Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 1955 ggr
Ratlings
0

Datorn har blivit knäpp

När jag skulle kolla datorn imorse så var den helt normal, jag satt och kollade på fb när den helt plötsligt ändrade storlek på allt. Det ser ut som det gör när man är inne i felsäkertläge. 
Sen kom det upp en ruta där det stod något med system 32 uninstall, och sedan ändrade den till en massa uppdateringar, startade om sig, uppdaterade igen och startade om sig.

Att den behöver uppdateras fattar jag ju, men problemet är att den ser fortfarande ut som den gör i felsäkertläge, och när jag ändrar till normalt så ser allt konstigt ut.. Vad kan jag göra så den ska vara normal igen?? Obestämd

// Lise
When nothing goes right, go left!

Kaj
0

Klicka du på någon OK knapp när du fick upp varningarna och omstarter och uppdateringar påbörjades?

Det låter som om du eventuellt fick in ett virus i din PC och att du då kanske gav OK till att de skulle installeras.

Gör en systemåterställning kvickt. Skriv systemåterställning på startknappen och välj en punkt (datum) innan ditt fel uppkom.

Logga aldrig in på datorn med ett administratörskonto bara med vanligt användarkonto

Ratlings
0

Det kom inga varningar eller något sånt, bara när den behövdes starta om. Allt gick genom Asus live update eller vad den heter.

Gjorde en systemåterställning och nu kommer det upp, där i asus live update, att det finns critical updates, jag ska alltså inte göra dessa - men virussöka istället kanske?

// Lise

annia1
0

Skanna igenom datorn först för säkerhets skull. Uppdateringarna är dom som kommer andra tisdagen varje månad så dom kom igår. Så ta dom sen.

Och jag skulle förutom mitt eget antivirusprogram även skanna med ett annat. Tex housecall. Det laddar hem ett litet program sen skannas online tar ett par timmar.

.

Ratlings
0

Tack ska göra det Glad

// Lise

Kaj
0

Om det inte kom några varningar kan det bero på att ditt konto är ett administratörskonto. Man skall aldrig vara påloggad med ett sådant för då åker bara grejor på utan att man märker det. Kör med ett vanligt konto om du inte redan gör det.

Om det var Windows update som ville på så är det riktigt att de kom igår men ingen av dessa uppdateringar som kom borde ha den inverkan som du beskriver.
Men det kan även vara så att ASUS har egna uppdateringar och dem kan jag inte svara för. Bäst där är att kontakta ASUS och se vad som är på gång.
Det kan t ex vara så att de vill uppdatera dina drivrutiner till grafikkort etc - det skulle kunna förklara den stora texten och då kan du behöva justera skärmupplösningen.
Men det låter skumt - ASUS är en stor leverantör och dessa brukar peta in sina uppdateringar via Windows Update.

Ratlings
0

Jag ändrade skärmupplösningen när det hände, men allt vart utdraget och såg allmänt konstigt ut då.. Så jag vet inte vad felet var.

// Lise

Kaj
0

OK. Det verkar som om ASUS verkligen lägger på ett ASUS-LIVE-Update program på sina datorer som skall gå ut och kolla ifall det finns några nya drivrutiner till datorn (grafikkort, diskar, etc ….).

Om din dator säger att den vil uppdatera så är det för att det kommit en senare version av en eller flera drivrutinen till din datormodell eller något annan ASUS program.
Om denna uppdatering ställer till det med din skärmupplösning och utseende bör du inte gå vidare och genomföra uppdateroingen utan kontakta ASUS supporten med en fråga varför det blir så och hur du kan åtgärda problemet.

Här är en snabbis till deras supportsida. leta upp din modell och se ifall den har några nya drivrutiner/program. http://support.asus.com/download/Options.aspx?SLanguage=en&type=1

Ratlings
0

#7 Ska kolla upp det Glad

// Lise

[RadioMG]
0

Eftersom du har ändrat inställningarna så stödjer förmodligen inte ditt grafikkort den upplösningen.

Gå in och ändra grafikinställningarna till 1024 igen så borde allt vara OK.

Ratlings
0

#9 Jag gjorde en systemåterställning så nu är datorn som vanligt. Innan det så ändrade jag till 1024 men allt såg jätte konstigt ut.

// Lise