapaciteten.
Datorer idag har i allmänhet tillräckligt snabba processorer, och stora hårddiskar och grafikkort som är ok för de flesta spel och "vanliga" program. Tänk på att det du köper idag, som folk här rekommenderar är ute och dåligt och gammalt om 6 månader!
Det jag däremot tycker man kan investera i är en bra skärm och om man köper en laptop en dockingstation som man kan använda hemma. Det är en grej som man kopplar in laptopen i och som man ansluter extern skärm, tangentbord och mus i så att man får bättre arbetsmiljö. Så det blir lite som "stationär" hemma, men man kan ta den med sig om man ska ut.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#8 onödiga pengar för en macbook om du inte är ute efter "något märkvärdigt".
Stabila och pålitliga är dom dock, men som sagt….alldeles för dyra. Och enligt min erfarenhet strular mac's trådlösa anslutningar oftare än en pc.
#10 Du kan dock aldrig säga att en produkt som macbook pro är onödiga pengar, eller för dyr. Beror helt på vad man värdesätter.
Det är så sjukt mycket mer baktanke och känsla bakom en Apple laptop jämnfört med många konkurrenter om vi bara ser till det fysiska. Utseende, kvalite, dataljer. Sen kan man ju alltid gå in på bildkvalite,batteritid,musplattan,tangentbordet, OS etc.
Inte för jag är något direkt fan av Apple då jag aldrig ägt en egen produkt av dom men testat en del i mina dar.
Det enda som håller mig tillbaka från att köpa en laptop från apple i dagsläget är att jag behöver vissa program för min utbildning som inte finns till OSX.
#11 självklart inte, kommentaren om onödiga pengar gjorde jag utifrån beskrivningen i första inlägget.
Utseende och detaljer, där håller jag helt med dig. Men kvalitet (som är ett ganska stort begrepp) tycker jag inte apple är nån utstickare i. Jag som spelnörd skulle aldrig köpa en dator från apple.
#12 Tycker personligen att Apple och Thinkpad är världsledande med sin kvalite, om än olikt riktade.
Förstår absolut varför du inte vill ha en dator från Apple. Då deras målgrupp inte är spelnördar då inte tillverkar datorer för att spelas på i någon högre grad.
Börja inte bråka, gossar
#14 bråka? diskuterar bara
Som sagt, det är ett himla virr varr! ;P Någon borde ju nästan komma på, som affärside, att konstruera datorer efter önskemål. Special designad till just en viss person. Det hade varit nått. Men då åker ju förståss priset upp en del, men ändå!
Datorn som jag har nu är en Dell, och den har jag väl haft nu i nästan 7år.. haha
Den har tjänat mig väl, men har börjat släppa internet var och varannan minut. Vilket gör mig galen. Plus att det har hänt några gånger, att man har hunnit skriva ett antal sidor på en uppsats utan att spara, också hakar den sig..
Så nu är det som sagt nog. Jag är nog villig att lägga ut upp till tiotusen på min nya dator iaf. Så att det blir riktigt gjort. :)

Det finns redan, det där med att man kan designa sin egen maskin, trodde faktiskt det var just Dell som hade det?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#13 Beror väl på vad man lägger i begreppet kvalitet. Prestanda ser jag som kvalitet…och där vinner inte mac iaf.
Pris kan jag också tycka är kvalitet, när något som ger samma effekt (prestanda) kostar dubbelt så mkt så tycker jag det är dåligt.
Kompabilitet med program tycker jag också är viktigt.
Jag struntar faktiskt i hur min dator ser ut, om saker är snyggt designade. Men det är min åsikt 
Men så är det ju redan. Det är bara bygga en egen och sen lägger man till tjänsten montera ihop om man inte vill montera den själv. De flesta webbutiker och affärer har den tjänsten.
Bygg själv på Dustin finns även färdigbyggda:
http://www.dustinhome.se/bygg-sjalv/xgroup/18980
ett annat exempel är compless som har väldigt pedagogisk upplägg, man kan även tweaka deras förslag och byta ut komponenterna.:
http://shop.compless.com/index.php?p=datorer&s=336&ms=44
Naturligtvis när man justerar och så och känner sig osäker på om det funkar eller ej, då rådfrågar man de i affären som man om komponenterna fungerar.
Datorbygge är faktiskt relativt enkelt och en bra erfarenhet att ha.
Det finns fler än dessa butiker som tillåter egna varianter. Man kan annars titta på redan färdigbyggda datorer som säljs och sen letar man reda på komponenterna själv och justerar inköpet efter det man själv vill.
