Datorn
Hur vet man egentligen vad som e bra när man ska köpa dator? vad betyder allt?
t.ex.
Hur ser man hur bra Grafik kortet är när det står t.ex. GeForce GTX 570?
Hur bra e t.ex. Intel core i5 processor?
Vad menas med Kärnor?
eller om man vill gå efter ljudet på datorn, hur ser man hur bra ljudet är? och hur bra är t.ex. ett ljud kort som det står: 7.1 Realtek ALC889A?
Skulle vara kul och bra att veta va det betyder =) om det står någon annanstans här på sajten så länka gärna :)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Ska du köpa dator?
Nej, men i framtiden funderar jag på att skaffa en stationär, så skulle vilja veta lite om vad saker betyder och hur man ser hur bra det är o.s.v. Sen skulle de va skönt å veta hur bra ens egen dator är också, och inte bara hur mycket minne de e å så :)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

Du ska först veta vad du ska använda den till. Om du bara ska ha en "vanlig" till surf, spel och lite småsaker, så gå ner och köp en till ett bra pris med den senaste Windows. (Om du nu inte ska ha Mac, som jag inte vet nåt om).
Minne, hårddisk (ok, kanske kolla SSD) och hastighet är numera tillräckliga för standrardprylar. Tycker du ljudet är ok, tja, så är det nog ok. Jobbar du som ljudtekniker, mixare eller filmproducent eller liknande, så ska du kanske läsa in dig på grafik- och ljudkort.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#3 De jag skulle vilja ha en dator till är för de första Bildredigering, photoshop m.m, där datorn inte laggar som satan när man håller på med det, spel ska den klara av, och då menar jag datorspel med hög grafik. Ljudet ska vara väldigt bra, eftersom jag inte kan lyssna på musik med dåligt ljud, e jätte petig med ljud. Sedan såklart för att surfa på :)
Men skulle egentligen vilja veta hur man ser skillnad på hur bra vissa datorer är endå, eftersom att jag gillar att hålla på med datorer. Så de skulle vara skönt med lite kunskap om det :)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

Om du har så stora krav och dessutom satsar på en stationär, så hade jag byggt en egen.
Min polares datorn går väldigt bra och kostade bara några tusen, och den e inte byggd själv ;)
Nu menar inte jag att det ska va det Bästa ljudet i datorn eller bästa grafikkortet m.m, eftersom jag gillar ljudet i datorn jag har nu. Därför jag vill ha reda på va allt betyder och så, så jag kan se själv sen vad jag kan köpa för dator :)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

