Trådlös förbindelse till skrivare
Hur gör jag det? Jag har trådlöst internet hemma och hade gärna velat koppla mina skrivare trådlöst till alla datorerna i huset så att jag slipper 20 meter med kabel och att flytta runt på skrivarna. Finns det någon form av "sändare" som man kan koppla till skrivarens Firewire-port? Bluetooth vill jag helst inte ha då min laptop inte har bluetooth och jag har fått för mig att det går onödigt trögt(?)..
Några tips?

Du måste nästan alltid ha en dator igång för att skirvaren ska fungera, om du inte har en av t ex HP's nya skrivare som har inbyggt stöd för trådlöst.

Finns det inte trådlösa routers/gateways/adsl-modem med stöd för nätverksskrivare?
Oskar

#1 Varför måste man det? Jag pratade med en kille på en datorbutik idag och han sade att jag bara behövde en skrivarserver att koppla upp skrivaren mot och då kunde de andra datorerna i nätverket också använda den.. Men han sade inget om att en dator måste vara på hela tiden. Kanske skrivarservern blir "datorn"? Den trådlösa routern jag har är kopplad mot en stationär dator, men den behöver inte vara på hela tiden utan endast routern. Men det blir kanske en annan sak med en skrivare? *fattar nada* =)

Det finns gott om trådlösa printservers men de brukar ha USB och centronics. Har aldrig sett en med firewire. Borde ju finnas.
Den enda dator du behöver ha på är den du skriver ut ifrån.
Men om det är nätverksuttag på skrivaren ska det ju gå att köpa en repeater (tror jag det heter) finns bland annat till xbox för att koppla dom till trådlöst nät. Känns som att det är ungefär samma sak :)
#3 En skrivarserver är oftast en dator, ja.

Verkar mycket smidigt. En sån tror jag ska köpa till hemmet. Vad kostar den? Vad heter den?

#8 Den som jag har tittat på heter Linksys Wireless-G Print Server (54 Mbps 802.11g, USB 2.0, 10/100 LAN). Den kostar 950,- på Komplett.se
Ja det verkar otroligt smidigt!

oj det va rinte billigt :/
Japp, det var en sån som i #7 jag menade. Men jag vet inte, om skrivaren har nätverksuttag finns chansen att den har inbyggd skrivarserver också, så den behöver bara kopplas till en acesspunkt.

på kjell och company. www.kjell.com finns det flera varianter i prisklassen 800-1000.

#9 Hur får du firewire då, var det inte det du ville ha?
Haha, glöm allt jag skrivit, missade att det var Firewire :P