Är detta en bra dator?
Acer stationär Aspire predator G3610 är det en bra dator, eller?
Till surf, spel, musik, film etc ska den anv till dock enklare spel..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
vore förträffligt om man länkar till det man vill diskutera:
http://www.prisjakt.nu/search.php?query=predator+G3610
/Fridaybrew
den duger fullgott till allt du nämner i #0, med en sån budget skulle jag dock välja en dator med lite klockvänligare processor så man kan få ut mer prestanda om man känner för det. Visst överkurs men saken är den att man då kan få ut mer prestanda och det kostar inte nödvändigtvis mer. Dock lite puligt och man får läsa på lite innan men det är det oftast värt. För kunskap är härligt.
Jämförde lite med andra paket inom samma serie datorer tycker inte det skiljer något emellan den du länkade till och denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=915555
förutom att den som jag länkar är 3000 billigare.
Här är en alternativlista på datorer som är helt ok. Dock tycker jag de som har ssd hårddisk och en processormodelbetäkning som slutar på "k" exempelvis 2500k eller 2600k för det är dom som man klockar upp och man kan få upp tex 2600k till iaf 4,3 Ghz enligt de forum som jag läst utan större problem. finns flera som dragit upp den ännu högre men då krävs extra kylning.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=920404,664794,1125286,657111,839842,846251,946335,988216,892097,955385,883582,1045124
/Fridaybrew
#0 Den datorn är väldigt mycket overkill för dina ändamål. Visst det är en "ok" dator, men den är inte prisvärd.
#3 Skulle inte rekommendera ett köp pga möjligheten till klockning när det inte är det som efterfrågas. Om någon som inte är insatt ska försöka överklocka så är riskerna mycket större än vad man kan vinna.
man behöver inte överklocka det första man gör iom att man rimligen kommer ha datorn 3-5 år så kan man med lätthet se att man kanske under den tiden vilja klocka. Speciellt mot slutet av perioden när man kanske ändå tänker köpa nytt så kan man iaf testa. Då processorn inte kostar nämnvärt mer så är det bland det mest prisvärda valet man kan göra inom datorkonstruktion.
Sen att man kanske är nybörjare nu när man köper datorn men inom 5 år har man förhoppningsvis lärt sig något om dator utöver hur man farmar på facebook.
Jag beskrev möjligheten inte kravet enorm skillnad.
EDIT:
langar in lite länkar om processorjämförelser typ:
http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad/1099805-intel-i7-2600s-vs-2600-2600k-till-liten-burk/
http://www.kitguru.net/components/cpu/zardon/intel-core-i7-2700k-review/11/
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i7-3820_5.html#sect2
http://www.anandtech.com/show/5626/ivy-bridge-preview-core-i7-3770k/5
EDIT 2:
Bara jämföra vad processorena kostar 2600 resp 2600k eller 2700 resp 2700k :
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s85824989&o=eg_801&cols=#prodlista
/Fridaybrew

"Sen att man kanske är nybörjare nu när man köper datorn men inom 5 år har man förhoppningsvis lärt sig något om dator utöver hur man farmar på facebook."
Ursäkta, men jag blir ganska trött på sånt. Jag har jobbat med det här i 30 år, men om jag ska ha en maskin till allmänt surf o spel, så går jag ner och köper en i mitt prisläge i närmsta butik.
Lägg ner lite extra på skärm, den kan man ju behålla, och keyboard (har fortfarande inte hittat "mitt perfekta"), men i övrigt ska det nog vara bra. Senaste Windows, så kör man. Ska man köra enormt grafiskt tunga spel, så kan det vara en ide att få ett icke-integrerat grafikkort. Men dagens datorer är helt ok för "vanligt" användande.
Vad är menigen med att överklocka?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
hennes prisläge är 12000 uppenbarligen, så varför inte presentera hur man får mest prestanda för 12000 kr. men äh ska nog skita i att ge råd för folk är helt ointresserade av kvalificerade svar uppenbarligen.
Istället för att racka på mina svar så kan ni väl presentera alternativ som är lika bra begrundade som mina, med stöd av länkar tack. För annars sitter ni godtyckligt och tycker. Vilket inte betyder något då man ej vet kunskapsnivåerna hos de som tycker.
Rent generellt är kunskapsnivån inne på detta forumet rätt lågt, så ni får ursäkta om jag försöker höjja standarden.
När det inte är någon kostnadskillnad mellan två processor men man kan få ut 3,4 ghz ur den ena och den man klockar kan man få upp till 5 ghz tja då behöver man inte vara en raket forskare för att fatta vilken man bör välja eller hur. Sen om man låter bli att klocka den är en annan femma men det är väl trevligt med möjligheten,
Om du vill veta mer om meningen med överklockning så får du kanske klicka på mina länkar så ser du skilnaderna i testresultaten.
Men visst skippa att klicka på länkarna och va neggo, samtidgt som du förutspråkar datorer där man får uselt prestanda/kr.
Nej nu skiter jag i denna tråden, trådskaperen har ändå inte visat någon tacksamhet så nu får hon kasta pengarna i sjön om hon så vill =)
/Fridaybrew

