Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 1991 ggr
rogerth
2012-07-22 13:02
0

"Spionprogram?"

Kört en virusscanning på alla enheter med anlednning av att jag testar nytt moden och att datorn blivit väldigt seg. Har F-secure som virusprogram genom Glocalnet.

Ett spionprogram upptäcktes och lades i karantän. Nogon som kan ge en begriplig beskrivning av "eländet"?

Bör tilläggas att jag inte laddat hem några spel eller liknande program. På nätet bara varit på s.k. säkra sidor Dagstidningar, svt, smhi och liknande.

Har tagit bort filen från karantän men den har återkommit ändå.

Vad göra??

"Var dig själv - det finns så många andra"

rogerth
2012-07-22 13:06
0

Hoppsan - Glömde tillägga att det som lades i karantän hade namnet "Tracking Cookie.Revsci".

Sorry!

ru4real
2012-07-22 13:11
0

Tracking cookies är inte så farliga, de håller bara koll på vilka webbsidor du besökt och så.

Och med inte så farliga menar jag att de inte är virus eller liknande, men givetvis är de inte bra att ha. Rensa m ngt bra program som du gjort. Den kommer säkerligen från ngn webbsida du besöker.

Här kan du se hur du blockerar tredje-parts cookies; http://www.makeuseof.com/tag/that-mysterious-2o7-net-tracking-cookie-all-you-need-to-know/ (Om du använder Firefox).

Lite mer om hur du tar bort de här: http://www.makeuseof.com/tag/that-mysterious-2o7-net-tracking-cookie-all-you-need-to-know/

[Woozy]
2012-07-22 19:48
0

"spionkakor" får du i princip så fort du går ut på nätet.

Blocka de i hostfile.

rogerth
2012-07-22 22:45
0

Tack #2 och#3.

Var blockerar man i IE8?

Vad/var är "hostfile"? Skäms

Ladydragon
2012-07-22 23:19
0

nu är jag inte så insatt i det här…

men riskerar man inte stora problem om man blockerar kakor? många sajter så står det uttryckligen att dom inte fungerar om man inte tillåter kakor (cookies)

det enda jag gör åt mina kakor är att regelbundet köra antispionprogram för att rensa dom och enligt min mening så behöer man inte lägga dom i karantän utan låt programmet ta bort dom istället

såvitt jag vet så är kakor relativt harmlösa och inget man behöver bekymra sig om Obestämd

T.S jag rekommenderar dig att köra fler antispionprogram inte samtidigt utan efter varann och göra detta regelbundet till exempel nån gång i månaden

bra gratis antispionprogram är:

Emsisoft antimalvare  Spybot Search and destroy Spywareterminator Superantispyware

och ladda nu inte ner dom via Google risken är stor att du får ett falskt antispionprogram som ställer till med stor oreda

använd till exempel www.cnet.com eller www.filehippo.com istället