Tips: Fixa ännu mer datum i Excel (finska t ex)
Det finns många sätt att skriva datum på. Excel förstår flera olika varianter, men det skiljer sig åt en hel del på olika språk. T ex så förstår inte min svenska Excel finska datum. Jag får ofta textfiler från Finland och behöver då ett bra sätt att göra om datumen.
Om datumet är i formen 9.3.2006 så behöver jag bryta ut vad som är år, månad och dag. Jag måste också ta hänsyn till att dag och månad kan stå både med en eller två siffror.
Denna formel löser problemen:
=DATUM(HÖGER(A1;4); EXTEXT(A1; HITTA("."; A1)+1;HITTA(".";A1; HITTA(".";A1)+1)-HITTA(".";A1)-1); VÄNSTER(A1; HITTA(".";A1)-1))
Den kanske ser jobbig ut, men egentligen inte så svår.
HÖGER(A1;4) plockar ut de fyra sista tecknen, dvs. årtalet.
EXTEXT(A1; HITTA("."; A1)+1;HITTA(".";A1; HITTA(".";A1)+1)-HITTA(".";A1)-1) är den jobbiga biten. Här ska jag hitta startpunkten för månaden och hur många tecken månaden är (1 eller 2 siffror). Jag tar till hjälp att första punkten står innan månaden, och andra punkten efter månaden. HITTA-funktionen hittar positionen för ett visst tecken. Funktionen EXTEXT plockar ut en del av en text.
VÄNSTER(A1; HITTA(".";A1)-1) plockar ut dagen. Den tar med så många tecken som det är fram till första punkten.
Funktionen DATUM skapar ett riktigt datum från år, månad och dag.
Lätt som en plätt! :)
Mvh // Johan

Varför har man valt att göra funktioerna på svenska? Det gör ju bara att folk inte kan flytta från en version (språkmessigt) till en annan installation av excel. Sen nästa fråga, kan man öppna en exelfil med hitta, vänster i en engelsk version?
Alla formler lagras på engelska och översätts automatiskt. Det är med andra ord inga problem att skapa en fil med svensk Excel och öppna på en engelsk, tysk eller hebreisk Excel.
Mvh // Johan