Datorn iFokus

Datorn

Etikett: hårdvara
Läst 1821 ggr
mans
0

Läsa från sprucken CD?

Skulle hämta lite filer från en CDR jag bränt för ett par år sen, men upptäckte när jag hittade skivan att ytan på ovansidan på min CD har "spruckit". Det handlar alltså om själva färglagret som man ska skriva text på.

Jag vet inte hur det har gått till, men det är som en reva i färgen. Det går inte att läsa skivan i min PC, men ska verkligen färgen ovanpå spela nån roll?

johan
0

Ovansidan är mycket mer känslig än undersidan på en CD faktiskt. Det låter konstigt, men efter mycket hårda diskussioner på jobbet för ett par år sedan gjorde vi empiriska tester och det visade sig att undersidan tål nästan vilken behandling som helst, medan ovansidan knappt tål någonting.

Har tyvärr inget bra tips på hur du kan rädda din data.

Mvh // Johan

mans
0

Det är ju faktiskt heeeelt galet att det som jag alltid sett som "färg" ovanpå CDR-skivan skulle vara så viktig. Första gången detta hänt mig faktiskt, och det är ändå nån slags kvalitetsskiva. Gör en ju lite orolig för hur det är ställt med all annan backup man gör på skiva!

Pelle
0

Det som vi ser som färg är väl i själva verket det material som vi bränner in data i, har för mig att det är ngn slags silverfilm som lasern bränner små gropar i. Har haft en musikcd med en tydlig repa i (på ovansidan) och då blev hela det partiet, sådär fem låtar, obrukbart. Tror knappt att det går att rädda datat, Måns.

mans
0

Men det är ju sablan så corny. Jag har alltid trott att det skikt man bränner i satt väl skyddat inne plasten.

Då vågar man ju knappt skriva på sina skivor längre… Den här skivan hade ju spruckit "av sig själv" - har ingen aning om vad som hänt, den har legat fint i sitt fodral hela tiden.

Nu lyckades jag iofs till slut läsa från skivan - i cmd.exe under Windows XP! Det var omöjligt i explorer.exe men när jag öppnade gamla fina DOS gick det bra.

Fast det verkar som att XP bara "såg" ungefär en tredjedel av filerna på skivan. Jag kunde läsa alla som jag såg, till slut, men jag saknar filer.

speeder5
0

dom har raporterat i ett program, i UR, på kanal 1.
där dom raporterade om CD-skivor som va/blev "infekterade" med någon typ av "bakterie" eller va det nu va, som bokstavligt talat "åt upp" det skicktet där data lagras.
men det sker bara efter att CD-skivan legat lagrad i fel omständigheter, och bara efter några år.

det ser oftast ut som "öknen" så att sägga, det "spricker" och förgrenar sig.

själv har jag inte hittat något exempel på detta, även om jag själv har haft skivor lagrade i många år och på många olika sätt.

Kaj
0

Hur kan ovansidan vara mer känslig än undersidan? Det förstår jag inte (om ni nu menar ovansidan av CDn och inte ovansidan av det lager som ligger på den sida där data bränns in - undersidan).

På ovansidan kan man ju klistra på egna pappersettiketter som t ex är en bild som man vill ha på cd skivan och även skriva med markeringspenna.

Ett tips vore ju att lägga på en papperscdettikett på skivan som ju då skulle täcka den spruckna delen helt. Då borde den isf vara läsbar. Annat kan jag inte tänka mig.

Petersen
0

Såhär är det.

Ovansidan är en "spegel" som lasern studsar mot när den "gått igenom" aluskiktet som ligger ingjutet i själva plattan, för de som undrar så är detta alu-skikt ca 2 atmsorfärer "tjockt" och ligger väl skyddat om man jämför med skivans ovansida och således "färgen" som vissa här kallar det. Man kan inte "laga" detta ovanskikt med nån sorts "papp"grej då lasern behöver en speciell yta att studsa mot, papper är inte en sådan.

Ovansidan är alltså mycket känslig och lika viktig som mellanskiktet där datat bränns.

JimJ
0

Det är viktigt att välja rätt cd-skivor när man är och handlar. Köp aldrig dessa noname-skivor som säljs billigt. Ovansidan är extremt kännsliga på dessa och "färgen" flagnar av väldigt lätt. En sträv ovansida är vad du ska leta efter, helst också med texten Gold någonstans på skivan. De verkar hålla mycket längre. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson