Datorn iFokus

Datorn

Etikettoperativsystem
Läst 1620 ggr
Scrog
2007-05-25 13:36
0

Försvunna excelmakron

Jag har ett probelm med excelmakron.

Jag hade några smidiga excelmakron här på jobbet. Nu har jag bytt domän på den datorn och loggar därför in som en annan användare. Nu upptäkte jag plötsligt att min makron inte fanns längre.

Är det någon som vet hur jag kan få tillbaka dom, de måste ju vara sparade under den gammla användarens profil.

/Scrog

johan
2007-05-25 15:33
0

De bör ligga under c:\Document And Settings\\Application Data\Microsoft\ någonstans.

Mappen ska heta XLStart, men jag är osäker på den exakta sökvägen dit.

Mappen Application Data är dold, så du måste visa dolda filer och mappar för att se den, altrnativt skriva in sökvägen själv.

Du kommer förmodligen inte ha läsrättigheter till din gamla profil, så du lär behöva ha ägerskapat av mappen. Kanske behöver du hjälp från en administratör för det.

Mvh // Johan

Scrog
2007-05-29 17:48
0

Tack för tipsen, nu visade det sig att de fanns kvar. När jag loggade in som lokal admin på burken så fanns de där.

En annan fråga är, hur gör jag för att spara undan makrona i en fil för att slippa detta problem i framtiden. Det går ju förstås att klippa ut dem och klistra in i ett textdokument men det vore trvligt att kunna spara alla makron på något enkelt sätt så att de går att importera på en annan dator.

/Scrog

johan
2007-05-29 18:40
0

Om det är makron som alltid är tillgängliga ligger de i filen Egna.xls eller Personal.xls beroende på Excel-språk. Dessa ligger i mappen XLStart. (Se #1).

Om du vill flytta med dig dessa makron är det bara att kopiera filen. Du kan ju alltid lägga den under program files\microsoft office\XL Start så finns de där för alla användare.

Mvh // Johan