Fastnar bilden?
Jag målar akvarell, och har tagit flera foton som jag vill ha som underlag för mina bilder. Jag har skärmsläckare i form av bubblor. Om jag har en bild på skärmen en lång tid, är det då risk att bilden fastnar på skkärmen eller förstör datorns skärm?
Om du har en plasmaskärm kan du få inbränningar ja. Men du kan ha skärmsläckaren på och att datorn sedan stänger av skärmen efter en liten stund.
Det brukar krävas ganska så många timmar för att det ska bli inbränningar, men skulle man få en inbränning brukar man kunna "vittätta" skärmen, dvs sätta på en helt kritvit bild ett tag.
Hakuna matata!

Tack Elishira, dt verkar vara et tryggt och bra svar!
Använder du dig av en plasmaskärm till datorn eller undrade du om det kunde bli inbränningar på alla sorters skärmar?
Hakuna matata!

Jagvet faktiskt inte om jag har en plasmaskärm. Jag har en gnaska ny dator av märket Asus, bärbar.
#4 Då är det nog garanterat ingen plasmaskärm, och du behöver absolut inte oroa dig för inbränningar!
Var bara försiktig med att inte ta hårt i kanten på skärmen på en liten yta och att aldrig lägga någon vikt på datorn, så kommer skärmen hålla sig fin länge!
Hakuna matata!
Det går att få inbränningar på andra skärmar än Plasma med.
Har sett ett flertal iMac 24" med S IPS-paneler som fått bilder inbrända.
Du kan inte ställa in skärmsläckaren att byta bild lite då och då?
Men som nämnts tidigare. Det tar ett par timmar att bränna in en bild och oftast går det att tvätta bort inbränningen på olika sätt.
Det går att fixa en skärmsläckare som går igenom en katalog med bilder precis som en slideshow. Dock om skärmsläckeren går igång så kan det vara ide att ha automatisk avstängning av skärmen efter en stund med skärmsläcker. så sparar du ström.
/Fridaybrew