Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1121 ggr
charlie
0

Origami

Det har ju länge ryktats om att MS håller på med en iPod dödare under namnet Origami. Nu verkar det som om dom har trillat ner i samma fålla som Sony med sin PSP. Såg inte MS att PSPn vart en flopp??

Länk till eländet… ;)

---

johan
0

Det finns verkligen ingen hejd på ditt Anti-Microsoft-tänk nu för tiden. Och du som har jobbat där i ett par år och allt…

Tanken har väl aldrig varit Origami ska vara en iPod-dödare. Snarare en ultralätt variant av Tablet-pc tänkt för anteckningar och köksbords-pc. typ.

Jag tycker det är lite intressant, men jag har svårt att se nyttan för min egen del då den saknar tangentbord. Tablet-pc:n är både smidig och användbar. Denna känns mest som en lite större handdator.

iPod-dödarna kommer sen.

I höst kommer Office 2007. Gnäller du på Outlook 2003 så tror jag att jag spöar dig.. :)

Mvh // Johan

Tom
0

Jag ser den direkt som en förlängning av medailösningar i hemmet (och portabel med för all del). Du borde kunna styra all media du har med den där på ett smidigt sätt och det är inte fy skam. Att jämföra med en Philips Pronto som kostar nästan lika mycket och då är den ändå bara en fjärrkontroll…

Tom

Erik
0

#1 - Man kan göra ganska mycket utan tangentbord, men mina "källor" säger mig att programmering t.ex. är lite opraktiskt. ;) Dock fungerar det bättre än man tror med t.ex. handskrift.

charlie
0

Outlook 2007, om jag kan ha det igång längre än 20 minuter och det inte allokerar 800 MB virtuellt minne så ska jag gratulera MS att man har lärt sig hur VirtualFree() fungerar.

Kanske ska tillägga att jag är djup imponerad av ett Word som inte krashar då man skriver dokument som är fler än 30 sidor. ;)

---

Erik
0

#4 - Kan jag ana en viss dold kritik? =P

johan
0

#4: Well.. Jag kör en technical beta nu och har konto mot Exchange Server, två POP3-konton och prenumererar på ett antal RSS-feeds och det ligger stadigt på 75 mb minne, så det lär ju knappast bli mer till RTM:en släpps.

Jag skriver kursmaterial på 150 sidor med en jäkla massa bilder och skärmdumpar utan att Word krashar någonsin, så det måste vara SBS isf.. :)

Skriva 30+ sidor kommer förmodligen vara mycket bekvämare och stabilare i webbaserade Writely som dessutom inte har ett bloatat gränssnitt med onödiga funktioner som innehållsförteckningar och korsreferenser. Eller använda gratisvarianter som är rena rama kopior av Microsoft Office…

Ska man skriva riktigt långa dokument så är det ju vettigt att använda masterdokument som länkar in subdokument, t ex ett för varje kapitel i en bok. Blir även lite lättare för flera personer att jobba samtidigt då.

Mvh // Johan

charlie
0

Det låter ju i alla fall lovligt! 

Med en organisation som har versionerade dokument med Track Changes så blir alla dokument sega och krashbenägna efter ett år eller så. Men jag är av den åsikten att jag ska få sitta på mitt tangentbord utan att ett program krashar.

---

Erik
0

#7 - Det får du, men det hjälper ifall du drar ut tangentborde ur datorn först. Risken finns att du kommer åt några olyckliga knappar annars när du sätter dig på tangentbordet.