Ladda ner?
Kanske dum fråga men går det att ladda ner nya windows gratis och i sådana fall var?
Undrar även detsamma gällande nya Word.
Det är så att vi har fått datorerna från skolan nu när vi går ut 3an, men allt är borttaget så jag kan inte öppna wordfiler eller någonting längre utan måste installera allt igen (detta fixades av skolan innan).
Minns inte om det var windows 7 som vi hade på skolan?
(vet ej var denna ska ligga så ändra gärna om det är fel)
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
jag använder Ubuntu och det är gratis att ladda ner och väldigt likt windows. istället för word så finns det open office att ladda ner -oxå gratis, och nästan helt snarlikt word, kanske lite mindre flaschigt utseende - men funktionerna är nästan identiska.
open office är kompatibelt med windows och mac
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Nya Windows 8 finns för gratis nedladdning.
Dock så vet jag ej hur länge den funkar innan den blir låst/begränsad.
Jag säger som #1, använd Ubuntu istället. det är "gratis" och enkelt att installera. Påminner om windows litegrann. Och sen kan du installera Libreoffice, som hanterar officedokument och det är ett gratisalternativ det med.
#1 Okej, ska kolla upp detta!
Vad exakt är de toch hur ser det ut?
#2 Ok, kom på att det vae Windows Vista som vi hade, tror det var 7 som vi hade men minns inte riktigt.
#3 Kan Libreoffice hantera redan befintliga worddokument?
Har ett antal dokument utskickade ifrån skolan som inte kan öppnas nu i och med att alla program är borta.
Skolan var ju så rolig nu att ominstallera alla datorer för 3:orna men de fortsätter att skicka ut dokument gällande den kommande veckan som är helt avgående från ordinare scheman eftersom att det är studentveckan. Så ingen av 3:orna kan läsa dessa dokument eftersom alla program är borttagna! Min skola är inte direkt den smartaste och detta är långt ifrån den första och knappast den sista tabben de gör.
Libreoffice hanterar MS Officedokument utan större problem. Det kan vara så att vissa macron och speciella formatteringar inte funkar, men det är sällan.
#5 Okej!
Jag kör just nu denna dator på Edubuntu 12.04, det går alldeles utmärkt.
Libreoffice är helt ok men jag använder hellre Word d.f.a. jag är mer van vid det.
Man lär dessutom kunna köra Windows program under Linux, det ska finnas en applikation att ladda ner som sköter saken.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#8 Okej, men det låter ju bra!
Var kan man ladda ner denna?
Jag är så rädd att ladda ner ifrån fel sidor så de blir något fel av olika slag =/
Börja här: http://ubuntu-se.org/drupal/
Här kan du kika, här finns Ubuntu: http://ubuntu-se.org/drupal/download
Här finns Edubuntu och systrarna: http://cdimage.ubuntu.com/edubuntu/releases/12.04/release/
Ladda ner, bränn en CD- eller i en del fall DVD-skiva och testa. Man kan köra Linux från installationsskivan innan man bestämmer sig för att installera. Man måste ha viss datorkännedom för att få det att klaffa.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#10 Tack så jätte mycket!
Jag vill dock varna för att ubuntu kan vara lite frustrerande med hög inlärningskurva för den som är van vid Windows. Ubuntu är väldigt bra så länge allting fungerar, men ska man fixa något eller ändra någon inställning så blir det till att googla en hel del.
Om du bara vill kunna läsa office-dokument så finns det däremot en enklare väg att gå. Microsoft har gratisversioner av programmen som dock begränsar dig till att bara läsa dokumenten.
Word Viewer för Word-dokument: http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=4
Excel Viewer: http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=10
PowerPoint Viewer: http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=13
Vill du ha för andra office program så är det bara att googla på "programnamn viewer"
#12 Tack för varningen!
Jag fick word 2007 av pappa, visade sig att han hade det.
Och photoshop (nyaste) ska jag få utav en kompis.
Har dock en helt annan fråga nu också, efter att skolan ghostade datorerna så har de blivit enormt sega. Om man går in på Internet så får man vänta ett bra tag innan man kan trycka något, har du väl tryckt så får du vänta minst 30 sek innan du kan trycka igen.
Innan gick allt jätte fort och blev klart på ett kick, så här länge har jag inte fått vänta sedan vi hade igång våran stationära dator och det är ju flera år sedan.
Innan de ghostade så hade vi Windows Vista 7.0 tror jag det var, nu är det windows basic tror jag det är, vet inte riktigt.
Har detta med saken att göra, att de tog bort 7.0 versionen och återgick till basic?
Ghostningen i sig har inget att göra med om datorn är slö eller inte, det är bara ett sätt att göra en kopia eller snabbinstallation eller återställning av datorn.
Att den blivit slö kan bero på en massa saker, men är det bara när du är på internet eller i alla situationer? Om det bara är på internet kan det ha med nätverksinställningarna att göra. Svårt att säga exakt vad, men jag skulle gissa på att det har ngt nätverksuppslag att göra, dvs att den försöker hitta nätet men det är ngt fel.
När du säger windows basic, vad menar du då? För att ta reda på vilken version av windows du har kan du enklast öppna startmenyn, högerklicka på "den här datorn" och välja egenskaper. I den rutan du får fram står det överst vilken version av windows du har.
#14 Okej, för mina kompisar från samma skola har också fått segare datorer efter att de tog bort allting. Jag tycker ju det säger emot lite då det i mitt huvud borde gå snabbare när det är mindre saker på datorn?
Det är inga problem med internet uppkopplingen och det kan även haka upp sig när jag är inne på word även om det inte är i samma grad som när jag är på internet.
Det stod Windows Vista Home Basic när jag kollade.
NJa, mängden "saker" på datorn är ju ganska ointressant (upp viss en gräns), så länge inte alla körs.
Det kan ju vara så att Vista är väldigt minneshungrigt, hade det själv men tyckte aldrig om det. Det var väldigt resurskrävande.
Hur mycket internminne har du på din dator?
Ett tips kan ju vara att köra en virusskanning på datorn, i säkert läge helst. Och kanske defragmentera den. Och kanske köra en cclean på den också, om du har många temp-filer som ligger och skräpar och ett risigt register kan det hjälpa med.
Ram: 4gb
OS program: 49.9gb med 21.6gb ledigt
Data: 99.0 gb med 93.4gb ledigt
Det är de minnena jag hittar, är inte duktig på datorer för fem öre.