Datorn iFokus

Datorn

Etikett: hårdvara
Läst 1987 ggr
Michaela-N
0

Vad ska jag göra med gamla datorn?

Jag har en Asus eee PC 1005ha, från julen 2009 liggandes i min bokhylla då jag inte vet vad jag ska göra av den…

Den går inte att ladda (fel i nätkontakten, ej batteriet eller sladden) och hårddisken behöver bytas ut, annars funkar den.

Kan man få nåt för delarna som fortfarande funkar eller ska man bara slänga den på soptippen?

Zepp
0

Mnja.. datorer är färskvaror.. så din gamla är numera miljöfarligt avfall och skall lämnas in som elektronikskrot.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
0

Du kan ju alltid skicka den till mig så kanske jag kan ha nytta utav den Tungan ute

Fridaybrew
0

jag skulle plocka ut hårddisken och verkligen dubbelkolla att den inte funkar i en stationär. Sen skulle jag plocka ut ramminnet och eventuellt lägga ut det på blocket. Här är det så att äldre minnen är dyrare än nya då de är svårare att få tag i.

Sen skulle jag plocka isär datorn och kika runt innan jag slänger den. Har man tur så kanske man hittar en trasig lödning eller liknande som är relativt enkelt att fixa om man har tur. I värsta fall har man lärt sig något nytt men har fortfarande en trasig datorn men i bästa fall så lär man sig att fixa sin dator =)

/Fridaybrew