Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 2316 ggr
[lucke]
2

Dra ur modem en längre tid (ca 1 vecka)

Jag har ett trådlöst modem hemma, som jag aldrig drar ur kontakten på (utom de ggr internet hänger sig förstås). Nu tänker jag att det kanske är bra att dra ur det när jag är bortrest flera dagar i sträck, om det tex skulle åska. Men hur blir det när jag sätter i kontakten igen och ska starta datorn/internet- blir det massa tjafs med lösenord osv? Eller flyter allt på? Nån som vet? En av anledningarna till att jag aldrig drar ur den där kontakten är att jag är rädd att det ska bli problem att komma åt mitt internet/bredband igen. Oroar jag mig i onödan?Tungan ute

KlyX
0

Är det ADSL (bredband via telefonjacket) du har? I så fall kan man dra ut och sätta i kontakt utan problem.

Ska man resa bort är det en bra idé att dra ut kontakter.

[lucke]
0

#1 Hm, nä, tror det är via kabeltv. Modemet är inte inkopplat i teledosa, däremot har jag fast telefoni via bredbandet. Funkar det att dra ur då tro?

[lucke]
0

*putt*

[Moa-]
0

Har du sparat lösenordet i datorn så det ansluter automatiskt när du startar datorn och kopplar in modemet i samma uttag igen så skall det ej vara några problem.

ru4real
0

Har du lösenord och sånt är det väl inga problem att dra ur det? En vecka eller en timme spelar ingen roll.

[Moa-]
0

Nej, säkrast är alltid att hålla ordning på lösenord, men fungerar det annars skall det fungera även efter en längre urdragning… :-)

[lucke]
0

Jag vågade aldrig dra ur modemetOskyldigMen visst har jag lösenorden i skallenGlad

[Moa-]
0

Vad var då problemet? =P

[lucke]
0

Det kunde ha blivit problem, eftersom det åskadeFlört

[Moa-]
0

Ha ha, ja, alla sätt är bra utom de dåliga… Tungan ute

Hawknestgrove
0

ja, du riskerar ju massor om du inte drar ur…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[lucke]
1

Jag har dragit ur igår och idag (några timmar) eftersom det åskat mkt där jag bor…

[Moa-]
0

Vad bra, då ser du ju att det är ofarligt och helt okej att dra ur! =)

[lucke]
0

Japp, iaf några timmarSkrattande

[Moa-]
1

lucke; lita på oss när vi säger att även längre utdragningar är okej… =P Mitt var utdraget i en månad nästan när jag var i Kina utan problem.

Hawknestgrove
1

ja jag har visserligen bara ADSL, men drar ur varje natt och när jag inet använder datorn, särskilt nu på sommaren. HAr Telia Smart, gateway. Grannen har lika och de drar ur hela baletten när de åker på semster. Inget händer.

Så det är bara bra och säkert för din del

Jalking
1

Dra ur vid åska!
Detta hände mig (klippt ur min blogg på Fotosidan):

Sent en fredagkväll för några år sen satt och tittade på en dokumentär om D-dagen på TV. Massor av gamla autentiska filmsnuttar. Kulsprutesmatter, bombkrevader och kanonmuller. Minor, fartygskanoner, attackflygplan. Jag har sett många liknande program tidigare och visste ju hur det skulle gå, men det var ändå ett mycket sevärt program.
När det var slut stängde jag av TV:n. Men… kanonmullret tystnade inte. Jag tittade ut äver Siljan och konstaterade ett rejält åskväder. Huvva, bäst att stänga av datorn och dra ur alla sladdar! Jag satte mig vid skrivbordet. Jag hade nästan handen på musen när det lyste till i ögonvrån, från telejacket. Datorn blev tvärsvart. Min fina Ferrari!
Här kan man snacka om otur p.g.a. samverkande olyckliga omständigehter.
Hade jag tittat på något annat på TV hade datorn klarat sig.
Hade programmet slutat 30 sekunder tidigare hade datorn klarat sig.
Hade jag inte tittat ut, utan nöjt mig med att höra åska kanske jag hade hunnit.
Jag personligen har inget emot åska, det kan vara både vackert och mysigt, men jag är väl medveten om hur känslig elektronik är och är därför noga med att dra ur alla sladdar vid minsta risk för åska.
Hur jag löste datorhaveriet går att läsa i bloggdel "Jag har min Ferrari i sovrummet".

ru4real
0

Fast är det ngn som vet hur det funkar m bredband via t ex bredbandsbolaget eller liknande? Dvs inte modem via de känsliga kopparkablarna som telia drog en gång i tiden?

Ladydragon
0

18# vad tänker du på då? Fiber eller?

tänker du på Fiber så är det kablar som är nedgrävda i marken och därför påverkas dom inte av åska

vad jag har kunnat hitta så kan man fortsätta att surfa under åskoväder om man har Fiberuppkoppling

jag rerkommenderar det dock inte …

[lucke]
0

#15+16+17 Problemet är att jag inte vet vilken typ av bredband och modem jag har, jag har urdålig koll på såntObestämdHar nog haft tur under alla år med modem som aldrig dragits ur- datorn däremot stängs av varje natt+ när jag inte är hemma.

ru4real
0

#19 jo precis, de e fiber jag tänker på. Eftersom jag aldrig drar ur bredbandsroutern.

Vanliga kopparledningar vet jag ju hur det kan bli om det åskar… Stora blå blixtar en meter lång som slår ut ur det. Spännande som fan :)

Hawknestgrove
0

Sen har vi ju problemet med fiber att du ändå är beroende av vanlig ström och det går ändå i luften….. Så vad du än har. DRA ur när du inte brukar det!!!

Hawknestgrove
0

och håll koll på molnen och barometern. "Dubbla Moln" är ett bra tecken på att du ska dra ur, även om himlen inte är blygrå. Likaså när det regnar så kraftigt att det blir alldeles vitt i luften.