Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 7997 ggr
pius314
0

funktionen VECKODAG i excel

Halloj, undrar om någon guru/annan habil person kan tipsa mig om hur jag ska använda VECKODAG i excel (Office 2010 för Mac).

Min utmaning:

jag gör en tidrapport där jag vill använda villkorsstyrd formatering för att markera lördagar och söndagar som rött oavsett vilket år och månad som jag skriver tid för.

grunden i mallen är att man anger vilken månad det är i cell I1 och sen har jag satt första cellen (som är C4) för datumen som =I1 och sen stegar med C4+1, D4+1 osv.

Jag har försökt sätta regeln

=VECKODAG($C$4;2)=7 för hela datumområdet (C4-->AG4) men det är uppenbarligen fel eftersom jag då får att hela januari 2012 (men inga andra månader) blir röd…

åååh, fattar inte!!!

Jag har lyckats lägga in att de månader som har mindre än 31 dagar får en grå ruta på sig (efter som det då är en annan månad så kunde jag använda det kommandot) men det här går jag bet på.

Kanske försöker jag med helt fel metod?

Hjällllp, plz!

ps la den i Office-mappen, kanske skulle den platsa i Mac-mappen…

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Kaj
0

Vet inget om Excel för MAC men för Windows funkar detta så du kan ju pröva

B5 formaterat som Datum format mars-2001 ex man anger 2012-06 så kommer denna cell att visa "juni-2012"

Placera följande formler i valfria celler:

=Veckodag(b5:2)
Detta ger veckodagen för det datum man angivit i B5 - dvs fösta dagen i juni - i detta fall blir svaret 5 (Fredag)

=VECKONR(B5;2)-1
Detta ger startveckan i den månad man angivit i B5 - i detta fall V22
OBS! Att jag använder -1 i formeln beror på en bugg i Excel där den inte kan räkna veckor korerkt beroende på vilken dag i första veckan som är 1 jan och skall bestämma ifall veckan skall räknas som 53 eller 1.
Nästa år tror jag det kommer att fungera med att ta bort -1 varefter felet inte skall dyka upp förrän om 4 år igen.

=DAG(SLUTMÅNAD(B5;0))
Detta ger sista dagen i månaden som man angivit i B5 - dvs hur många dagar månaden har - i detta fall 30

Utifrån detta kan du enkelt räkna fram månadens alla dagar, markera vilka som skall bli röda Veckodag skall bli 6 samt även lägga in veckonr ifall du vill.
Jag tar bara värdena ovan och adderar 1 för att få fram alla dagar. Jag jämför även att dagarna inte blir högre än =dag(slutmånad(b5;0)) för då är ju månaden slut.
För att markera röda dagar är bästa sättet att använda just villkorstyrd formatering.
Jag översätter resultatet från Veckodag till Text alltså 6=Lördag i min cell. Detta kan du även göra hårt genom att först skriva in Mån, Tis … i cellerna och sedan fylla på datumet från B5 plus ett hela tiden.
Att formatera cellen till röd gör du genom att från startfliken använda funktionen "Villkorrsstyrd formatering" och där enge "ny regel" och använd "formatera endast celler som innehåller" och ange cellvärde lika med 6 (lördag). Sedan klickar du på formatera och väljer en fyllningsfärg t ex RÖD. Då skall enbart cellen färgas röd om dess värde från Veckodag = 6

pius314
0

Tack för input.

Jag har försökt att göra just detta (med veckodag) men då blir alla dagar i hela månaden röd… Skrikandes

När jag försöker "formatera endast celler som innehåller" så är jag kanske naiv, men jag trodde att jag kunde använda "utvärdet" ur cellen, alltså "sön" (som jag formaterat det som att det ska visas) men då får jag ingen markering alls?

alltså jag får ett bryt, precis när jag tror att jag förstår hur formateringen funkar så blir resultatet helt wacko…

Kaj
0

Är det en skoluppgift du skall göra eller vill du bara ha en fungerande tidrapport?

Om det inte är enuppgift du skall lösa kan du få en tidrapport av mig.

Den består av tre flikar

Första filken genererar du tidsperioden genom att ange år och månad.

Andra filken genererar nu alla dagar i månaden uppdelade på veckor. det är en sammanfattning av alla dina timmar och den är skrivskyddad för värdena fås från flik 3. Denna flik är tänkt som en övergripande sammanställning

Tredje fliken här registrerar du din tid per dag. De kan delas upp på olika huvudrubriker med därtill underordnade rubriker. Därefter anger du timmar per dag i respektive cell - dessa flyttas sedan till andra fliken som är en samanställning av alla dina projekt/uppgifter.
Denna flik är tänkt att vara din detaljerade sammanställning där även underaktiviteter syns.
Tredje fliken innehåller även ett VB Macro som nollställer alla celler (bara för att jag är så lat att jag inte orkar göra det manuellt eller via F5).
Vill man kan man ta bort detta VB macro och manuellt nollställa alla celler. men då vissa har summeringsvärden från celler så gäller det att enbart ta bort de celler som inte har formler i sig vilket macrot gör åt dig.

OBS! det är en Excel 2010 Windows format på den så jag vet inte om den är kompatible med Mac

pius314
0

#3 det är för att få en fungerande tidrapport. Superjuste av dig! Om inte annat så kanske jag kan se och lära mig. (mina kollegor är inte så vassa på att byta layout, så jag försöker göra en som de känner igen från tidigare maniella rapporter (som de fyller i med penna…)) Jag skickar ett pm med mail. TACK