Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 519 ggr
sumpen
2007-05-20 20:55
0

Någon med tips?

Det är så att jag ska köpa mig en bärbar dator(laptop), men jag har ingen aning om vart jag ska börja leta?.. Fundersam

*Lite krav e ju att utrymmet ska vara över 100 gig iaf..
*den ska vara snabb, så de går att spela exempelvis Need for speed underground på den,
*den ska ha Xp, inte Vista. 

*Helst inte över 16 000 kronor, men i dagens läge får man väll en bra dator för under det priset? 

Jättesnällt om någon vill hjälpa mig =)

johan
2007-05-21 18:01
0

Du måste nog skynda dig om du vill ha XP och inte Vista. Förstår dock inte varför du vill hänga kvar vid ett 5 år gammalt OS…

För spelen skulle är det väl snarare grafikkortet än processorn som kommer vara flaskhalsen. Tror knappt det går att köpa en dator med för långsam processor för Need For Speed. (Det är väl ett ganska gammalt spel)

Det är lite lustigt att du tar upp ett spel som huvudsakliga användningsområdet. Om spel var min grej skulle jag aldrig köpa bärbart. Det finns ju inte lika bra grafikkort då och de som finns är mycket dyrare.

Personligen gillar jag Dell och har mest erfarenhet av dessa. Inspiron-modellerna är i princip en stationär dator, fast i bärbart skal. Väger ofta rätt mycket, men är å andra sidan rätt billiga.

Latitude är mer mobila, men dyrare. Om du ska släpa runt mycket på datorn skulle jag utan tvekan hellre välja en Latitude. 

Sedan har dom ju även en speciell bärbar för spel, men den är stor, tung, grym prestanda och rätt dyr om jag inte minns fel.

Mvh // Johan

Tom
2007-05-23 21:19
0

Om du ska spela på den ska du vara uppmärksam på att grafikkortet inte ska dela minnet med det vanliga internminnet. Det finns olika namn på det som de olika tillverkarna gömmer det under.

Själv har jag en DELL Inspiron 9300 med det värsta grafikkortet (då) och jag kan spela alla spel jag provat. Dock går MS Flight Simulator riktigt knackigt.

Tom