Datorn iFokus

Datorn

Etikettfildelning
Läst 885 ggr
Kaj
0

AVI och DIVX filmer

Vad är skillnaden på dessa och en riktig DVD film?
Jag kommer att publicera en artikel om detta snart om det finns intresse

modmaker
0

AVI är i princip bara en filändelse för multimedia (video) medan DivX är en codec, en komprimeringsalgoritm, som avkodar komprimerad ljud/videodata. En AVI-fil inleds med en FourCC-kod som talar om för videospelaren vilken codec, t.ex. DivX, som skall användas.

Kaj
0

Rätt modmaker, jag tänkte nog mer bara gå in på hur komprimeringen kan påverka dig (eller inte). Att jag nämnde båda termerna är för att i DC använder folk ofta båda termerna i filnamnen och då kan det vara förvillande om man inte vet att det egentligen är AVi som är filformatet och Xvid eller DIVX som är kodningen (komprimeringen).

modmaker
0

Ah.. My bad. :)

Erik
0

Skulle nog göra nytta. Frågan tenderar att dyka upp med jämna mellanrum. Vore trevligt att ha någonstans i krokarna att peka. ;)

Kaj
0

Inte your bad modmaker.
Den här gruppen behöver allas kunskap om den skall funka. Så ös på med din kunskap bara. Allt är välkommet för jag tror ämnet behövs för många

Saber
0

Tänker du också ta upp de olika ljud codec som kan tänkas behövas samt ogg fil formatet? Själv så brukar jag börja med att instalera FFDShow som innehåller massa bra codec för film och ljud spåren. Men du(andra) kanske vet någon bättre för jag vet att vissa codec följer inte med ännu.

Kaj
0

Jag skall försöka ta upp lite om det. Men jag brukar själv ladda hem kataloger som heter typ "alla codecs" eller liknande från användare på DC++. Efter att jag kört igenom viruscheck och antispam check har jag installerat dessa och har då aldrig upptäckt några problem så jag är inte sä väl insatta i de olika ljudcodecsen.