Mailen klassas som spam
Jag använder mig av e-postleverantören mail.com, var av jag bland deras många olika alternativ till ändelser, valt ändelsen writemail.com
Fördelen med mail.com är att det är en stilren e-posthanterare, där jag som premiumkund har mycket bra med plats för mail, slipper annonser, och känner att jag har bra koll på vad jag har saker.
Men! Jag har under mitt snart 2 år långa förhållande med mail.com upplevt att fler och fler av mina mail klassas som spam hos andra. I de allra flesta fall kan de med hotmail och live-adresser inte ta emot mina mail. (Eller rättare sagt, det kollas 9 av 10 gånger aldrig i spamkorgen. Så mina mail blir aldrig lästa.)
Jag mailar så pass mycket att jag inte känner att det är en hållbar e-postleverantör. Jag vill lämna mail.com helt.
Hotmail/Live är INTE ett alternativ
Jag undrar hur det ser ut på gmail-fronten. Kommer jag att uppleva samma problem där? Erfarenheter? Tankar? Någon?
Skulle inte tro det. Anledningen till att dina mail klassas som spam hos andra kan nog vara att mail.com kanske tillåter att många använder deras servrar för massutskick och på så vis har blivit svartlistade som en sådan leverantör.
Google/gmail kommer nog inte bli det, eftersom de är såpass stora. Testa iaf, du behöver ju inte byta direkt, du kan ju ha bägge parallet en stund.
Så kan det mycket väl vara! Jag var mycket nöjd till en början, men när mailen aldrig öppnas för att bli lästa finns där faktiskt något att inte tycka om hos mail.com
Jag ska ta mig en närmre kik på vad gmail har att erbjuda.
jag blir nyfiken och undrar varför Hotmail inte är ett alternativ?
Hotmail har ju gått över till Outlook vilket har medfört att hemsidan är mycket bättre
Gmail nja jag har en sån adress men jag tycker mest det är rörigt
sen om du har Windows så har du ju möjligheten att ladda hem Windows Live Mail ett program där du kan hantera E-posten på ett smidigt sätt

Det kan även vara så att mottagare till din mail lagt den på en s.k grey-list. Detta är vanligt att mail leverantörer gör för att skydda sig mot spam.
Mer om greylist standarden här
En grey list stoppar mail adresser som kommer med snabba mellanrum. Dessa är ju typeiskt spam mail som gör så.
Greylist standarden är specad så att om en användare första gången sänder ett mail till en annan så skall den mottagarens mail leverantör tillfälligt späära detta mail och sända tillbaka en uppmaning till den avsändande mail leverantören att försöka igen om ett par minuter (vanligen ca 15 minuter). Om den avsändande mailleverantören också stödejer greylist så kommer den automatiskt att sända om mailet efter denna tid. Den mottagande mail leverantören vet då att avsändaren sänt om mailet såsom greylist standarden medger och komemr då att släppa igenom mailet till mottagaren. Från och med nu är den avsändande adressen godkänd och kommer alltid att levereras omgående till mottagar adressen.
Spam mail har oftast inte möjlighet att klara av att sända om sina mail efter 15 minuter pga resursbrist och på så sätt stoppas alla sådana mail från att nå sina mottagare.
Så kolla med mail.com ifall de stödjer e-mail standarden grey-list. Om inte så kan det bli problem.
men det brukar gå att lösa genom att du manuellt sänder om ditt mail ett antal gånger med ca 10-15 minuters mellanrum. Till slut kommer mottagande mail leverantör att släppa igenom mailet och godkänna det för framtida mail.
Jag håller dessutom med #3. Varför inte hotmial som numer känns som om man sitter direkt i outlook, rent och enkelt samt att du med ditt Live konto då får många andra fördelar som Word, Excel, Powerpoint, skydrive mfl program gratis on-line.
Även Gmail tycker jag är en bra klient

Och vad är det för fel på din internetleverantörs mail?
Sen så kan du ladda ner gratis POP3program, alternativt köra IMAP.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.