Kanske kan man köpa en billigare maskin och lägga de andra pengarna på nåt annat istället? Jag tror bara att folk stirrar sig blinda på en massa siffrot och ett högt pris och tror att man måste ha det. Precis som att man köper andra prylar bara för att det är nytt, trendigt och dyrt. Vad man än köper, så finns det nåt snabbare och bättre om 6 måanader.
"kan få ut 3,4 ghz ur den ena och den man klockar kan man få upp till 5 ghz". När behöver man egentligen det? Om man inte har specialbehov som går utanför "surf, spel, musik, film". Om det nu gäller film så är det kanske mer läge att kolla bandbredd? Eller skärm?
Det har blivit en hets i detta som allt annat. Jag föröker verkligen att få TS att inte kasta pengarna i sjön. Fast på ett annat sätt…
Men ok - har man 12.000 man inte vet vad man ska göra med så varsågod.
I vilket läge kan jag som "normalanvändare" märka en skillnad mellan 3,4 ghz och 5 ghz"?
Förresten - Att kunna en massa om teknik (som du otvedtydigt kan) är inte samma sak som att ens kunskap är hög.
Kanske du ska ta och läsa vad som faktiskt står istället för haka upp dig på ett sidospår men visst jag bemötte sidospåren men jag highlightar ändå det som ni alla har missat helt och hållet från #3:
"Jämförde lite med andra paket inom samma serie datorer tycker inte det skiljer något emellan den du länkade till och denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=915555
förutom att den som jag länkar är 3000 billigare."
dvs jag har sparat 3000 kr redan, vad har du bidraget med till tråden förutom förvirring?
/Fridaybrew
Vill du spara pengar häpp här är danskens alternativ :
http://www.blocket.se/stockholm/Stationara_datorer_39595888.htm?ca=11&w=1
den fyller ju krav specen och duger jue *suck*
/Fridaybrew
#6 Meningen med att överklocka är att få ut det mesta ur datorn. Vilket i det här fallet är helt meningslöst och som sagt, det finns flera nackdelar än fördelar att överklocka för en vanlig datoranvändare.
#0 En i3-processor lär fungera alldeles utmärkt för dina behov. Tex så har du G6310 fast med en i3 istället för en i7. http://www.webhallen.com/hardvara/149331-acer_predator_g3610-i3-2120-8gb-1tb-hd6670_2gb-dvd-win_7_hp som kostar nästan hälften av den du länkade och kommer att prestera ungefär lika bra för det du ska ha den till.
Tack men begagnad dator vill jag inte ha, ej köper jag dem på blocket heller då de mycket väl kan vara stulna. Vad jag lägger i pris på dator 12 tusen eller 15 tusen eller 21 tusen det är min ensak.
klart du inte vill ha begagnat men jag använde den mest för att visa på att de andra inte riktigt förstod läget.
Troligen vill du veta om du får ut det mesta av dina pengar eller hur? Eller iaf nyfiken på det.
/Fridaybrew
Får hålla med dansken här.
Varför överklocka om man skall ha datorn till alldaglit bruk?
Själv så har jag överklockat min dator till måttliga 4.5Ghz stabilt, men jag kör ganska mkt Photoshop. Minne kan man aldrig få för mkt av. VIll man spela tunga spel så duger en "mellanprocessor", men man bör istället lägga pengarna på ett bra gafikkort.
Gällandes minne så räcker 8GB långt idag.
Vill man behålla sin dator i original, så är en SSD att rekommendera. Det är nog det bästa sätt man kan "trimma" sin dator på idag, såvida man inte pysslar med grafiktunga applikationer.
Nu gick jag till databutiken här de bygger ihop en dator åt mig
AMD FX-4100 4C 3.6Ghz 12 Mb AM3+ 95W *vill man klocka så går det bra till 4.0 sedan behövs bättre kylning*
Cooler Master Silencio 550, ATX/mTX
Nätagg CM GX550W Plus
Corsair 8GB (2*2GB-KIT) 1600MHz/CL9/1.65V,/XMS3
MK Gigabyte GA-970A-UD3 ATX, 970FX, AM3+
Gigabyte Geforce GTX 550Ti OC 1GB DDR5, (970Mhz),
Hårddisk har jag själv en som jag köpte sprillans ny i höstas så den anv, sedan operativsystem windows 7 har jag själv
Pris 6542:-

