Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 3730 ggr
thorntagg
2012-01-29 13:26
0

Routertips?

Jag behöver få svar på lite frågor! Min man har nyligen köpt en laptop med Windows 7 Pro och vill ansluta den till modemet som jag har på min dator som har XP Pro. Jag har lusläst allt vad jag kommit på om routrar men inte blivit mycket klokare för det. Jag har ett Telia-abonnemang. Modemet är ett Zyxel som medföljde bredbandsinstallationen. Kan man ha olika operativsystem för två datorer som ska vara anslutna till samma modem och kanske behöver utbyta filer o d med varandra ibland? Vi sitter på olika ställen i huset med våra datorer, jag i övervåningen och han en trappa ned. Är det bättre och billigare att köpa en trådlös router som inte ansluts med fysiska ledningar och någon ytterligare splitter? Det vore också bra om routern har usb så det går att ansluta en skrivare, vilken kan utnyttjas av båda datorerna. Men alla har inte det. Har ni några tips om lämplig router så vore jag tacksam!

Thörntaggen

Halvdansken
2012-01-30 11:05
1

Vi har en trådlör router och har kört många olika OS på den samtidigt (XP, W7, Vista) så det är inga problem. Filer skickar vi till varandra via mail, eller dropbox.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

thorntagg
2012-01-30 11:14
0

Tack, Halvdansken, bra att få veta, då behöver vi inte bekymra oss för det i alla fall!

Thörntaggen

Kaj
2012-01-30 15:36
1

Jag antar att du bör kunna koppla in den nya datorn till din Zyxel direkt ifall den har ett ethernet uttag till. Då kommer den nya datorn att behöva identifiera sig för den lär få ett nytt internt ip nummer automatiskt. Fast här beror det lite på hur denna zyxel fungerar och är konfigurerad men de allra flesta routrar är inställda på detta sätt (att hitta nya datorer automatiskt)

Tips annars är att köpa en trådlös router då blir det lite enkalre och inga sladdar.
De nya brukar vara ordentligt bra att konfigurera sig själva. Men det man måste göra själv är att gå in och ställa in krypteringen (man anger en krypteringslösning t ex WPA eller WEP och sedan ett lanvändarid och lösenord). Därefter låter man sin dator hitta routern vilket den kommer att göra och du känner igen den på det namn du givit den. Sedan måste man då ange användarid och lösenordet - dessa kan sparas så man slipper ange dem varje gång.

Sedan skll det bara vara att köra.

MonisN
2012-02-01 01:03
0

Vi har en trådlös router från Telia och det funkar perfekt i husets två våningar. Vi har också haft olika OS och det spelar ingen roll. I den datorn jag sitter på finns inget nätverk inbyggt så jag kör med ett externt nätverkskort typ usb-sticka. Mycket smidigt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Kaj
2012-02-01 09:42
1

Det finns även en lösning där man kan använda sitt vanliga el-nät för att skapa ett hemmanätverk.

Enkelt uttryckt går det till så att man köper två små enheter som man kopplar in i sitt eluttag. Dessa har då även en Ethernet uttag som gör att man kan koppla in datorn där.
Alltså - koppla din router till denna enhet som du sedan kopplar in i närmaste eluttag.
Sätt sedan in nästa enhet i ett valfritt eluttag i huset och från den kopplar du sedan in din andra dator - vips kan du använda routern med en annan dator varsom helst i huset bara det finns ett eluttag i närheten.
Kryptering av trafiken gör man enkelt med ett knapptryck på själva enheten som sitter i eluttaget.
Dessa varianter finns även med trådlösa enheter så att du slipper nätverkssladdar.

Exempel på sådana hittar du t ex hos netonet eller hos t ex SIBA

thorntagg
2012-02-01 10:38
0

Tack, Kaj och MonisN

Vi har dock köpt en router hos Midat den 30/1 - en TP-Link med två antenner, för 495 kronor. Jag tyckte Telias router var alldeles för dyr (kostar ca 4 ggr så mycket som denna!) och blev rekommenderad att ta den här i stället. Problemet är att det inte fungerar. Trots en bitvis något kryptisk beskrivning lyckades jag installera den, och det ser ut att vara OK om man tittar på den stationära datorns skärm längst ner till höger med symbolen två datorer.  Status: ansluten, står det, hastighet 100 Mbit/s.  Men i praktiken så får inte laptopen några signaler. Jag flyttade upp laptopen i går och ställde den bredvid denna, då vi trodde att det kanske var för tjocka väggar i det här gamla huset, men det gick inte bättre för det. Jag har letat efter upplysningar på alla upptänkliga ställen på internet och även kontaktat Telia om detta problem, men Telia lämnade ingen upplysning om något eftersom vi inte hade installerat deras router…Midat trodde det var något fel på routern, men jag kan tänka mig att det var något fel på den som installerade den, dvs mig. Jag misstänker att det var något jag missade t ex att jag gjorde något i fel ordning eller inte fick fram rätt plats att skriva in något så datorerna s a s kände igen varandra… Man tror ju att det här är saker som ska kännas igen av systemet, men…Frågan är hur man kan reparera en sån sak? Går det att avinstallera en sån här pryl och installera om den??

Thörntaggen

Halvdansken
2012-02-01 11:19
1

Ok, nu kommer idiotfrågorna (ursäktar i förväg)

1. Har laptopen trådlöst nätverkskort? Ni har varit inne i kontrollpanelen och sagt "Connect to network"?

2. Nånstans brukar det finnas en fysisk knapp på laptopar där man kopplar till/från trådlöst nätverk. Kolla om den finns och att den är tillslagen.

Om allt detta är ok så testa med en ledning för att se att routern/maskinen/inställninagar fungerar och att laptopen kommer ut på nätet överhuvudtaget.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Kaj
2012-02-01 16:12
1

Efter att du verifierat vad #7 sagt.

Laptopen (om den är någotsånär ny och kör minst Win XP (unix, mac etc kan jag inte men tror de funkar på samma sätt) skall automatiskt känna av din router. Faktum är att den skall känna av alla routrar i sin närhet dvs även dina grannars om de är nära nog (ca 300 - 400 meter).

Gå in på nätverk i kontrollpanelen. Då skall alla tillgängliga nätverk komma upp. Du bör då känna igen din router för den skall ha det namn du angivit som användarnamn vid installation av routern (från din PC som är kopplad direkt till routern).

Klicka i så fall på den och ange det lösenord du satt upp då du konfade routern - för det hoppas jag att du gjorde annars är den okrypterad och vem som helst i din närhet kan komma in och surfa på ditt nätverk. Du skall även se att det är ett litet lås på just din router när din laptop hittat den - det betyder att den är låst och skyddad och alltså kräver ditt lösenord.

thorntagg
2012-02-01 16:24
0

Hej igen!

Ja det var väl inte nån idiotfråga direkt! Man vet ju aldrig. Nu har jag varit nere och tittat på/i laptopen, och  det finns faktiskt en, om inte fysisk, så dock knapp, och den visade på den ruta som kom upp, att nätverket var påslaget. Laptopen har jag burit upp och kopplat in till modemet några gånger för att få information om program och liknande, och då fungerar laptopen lika bra som min stationära dator. Nu har jag emellertid varit in med routern till Midat, där vi har en väldigt bussig, duktig och kundtillvänd kille som heter Anders. Han skulle titta på routern för att kolla att det verkligen är rätt modell för det här ändamålet.  Samt i så fall installera om den, så slipper jag hamna i nya fallgropar! Så får vi hålla tummarna!

Tack allihop för hjälpsamma inlägg!

Hälsningar Thörntaggen