Snabb hjälp, bärbar dator
Den bärbara dator jag har nu är frpn 2007 och batteriet håller max 2 timmar, oftats kortare tid utan strömsladd.
Jag måste ha en ny bärbar före onsdag (måste ha den till jobb där man sitter flera timmar framför en scen)
Att beställa en dator och vänta på en avi är alltså uteslutet och jag har inte råd med så mycket. En dator med 6 timmars batteridrift är slut i butiken så att ta den är tyvärr uteslutet.
Nu står jag i valet och kvalet mellan:
- HP 635 LH412EA
- Lenovo G555
Bägge datorerna räcker gott till mitt ändamål. Fördelen med HP:n är att de har 5 timmars batteridrift mot lenovos 4 timmar.
Dock säger en kompis såhär: HPs kundsupport är helt hemsk…så länge det inte blir nåt fel på den funkar det väl.. annars skulle jag rekommendera ett annat märke
Vågar jag verkligen ta HP:n, vore det ett bra val? Eller stämmer det att väldigt många HP-datorer får problem så att det är säkrare att gå på Lenovon?
Men tjejs gamla dator va en HP och den var på lagning tre ggr på ett år. (moderkortet).
#1 okej. Vet inte om jag lyckas omge mig med vänner och bekanta som bara får strulande Hp-datorer eller om det är så till stor del.
Fortsatte i alla fall kolla runt på datorer i förmiddags och såg en Toshiba, visserligen var jag tvungen att beställa den så den kommer på posten men de skickar så snabbt att den bör ha kommit senast måndag. Så om ingen dator har dykt upp på måndag ska jag ringa och avbeställa den och ta Lenovon istället.
Exakt vad kommer du göra på din dator?
Hur länge måste batteriet räcka?
Behöver du trådlöst internet? (stäng av kortet för att spara batteri)
Måste du ha hög ljusstyrka på skärmen? (sänk ljuset för att spara batteri)
Använder du dig av processorkrävande program samt kanske behöver ha trådlöst internet och full ljusstyrka så bildskärmen så kommer du aldrig upp i utlovad batteritid. Då blir det kanske bara 50-75% av batteritiden.
Den utlovade batteritiden är lite som standbytiden på mobiltelefonerna.
Lovar de 6 timmar så är det med avstängt WiFi ingen blåtand, ljusstyrkan på 50% och bläddra i ett worddokument som knappt kräver någon processorkraft alls.
Så försök hitta en dator som sägs klara nära dubbla batteritiden som du behöver för att vara någorlunda säker.

Kan du inte bara köpa/låna ett batteri?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
eller varför inte skarvkabel och lite bred tejp och tejpa ner kabeln i golvet om du nu kommer vara mer eller mindre på en och samma plats framför scenen. Så vitt jag vet så bör det finnas strömkällor lite varstans på hemliga platser som man kan utnyttja.
20 m elkabel biltem = 200 kr
http://biltema.se/sv/Bygg/El/stromforsorjningssladd/Skarvkabel-PVC-20-m-46360/
/Fridaybrew
Datorn ska räcka till att sitta och skriva och surfa på, jag måste ha tillgång till det trådlösa nätverket för att öht kunna jobba.
Batteritiden måste räcka ett tag i alla fall innan man måste byta dator. Och ja, jag kommer dra ner ljusstyrkan på skärmen då när jag jobbar för att det ska hålla längre. 
Hur som helst så kommer jag i alla fall kunna få kanske 4 timmar med Toshiban som har 5,3 timmar innan jag måste byta vilket blir ungefär halva dagen, sedan kan jag byta dator medan första laddas för att sedan lugnt sluföra dagens jobb med nytankad Toshiba. Kommer alltså räkna med 2 datorbyten/dag.
Jag tror inte produktionsbolaget blir så glada om man drar en skarvsladd från någon strömkälla en bit därifrån och plötsligt har en ny okänd sladd som kamerakillen snubblar på… 
datorbyten köp extra batterier istället,Ladda dom fulla hemma .
du kan tom fråga om du kan få låna ström, vad tusan man kan ju dra en 20 m kabel så att den inte stör.
Fast du är rätt inställd på att köpa dator, vilket alltid är skoj, men tycker det bör vara för rätt orsak som man gör det.
Tycker inte det hela verkar vara för svårt att lösa, men framförallt skulle jag prata med de ansvariga. Dock tror jag hellre på att lösa problemet på sitt sätt få lite skäll om det är helt fel och då kommer de med sina fantastiska ideer om det ska lösas. No biggie =)
/Fridaybrew
lista sorterad på batteritid, sen kan man alltid köpa till extra batteripack.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s82695259&cols=&o=eg_831&rev=1#prodlista
/Fridaybrew
Hmm, en hel arbetsdag på bara batteridrift låter tungt.
Jag hade lätt pratat med produktionsbolaget om möjlighet till ett eluttag vid arbetsplatsen. Så omöjliga kan de väl inte vara?
#7, lita på mig, jag vet att jag gör det av rätt orsak, att det är viktigt. Då detta är ett större jobb behövs det verkligen en bra dator. Jag har varit med förut, kan rutinerna och vet vad som krävs. 
Då räcker det inte med en 5 år gammal dator vars batteri tar slut på 2 timmar bara genom att man slår på den och låter den stå (kanske överdriver lite men det är nästan så). På det viset skulle jag aldrig kunna få ut materialet i tid.
Dessutom är det tänkt att den ska kunna användas i fler jobb framöver och till dess har jag faktiskt tänkt att köpa ett extra batteri, har som sagt inte råd med så mycket just nu och har satt en gräns på cirka 3000 kronor.
Samt att det kan vara skönt med en snabbare dator som på sikt kan ersätta denna som huvuddator beroende på hur jag väljer att göra sedan. 
Hmm… nu blev det mest prat och argumentation om eventuella andra lösningar med mera. Ganska lite om ursprungsfrågan om man ska akta sig för HP, men eftersom jag fick tag på en Toshiba om dessutom ska vara lite bättre behöver jag egentligen inte få svar på det längre, såvitt ingen vill dela med sig av sina Hp-erfarenheter förstås. Det är inte förbjudet. 
Vi har HP och vi har inga problem med vare sig dator eller support. Vi har använt supporten en gång och det visade sig att det var internet som var problemet, inte nätverkskortet, som vi trodde. HP kundsupport är jättebra om något skulle hända. Vi har även HP skrivare, 2 stycken, och vi har aldrig haft problem med dem. Den ene är nästan 8 år gammal och är fortfarande som ny.
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Jag har haft HP datorer i flera år och är nöjd med dem. Under årens lopp har jag även använt mig av deras support och de har varit helt suveräna när jag haft problem. De har en tilläggs tjänst som man kan beställa av dem så man har obegränsad support och det kan vara värt varje krona om man som jag inte är så datorkunnig.