Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 3431 ggr
ponnyfotot
2012-07-18 10:54
0

lågupplöst bild?

Jag ska mejla en bild, och motagaren vill ha den lågupplöst. Vad menas med det? och hur gör jag så att min bild blir det? e.v ska bilden tryckas i en tidning och då måste jag nog skicka den högupplöst, och hur gör jag det?

Det ska kanske tillläggas att jag har gmail. :)

[Woozy]
2012-07-18 18:32
0

Det spelar ju ingen roll vilket mailprogram du har.

Lågupplöst kan vara tex 640x480.

Du kan ändra det i tex paint. (om du nu har Windows)

papa-bear
2012-07-19 19:13
0

om det är mottagaren som skall publicera bilden i tidningen och mottagaren vill ha bilden lågupplöst, varför fundera över högupplöst? om mottagaren har specificerat mer över hur bilden skall vara, kan du kanske skriva det här. sedan kanske det finns snälla personer som kan hjälpa dig om du även bifogar bilden.

beem
2012-07-19 20:57
0

Om mottagaren uttryckligen sagt att hen vill ha den lågupplöst ska du respektera det.  Om den ska publiceras i en tidning har  nog mott. tagit det i beräkning.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Fridaybrew
2012-07-19 22:41
0

Alla tidningar med någorlunda kompetens kan med en två knapptryckningar justera upplösningen från högupplöst till låg. Tvärtom finns det ingen redaktion som klarar. Så om de bara skrivit lågupplöst så skulle jag skita i det o skicka bilden högupplöst sen ligger det i deras eget intresse att justera om det.

Vill man ha en specifik upplösning eller liknande får man vara PRECIS i sina riktlinjer och inte använda diffusa värderingsord som lågupplöst. För det är trots allt ett relativt uttryck. Vill man ha 300 dpi och bild på 1200*1000 ja då får man speca det. Vill man ha 70 dpi p 300*500 ja då skriver man det. Det är verkligen att göra det svårt för sig själv när man inte kommunicerar rakt.

Vidare de som egentligen kan svara rätt på denna frågan tidningen helt enkelt.

Även de simplaste skoltidningarna fixar att justera upplösningen på inskickade bilder =)

/Fridaybrew