Datorn iFokus

Datorn

Etikett: internet
Läst 6010 ggr
Mirre9898
0

JAG FÅR INGET INTERNET, SNÄLLA HJÄLP...

Hej!

Jag har precis installerat om min dator, alltså raderade allt som var på den. Då raderade den också så klart internetet… Vi har trådlöst internet och allt här men den hittar inte nåt internet… Hur ska jag göra?.
Datorn är en Fujitsu med Windows vista home premium.
Förut för kanske ett halv år sen flyttade vi in datorn i mitt rum och då fick vi göra allt det där med internet inställningar, men jag var inte med när min mamma och bonus pappa gjorde det, och dom kommer inte i håg hur dom gjorde..

När jag trycker upp ''Anslut till ett nätverk'' står det bara ''Det går inte att hitta några nätvärk'' och så finns det alternativen ''Visa dator och enheter, Felsök varför det inte går att hitta något nätverk (vilket jag inte kan för jag har inget internet), skapa en anslutning eller ett nätverk, öppna nätverks- oh delningscenter'' och så finns det en ''refesh'' knapp….

SNÄLLA HJÄLP :).

/ Miranda

Gunlog
0

Har du fixat problemet?

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Mirre9898
0

#1 nää… :/

/ Miranda

Gunlog
0

Okej. Gå in Start-knappen, skriv "enhet" så får du upp enhetshanteraren. Där ser du alla sakerna i din dator. Om något är fel där så finns det ett gult utropstecken…

Kolla det och se…

Mirre9898
0

#3 Jag har precis stängt att den datorn, och ska snart gå och lägga mig men jag återkommet i morgon, okej? :).

/ Miranda

Gunlog
0

Helt okej. ;-)

Mirre9898
0

#5 Hahah :)

Det enda som verkar vara fel är andra enheter och sen står det 11g Adapter… vad är det? :o…

/ Miranda

Kaj
0

11g är din trådlösa router (802.11g) - den klarar alltså av hastigheter som är specade för 11g (vilket är en äldre variant som enbart kan hantera 54mbit/s) Den nyare heter 802.11n och klarar av att hanera upp till 300 Mbit/s

Under 2012 kommer troligen den senaste som kommer heta 802.11ac och skall kunna klara hastigheter upp till 1gigabit/s

Mirre9898
0

#7 Okej, Men hur ska jag fixa det då?… Alltså så det funkar igen…

/ Miranda

Mirre9898
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tittade runt på nätet efter 11g adapter och då såg jag att det såg typ ut som ett usb minne… Och vid min dator hittade jag typ en likadan (se bild).. Är det den?.

Vid dom två gröna ljusen står det ''connect'' men den lyser ju rött lite längre ner…. :/.

/ Miranda

[Woozy]
0

Den röda dioden är säkert bara för att USB-dongeln har ström i sig.

Mirre9898
0

#10 Okej, men jag har också en till likandan ungefär fast den är större och det står dlink på den…. kan det vara den?

/ Miranda

[Woozy]
0

Det är fabrikatet som är D-Link på den andra.

Mirre9898
0

#12 Va? :).
Men alltså det jag behöver är att när jag ska ansluta till ett nätverk så står det ''Det går inte att hitta nåt nätverk''… Och jag har ett trådlöst nätverk här hemma, hur får jag själva datorn att hitta nätverket? :o.

/ Miranda

[Woozy]
0

Ta reda på vad det nätverket heter (SSID) och ställ in manuella inställningar utifall det inte funkar annars.

Är det dold SSID på det nätverket du vill in på?

Prova göra manuella inställningar genom att fäölja guiden som finns i *hjälp*

Mirre9898
0

#Hur kommer man in på manuella inställningar då? :):

Hur får man veta ifall SSID är dolt? :o

/ Miranda

Pagan
1

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Mirre9898
0

#16 Funkar inte heller, eller jag försökte men det gick inte..

/ Miranda

Pagan
0

har du kvar manualen till ditt modem? Har du följt de anvisningar du har där?

Sajtvärd Tarot

Pagan
0

Har Ni en router i hushållet? Ansluter du via den eller direkt till ett modem?

Sajtvärd Tarot

Mirre9898
0

#19 & #18 Vi har ingen router eller manual…

/ Miranda

Pagan
0

Om du startar datorn utan - och sedan sätter i modemet vad händer då? Hittar datorn ditt modem? kan du klicka på diagnosticera och reparera? under nätverksalternativ?

Sajtvärd Tarot

Mirre9898
0

#21 jag gjorde det och tröck på Diagnosera och reparera och det enda som kom fram var ''Anslut en kabel till nätverkskortet anslutning till lokalt nätverk'' Vad menar dom med det?

/ Miranda

Pagan
0

Vad säger enhetshanteraren om ditt nätverkskort?

Om du ska köra trådlöst så behöver du ingen kabel, men

Om du hittar ditt nätverkskort i enhetshanteraren, kan du uppdatera dina drivrutiner?

Sajtvärd Tarot

Mirre9898
0

#23 Hah, och hur gör man det? förlåt men jag är inte så inne i det här…

/ Miranda

Mirre9898
0

Jag är inne i enhetshanteraren och har tryckt upp nätverkskort och där står det ''NVIDIA nForce networking controller''… vad är det och vad ska jag göra nu?

/ Miranda

Pagan
0

gå till startknappen - i sökrutan skriver du enhetshanteraren - klicka på den - sedan letar du efter nätverkskort i enheterna, när du hittat det, högerklicka på den och välj uppdatera drivrutin.

