Startreparation?
Hej! jag behöver lite hjälp med min dator (då jag inte är någon expert :P )
Jag får inte igång min dator, utan det kommer först upp en blå skärm som säger att "datorn stänges av oväntat förra gången" och sen kommer en svart skärm som jag kan välja att "Starta windows normalt" och "startreparera"
då jag inte vågat testa startreparationen ännu, har jag bara kört "starta windows normalt" men då blir det bara samma visa igen, blå skärm och sen den svarta med alternativ.
Jag har varit inne på microsofts hemsida och kollat lite, men jag är lite trögfattad: Kommer mina arbeten och filer försvinna om jag kör en startreparation?
jag har en laptop med windows 7 (en toshiba)
tack på förhand!

Det bör vara riskfritt för dina egna filer - dvs dessa borde inte tas bort.
(Men inget är säkert i denna värld men jag skulle inte vara allt för orolig)
Startreparera slänger Windows ur sig då den av någon anledning inte kan starta normalt.
Väljer man det alternativet får man sedan upp ett antal nya val
- Startreparation - Windows försöker själv åtgärda vissa problem
- Systemåterställning - Här kan du backa din Windows till ett tidigare läge. T ex välj ett datum då du vet att din dator fungerade.
- Återställ av systemavbildning - Om du själv skapat en systemavbildning vid en viss tidpunkt kan du nu återställa till denna.
- Windows minesdiagnostik - Windows kör diagnostik för att se ifall den kan upptäcka några hårdvarufel
I ditt läge har du ju inget val eftersom du inte kommer igång. Börja med att köra första alternativet och se ifall Windows kan reparera din dator.
Om detta inte går pröva med andra alternativet och välj en systemåterställningspunkt för ett datum då du vet att din dator fungerade.
Om inte detta går är det möjligt att du har ett hårdvarufel och då bör du välja alternativet minnesdiagnostik och se ifall Windows talar om för dig vad som ev. gått sönder.
Okay, nu testar jag
andas luuugnt, ingen big deal om det inte funkar…… aaaandaaaaasssss, jag gjorde en överförning till en exten hårddisk för inte evigheter sedan…. jag vet vad jag ska göra på videona sen om det inte funkar… andaaaaaassss….
Det verkar som om det har fungerat!!
TACK TACK TACK!
Nu måste jag äta lite blodtrycksänkande choklad och spara över de få filer jag fixat sedan sist.
Åter Igen: TACK!

Inte sällan orsakas dessa problem då man försöker ansluta nya saker till datorn såsom skrivare, webkamera, tangentbord, mus etc.
Vet du att du gjort det skall du vara uppmärksam på detta då du försöker installera dem igen för dessa är troligen det som ställde till det för dig.

Man gör som du gjorde först.. försöker starta om dator utan åtgärd!
Om flera försök misslyckas så har man sen inget annat alternativ än att köra någon av de åtgärder som föreslås och som finns tillgängliga.
Som regel ändras bara Windows sytemfiler och ens egna förblir orörda så länge de är hela i övrigt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.