Open Office
Jag skriver en labbrapport i Open Office Writer, den envisas med att avrunda mina tal, tex 0,025 blir 0,3. Hur får jag det att sluta? Jag måste ha exakta tal..
Sen undrar jag hur man får små nedsänkta siffror som 2:an i H2O?
Tack på förhand
Skynda långsamt så går det fortare.

Du bör söka efter funktioner för att redigera.

Jo jag har gjort det men hittar inget som passar in på detta..

Då skulle jag skriva någon annanstans. NotPad eller något liknande kanske du har.
Vet inte om du hittat svar på frågan, men nedsänkta tal så gör du som följande: ctrl+shift+b (släpp) skriv sen siffran. För att gå tillbaka till normalt igen så använder du samma funktion.
Vill du ha upphöjdt så använder du ctrl+shift+p.
Är talet som avrundas i en tabell? Jag kommer inte riktigt på vad det kan vara för något.

#4 Tack för hjälpen, ja talen står i tabell.
#5 Jag kollade lite snabbt nu. Om du tar bort talet och sen högerklickar i tabellen. Långt nere i listan så ska det finnas en funktion som heter "Taligenkännig", avbocka denna och skriv sen ditt tal. Testa om det fungerar.
Markera cellen/cellerna du vill ändra antal decimaler i.
Välj fliken "Tal"
Välj antal decimaler.
Jag tror nog inte att OO avrundar 0,025 till 0,3. Möjligen 0,03 

#4 och 6 Tack det funkade!
#7 Nej den avrundar till 0,03 precis som du sa men däremot blir 0,0059 istället 0 och det är ju inte riktigt samma men nu finns där alla decimaler!

Nu kivas Open Office med mig igen.
Nu gör jag diagram över en odlingslab vi har haft. Fyra staplar representerar fyra olika växtgrupper i labben. Så långt inga problem. Sen ska jag få in standardavvikelser och det är här det krånglar. Jag får visserligen in standardavvikelser men enbart från den första gruppen och denna lägger sig på alla staplar vilket ju är fel. Varje stapel ska ha sin egen personliga standardavvikelse, nu får alla samma. Hur fixar man detta?

*putt*