"Därför jag vill ha reda på va allt betyder och så…" Du har höga tankar om oss här inne…
#7 Nja asså, eftersom att det är Datorn iFokus så tänkte jag att det kanske finns någon som vet va sakerna betyder.
Men om de inte finns någon som kan något om egenskaperna i datorn, dom egenskaper det står när man ska köpa en dator, så får jag väl vända mig någon annanstans, till någon som kan ;)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Felix, et är ju inte sås vårt att få veta hur man får veta vad för delar som är bra.
Om man vill ha ett ljudkort så söker man på tillexempel "realtek" eller någon av dom andra ljudkorttillverkarnas namn och ser vilka modeller som har fått bäst betyg av olika konsumenter.
Sen är det bästa settet att få bra ljudkort också att höra med en person som håller på med ljud och musikredigering på datorn. Hitta en sån människa.
Samma gäller grafikkort. Sök på google efter vilka kort som har fått bra betyg och ha dom i åtanke när du sen hittar en människa som håller på med filmredigering på datorn.
Jag känner en sån människa som du skulle kunna kontakta. Han håller på med mycket film och musik redigering på datorn.
Att fråga en person om ljud och bild- kort som har lite allmänbildning inom datorer som folk har här är som att gå till en sjuksköterska när du har problem med knät, en skjutsköterska har mest en fördjupad allmänbildande utbildning. Ska du rådfråga om ditt knä så går du till en kiropraktor eller ortoped eller vad dom nu heter, Förstår du?
#9 Okej förstår :) får sätta mig vid google lite då å studera haha.
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Prisjakt är en bra start, du sorterar sen listan på när produkterna först registrerades på prisjakt för att enkelt se vad som är nyast. Sen kan man jämföra de olika korten med varandra läsa andra omdömmen . sen naturligtvis googla fram benchmark tester och reviews på korten. efter ha läst ett par artiklar börjar man förstå vad det är som de testar och vad som skiljer kort åt.
Läs mitt inlägg #2 i denna tråden som start där finns en jämförelse mellan två kort och sen en artikel som jag just talade om:
http://datorn.ifokus.se/discussions/4f4a0949d4ebea33f3000c19-battlefield-3-grafikkkort?discussions-1
Sen går du igenom alla datorkomponenter som en dator består av och surfar igenom dessa kategorier på prisjakt för där har dom samlat alla produkter som är aktuella så det är en bra plats att få överblick på marknaden. Naturligtvis så googlar man på det man inte förstår, sen jämför man ett par produkter och sen kan man läsa lite olika reviews. sen tar du nästa komponent.
Sen är Sweclocker ett utmärkt ställe att läsa på, dock är det datorforumet mycket högre standard på och man behöver vara iaf lite påläst tycker jag innan man skriver där för att få ordentlig hjälp. då välskrivna frågor är de som får bäst svar.
En annan fördel med prisjakt är när du går in i kategorin dator och sen komponenter så finns alla beståndsdelar kategoriserade eneklt och tydligt. Så svårt att hitta en enklare överskådligare källa till kunskap om just datorer. Sen får man googla som en dåre i början tills man lär sig mer =) Men det är bara skoj =))))))))))))))
/Fridaybrew
Tack för tipset ! :D
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Fridaybrew - nu borde du få betalt av prisjakt, bara för att du gjorde värsta reklamen för dom ;)
Lol prisjakt är väldigt bra, klart bättre än pricerunner som var bättre ursprungligen men sen gjorde det om och den blev sämre, samtidigt dök prisjakt upp på marknaden och dominerar helt när jag kollar runt. Dock när man väl bestämt sig så kan man göra en kontrollslagning på pricerunner.
MEn just att man kan jämföra produkter på överskådligt sätt, göra egna listor som man sen sammanställler och sen får man reda på hur billigt man kan köpa allt från en butik 2 butiker 3 butiker osv osv ända upp till optimerat billigast.
Tycker det är schysstare att länka till shoppinglistor på prisjakt än att länka till olika webbutiker oavsett hur bra webbutikerna än är. För länkar man till prisjakt så får man en relativt objektiv överblick och kan sen själv avgöra från vilken butik man väljer.
/Fridaybrew
jo jag gillar prisjakt jag med. Pricerunner är rätt värdelöst numera i jämförelse.
@felix
Tjena, till det behov du ska ha datorn till så kan en färdig dator från elgiganten eller dyligt uppfylla dina krav troligtvis, ifall du inte känner för att fördjupa dig i delarna i sig.
Vill du dock fördjupa dig litegran så är nedan ett par tips:
Vad gäller ljud så behöver du inte vara orolig, näst intill alla moderkort idag har inbyggd 7.1 eller 5.1 som håller allt som oftast mycket hög kvalite för vardagslyssning utav musik och film, utöver det så äre snarare högtalarna/lurarna som lär begränsa din upplevelse.
Vad gäller bildredigering som t.ex photoshop så skulle jag rekommendera att du siktar in dig på 8gb ram (helst 1600mhz men 1333 duger) och ssd-hårdisk för att du ska bli nöjd (ssd-disken är inte igentligen nödvändig men ska du arbeta mycke med tänkande program så rekommenderar jag det starkt!). Grafikkortet har smärre betydelse för photoshop, här äre den tänkande biten av datorn som jobbar istället så ett kort på 1gb minne för under tusenlappen duger gott och väl för photoshop. Klockhastigheterna på grafikkorten behöver du för dina behov inte fördjupa dig i. Sikta in dig på ett med hdmi-port också, den dagen du vill ansluta datorn till tvn så kommer du tacka för det.
Processorn då, här behöver du ingen i7a för din behov, en i5a eller motsvarande amd duger gott, ca 2.8ghz och däromkring duger dig gott.
Vill du ha mer ingående info om någon specifk siffra så länka in produkten så kan jag se vad jag kan göra.
//Paltfan
// Paltfan
#16 Härligt med en massa info! Tackar!
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
#16 tummen upp!