Dataexekverringsskydd
Jag har googlat ang. detta men har lite svårt att få begrepp om vad det är.
Plötsligt har det börjat poppa upp en ruta i min dator som säger att dataexekveringsverktyget stänger ned för att förhindra skada av din dator.
Jag scannade datorn i går men Microsoft Security Essentials hittade inget. I dag dyker rutan upp igen.
De gånger de kommer upp är på sidor jag besöker ofta - bla iFokus - om det har betydelse.
Jag har läst på Microsofts hemsida. Vad jag inte förstår riktigt det är om det är ett intrång utifrån i min dator?
Jag har läst att i kontrollpanelen under system finns 2 alt. av inställningar.
Grundläggande inställnin är " Aktivera bara dataexekveringsskydd för nödvändiga windowsprogram och tjänster."
Jag kan själv välja en inställning " Dataexekveringsskydd för alla program och tjänster förutom de jag anger: "
Bör jag ändra till det senare ?
Vad ska jag göra ?
Jag har Windows XP.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Näe du skall ha kvar de ursprungliga inställningarna.
Vilket program är det som orsakar det hela?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
kanske reagerar "dataexekveringsskydd" ungefär som vissa brandväggar gör. dvs stänger ute webplatser som "verkar skumma" för den, för att gardera sig. den lever sitt eget lilla liv :-)

Jodå.. något program var det.. även om det var IE eller någon annan browser!
# 4 - vad menar du med något program ? Är det någon typ av program som IE kör i bakgrunden alltså ?
Det var inget program jag körde som tex Sims.

När du får varningen så står det vilket program som orsakade problemet!
Och det kan vara din browser.. eller något tillägg till denna.
Ofta handlar det om program som inte är kompatibla.. man kan kolla om det finns uppdateringar!

Dataexekveringsskyddet är windows sätt att skydda datorn ifall ett program försöker skriva över en minnesadress som den inte skall kunna göra. Oftast är detta dåligt skirvna program med "Memory leaks" som kan orska att hela datorn havererar. Du bör således alltid ha på detta och på alla program.
men om det gäller websidor så bör det i så fall vara sådana som har flash, active- x eller andra typer av program plugins.
Om det gäller iFokus så har ivf jag aldrig varit med att DPE( Data protection Execution) slagit till. Så frågan är om du har något annat program igång i bakgrunden. Om inte skulle jag kolla om inte ditt RAM minne håller på att rasa.
# 7 -Jag brukar inte ha andra program igång när jag surfar. I så fall kan det vara Photoshop.
Hur kollar jag om ramminnet håller på att rasa ?

Om det är fel på RMA minnet borde du få upp en hel del andra fel och dator krashar så det är inte troligt.
Men du kan gå in i händelseloggen och titta ifall den rapporterar något under Program eller system
Skriv händelselogg i sökrutan på startknappen och välj sedan Visa Händelseloggar. Veckal upp trädet för Windows loggar och titta under Program och System ifall de har några röda eller gula markeringar och se ifall någon av dessa flaggas mot RAM minnet.
Veckla sedan upp Program- och tjänsteloggar och titta på Harware events (alt. hårdvarufel)
Event loggarna är även bra att titta i då du får ditt problem. Märk tidpunkten och kolla i dessa loggar för att se om du fått något event i dessa. Oftast går det att reda ut vad som orsakade felet utifrån ett loggat event (händelse)