Sajtvärd Tarot

Mirre9898
0

Gjorde det, läs inlägget innan :).

/ Miranda

Pagan
0

Om du inte får löst det då, följ denna länk,

http://support.ts.fujitsu.com/download/index.asp?level1=20960&lng=se&LNID=5293

har du köpt datorn där så borde de ha alla dina drivrutiner. Kolla på din dator, skriv upp vad den heter och serienummer - se om du finner den där.

Sajtvärd Tarot

Gunlog
0

Får jag fråga: var får ni internet ifrån? Är det endast den lilla usb:n, eller har ni modem som går genom telefonjacket? Har ni modem som är kopplat till telefonjacket så gör ni lättast, enligt mitt tycke, i att nollställa burken, men då måste ni ha speciella inloggningsuppgifter som ni kan få hemskickat från er leverantör. Vi har länge haft problem med att den ene datorn tappade kontakt med internet och inte kunde söka upp det igen pga att nätverkskortet stängdes av automatiskt, men den andre var helt okej. Vi trodde först att det var fel på nätverkskortet, men när jag ringde vår internetleverantör så sa han att det var lättare med att pröva och nollställa internetmodemet. Han skickade hem inloggningsuppgifter och jag nollställde, loggade in på modemet på nytt och sedan dess har vi inte haft problem. Prata med mamma och hennes man och fråga om de kan kontakta internetleverantören för hjälp. Är det inte fel på internetmodemet så gör det ingenting om ni har nollställt. Det behövs tydligen då och då. När man nollställer så uppdaterar modemet hela sig (enligt vår leverantör), men om man aldrig nollställer så står den bara där och tar emot senaste viktiga uppdateringarna. Får datorn inte kontakt med modemet efter en nollställning så är det säkert så att "dina föräldrar" har gjort en manuell inställning. Det skulle kunna behövas att ni flyttar modemet till ett ställe som är mer öppet. Rätta mig gärna, någon, om jag har fel här.

Mirre9898
0

#28 Men det jag hittade länken där det stog ''upptadera drivrutinerna'' och då tröck jag på den och då kommer det upp ''de bästa drivrutinerna för enheten är redan installerad'' står det :$….
Jag hatar min dator, att den ska vara så jobbig!…

Men hur kollar jag upp serieummrerna på datorn? :).

Föressten tack för all din hjälp :).

/ Miranda

Pagan
0

Har du hittat en klisterlapp på din dator? Där står förhoppningsvis allt du behöver veta

Sajtvärd Tarot

Halvdansken
0

Du skriver i #20. " #18 Vi har ingen router eller manual…"

Om du inte har en router hur ska du då koppla upp dig på ett nätverk? Alternativet är ju att du innan hade en mobil uppkopling.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Pagan
0

troligen så har de ett modem och hon har en trådlös uppkoppling länkat från det - så har jag iallafall tolkat det, manual till det trådlösa är inte kvar

Sajtvärd Tarot

Mirre9898
0

#32 Men jag frågade min mamma, vi är inte så tekniska av oss :$… 
#33 Det var så jag menade :).
#31 Ja, eller jag tror det, jag är i skolan just nu men tittar när jag kommer hem :).
#29 Det är ett modem :), men om man nollställer, kommer ju inget nätverk funka, ocb om man stänger av internet helt (alltså som du sa) hur kommer det hjälpa?, kommer den kunna hitta nätverket då eller?….

/ Miranda

Halvdansken
0

Jodå, den hittar igen. Dra ur sladden till modemet/routern om det inte finns en on-off knapp. Men det kan ta en stund innan den får kontakt igen (ny IP-adress), har man otur kan det gå 30 minuter.

Men har du tryckt på den där "refresh" knappen? Eller troubleshout (felsökning)? Det får jag göra när jag tar hem min arbetsmaskin, för då tror den att den ska ha tag i jobbnätverket, och ibland switchar den inte om automatiskt till detta här hemma.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mirre9898
0

#35 Okej, ska testa :)

Mina föräldrar har lovat mig att dom ska hjälpa mig på fredag… Hoppas det funkar då… :)

/ Miranda

Pagan
0

Lycka till Mirre, vi håller tummarna på fredagGlad

Sajtvärd Tarot

Mirre9898
0

#37 Haha, tack så mycket Tungan ute

Tack för all er hjälp!  Skrattande.

/ Miranda

Gunlog
0

Så här gjorde jag: Jag nollställde modemet och startade om en dator. Efter en minut, eller två, så kom det automatiskt upp att jag skulle logga in modemet med inloggningsuppgifterna jag hade fått hemskickat. Sedan fungerade det direkt.

Titta på hur mamma gör när hon hjälper dig. Jag ska hjälpa till att hålla tummarna på fredag!

Flört

Mirre9898
0

#39 Okej, ska testa innan fredagen ;). 
Haha tack :D.

/ Miranda

Gunlog
0

Tror nog att du ska vänta tills efter fredag. Kan mamma lösa det så är det bra. Tappar ni kontakten igen så ring internetleverantören för hjälp…

Mirre9898
0

#41 okej, tack :).

/ Miranda

Gunlog
0

Hur har det gått?

Mirre9898
0

#43 Tack som frågar, Just nu har jag fått låna ett tele 2 bredbands grej, det visade sig att mamma hade en sån hemma. Så jag använder den just nu för att upptadera min dators drivrutiner osv :).

/ Miranda