/Fridaybrew
19# att bygga en egen stationär dator är riktigt lätt det är ungefär som pussel den biten där o så vidare
finns hur mycket guider som helst på nätet om det
jag är tjej och i 30 års åldern jag kan med lätthet bygga stationära datorer fick hjälp första gången utav mitt X men sen dess så klarar jag det helt själv 
det luriga är att köpa rätt delar som verkligen pasar där är det noga att man inte bara köper vad som helst utan dubbelkollar
om vi återgår till tråden så tänker jag fortsätta att va envis ska du inte ha datorn till så krävande saker så kan du köpa en rätt billig dator
är själv inne på o köp en ny bärbar dator och jämför man dom billigaste datorerna med dom som ligger 2000-3000 kr högre så är det inte så himla mycket som skiljer dom åt
som sagt den datorn jag har nu va typ den billigaste skit man fick tag på för 6 år sen och den funkar utmärkt fortfarande
#20 det ÄR lätt att bygga dator ja tom svinenkelt, men jag uttryckte mig som jag gjorde av pedagogiska skäl. Varför tror jag ens tar upp det?
/Fridaybrew
Dock är det ju många som glömmer bort problem som ESD osv.
Vad tror ni om den här datorn? Något man borde vara misstänksam mot? :)
http://produkter.mediamarkt.se/store/umea/dator/barbar-dator/notebook/14-15/x53sd-sx417v.html
Den datorn ser helt ok ut för det priset så är det nästan ett fynd, orkade inte dra upp prisjakt men utifrån vad jag sett när jag kollat tidigare.
Varför ska du vara misstänksam? Stöldgods eller? Det är en affär svenska konsumentköplagen gäller. och de är en fysisk butik så du kan alltid ha ett ställe att lämna in den till.
/Fridaybrew
Okej det låter ju bra! Haha nja, tänkte bara om det var någonting som verkade dåligt med den. Eller om den modellen har lätt för att gå sönder eller liknande. Men då kanske jag har hittat datorn för mig! :)
Använder man den på ett normalt sätt ska den inte gå sönder men det gällar alla tillverkare.
Har man däremot tänkt att man ska snubbla på powerkabeln inte dra ur sladdar korrekt, lyfta datorn i skärmdelen och vifta runt datorn. För att sen avsluta med att ha en picknick på tangentbordet tja ja då är detta inte rätt dator =)
Normalt användande så spelar inte tillverkaren större roll, eventuellt får man lägga ner lite tid i början för att ta bort förinstallerade program som tillverkaren ibland langar med. Men så är det med alla datorer att man fixar till det så man har det som man vill ha det.
Går något sönder så tar man kontakt med säljstället på direkten och inte vänta tills garantitiden har gått ut.
/Fridaybrew
Se till att få 2 års garanti, monarchy skrev nåt om det (kanske var en annan tråd) men iaf. Det är viktigt
Och ESD också, dvs skydd mot elektrostatiska urladdningar. Man skall bära ett jordande armband medan kan arbetar med komponenterna. Det räcker med en litet statisk stöt så kan en komponent förstöras. Om man bygger själv dvs.
#27 och det värsta med ESD är att komponenten behöver inte gö sönder utan den kan bara skadas och det märks inte, det börjar bara bli mystiska fel på datorn… Så se upp.
Haha ja man ska nog inte göra som min kompis. Som bjöd sin nya tiotusenkronirs mac på kaffe..
Men det där med ESD är väl bara om jag tänker bygga datorn själv? Hålla på och skruva och koppla grejer? Jag tänkte som bara köpa en färdig dator rakt av. Den som jag länkade i #23. :)
Också ska jag skaffa ett sånt där läsprogram. Blir så trött i ögonen utav att sitta och läsa långa info texter på datorn. Slappt och härligt att få det uppläst!
Jag köpte en laptop för ca 2 veckor sedan och den är grym och det är mycket för pengarna :D
Jag har en emachines E443
en AMD Dual-Core processor E300
15,6" 16:9 HD LCD
AMD Radeon HD 6310
4 gb DDR3 ram minne (Kan upgraderas till 8)
DVD-Super Multi DL drive
802,11b/g/n
6-cell Li-ion batteri
Grymt mycke för pengarna jag köpte den för 3 333 veckan efter sänktes den till 2 500 passa på nu den är grym :D
Jag ska upgradera den till 8 gb ram och en SSD Disk :D
Hej igen! Vet ni i vilken butik man kan köpa programmet "talsyntes" i Umeå?? :)
Tack på förhand!
om det är ett program bör du kunna få den hemskickat om du hittar den billigare på nätet. Alternativt och i bästa fall kanske det finns att ladda hem via någon online försäljare.
Googla runt så blir du iaf klokare =) Lycka till.
/Fridaybrew
Tack för tips! Grejen är bara att jag har googlat och googlat. Men det tycks mest bara finnas info om själva produkten. Jag har hittat vissa sidor där den säljs på nätet. Men om den finns att köpa i butik, så gör jag hälst det. :) Så tänkte bara höra om nån vet av om, och isf vars den kan tänkas göra det. I annat fall får jag vända mig till vad nätet har att tillhandahålla.