Jamen det var väl bra! Halva priset, nästan.
Tänk på att AMD drar väldans mkt ström vid överklockning.
ungefär precis som en bil drar mer bensin när det går fortare , inget konstigt med det jue =)
helt ok dator och ok pris, speciellt med tanke på att du stödjer den lokala datorbutiken och det är värt mycket med lokal anknytning, blir enklare när du behöver hjälp senare =)
Dock hade man byggt själv så finns det lite att spara, dock kanske det finns delar som du inte listade. Dock rimligt pris monterad tycker jag.
Fat jag föreslår ändå att du langar in en ssd disk för operativ systemet och sen har den andra disken som lagringsdisk, kanske ytterligare en till lagringsdisk för att ha som backup.
/Fridaybrew
Kommer inte klocka den.
ssd disk? vad är det?
Hårddisk har jag själv som skall sättas in i den, windows 7 har jag oxå själv köptes i höstas.

Om du kan danska så finns det en bra introduktion här, i varje fall kan du kolla storleksskillnad (programmet är från 2010).
Man kan säga att en vanlig harddisk är en skiva som snurrar runt, med en läsarm. En SSD är bara ett minneskort, som i en telefon eller kamera. Mindre, snabbare och inte känslig för att bumpas runt, alltså god ide i en bärbar.
Ska vara i en stationär dator inget jag går och skumpar runt på.
Detta är inte den sista datorn jag kommer att ha..
Nej danska är jag inte van att läsa så tyvärr.

Det är ett videoklipp, du kan ju titta på filmsnutten och se storleksskillnaden.
Dansken glömde att säga att SSD disken är bra mycket snabbare än en vanlig hårddisk, dvs du startar progrma och slipper vänta lika länge på att de startar.
Efter att klocka datorn är SSD det mest prisvärda man kan köpa för att få en snabbare dator.
Det är billigare att köpa en extra intern hårddisk och använda den som backup än att när den enda enskilda hårddisken rasar sen skrika på hjälp. För då är det datarecovery experter som kostar mer än hela datorn för att få tillbaka informationen. Samtidigt så får man mer plats att ha saker på.
Vore trist att bli av med bilder och textdokument som man själv har gjort.
Vad har du för hårddisk nu ? För jag hoppas att det inte är en lågvarvad hårddisk.
/Fridaybrew
1: Jag skall ej klocka datorn
Western Digital 1Tb är min hårddisk
Det är lugnt ingen som tvingar dig att klocka. Det har framgått med all önskvärd tydlighet att du inte kommer klocka =)
du har ingen modellbeteckning på hårddisken?
finns lite olika som sagt :
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s85897797&cols=&o=eg_104#rparams=l=s85897804
/Fridaybrew
wd re4 sata/64mb cache
bra =) då var det iaf inte den slöaste av dom. En normal hårddisk mao. Dock så om du ngn ggn känner för att hotta upp datorn så är nästa steget en SSD disk specielt med tanke på att du har så moderna komponenter i som verkligen utnyttjar styrkan och farten fullt ut av en ssd.
När du är i den lokala butiken fråga om de har en dator med ssd inne och be om att de startar upp den o starta lite olika program så kommer du se att det är verkligen fortare.
Dock kommer du troligen vara väldigt nöjd med din nya dator då den är snabb. Men den kan bli snabbare =)
/Fridaybrew
MM, ssd-disk är mycket prisvärt. Behövs inte att man skaffar nån av de senaste (de lyckas göra dem större och större hela tiden) utan en på runt 100gb räcker gott då det mest primära att installera på den är windows (eller vad man nu vill köra för operativsystem)
Iden med ssd är som sagt tidigare i tråden att den jobbar väldigt mycke snabbare. Därför den lämpar sig för programvaruinstallationer mer än lagring. Till lagring av media duger din TB-disk bra nog.
Jobbar du t.ex mycke i photoshop eller andra "genererande" program så rekommenderas också ssd då allt kommer gå bra mycke snabbare att ladda in och ut genom programmet.
Och när du valt att installera operativsystemet på den så kommer du se en avsevärd skillnad på bootup-tiden bl.a.
Ssd-diskarna eh inte heller speciellt dyr idag motför då de nyss kommit ut på marknaden.
Specifikt till Fridaybrew sen, skitbra med kunskapsökning på forumet, tummen upp där!
// Paltfan
#28 Nå vad kostar då en sådan på 100gb?
runt tusenlappen får du ge för en.
Corsair har en duglig för 1100 drygt.
// Paltfan

Varför inte gå inte på nån databutik i din hemstad och be dom bygga ihop en bra dator enilgt dina egna önskemål.
Känns som att du får mer data för pengarna på de viset.
Är ju bra att ha nära tillhans om det skulle bli nåt fel på den också
#31 se #15
/Fridaybrew

Se där ja, så går det när man inte orkar läsa hela tråden 
Hoppas TS blev nöjd med datan, va ju en rejäl prisskillnad iallafall