Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 4200 ggr
bamse6311
0

Win8 pro ????

Är det någon som har testat Win8 pro.

För ett par dagar sedan så kom det ju ett mail från microsoft där man erbjuds att uppgradera sitt os till Win8 pro för det facila priset av 279 Kr.

Hur har ni andra funderat till till det och speciellt om man som jag kör stationär dator utan pekskärm och då faller ju Metro.

Skulle vara intressant att veta hur ni andra funderar och tänker.

Hälsningar,

Bertil

ru4real
0

Jag har testat en beta av det ganska länge, i en virtuell maskin. Tycker inte om det, gränssnittet är otroligt irriterande och helt skilt från det man är van vid fr xp och uppåt.

Det är ganska resurssnålt, rullar på ganska ok, men som sagt helt annorlunda utseende. Du kan inte få bort metroutseendet på ngt enkelt vis.

Så, jag kommer att dröja mig kvar vid Win 7 ett bra tag till, och kanske gå över till ngn ubuntudialekt sen, nu finns det mesta jag vill ha på linux.

Men, man vet aldrig.

ru4real
0

Hittade denna länk som kanske ger ngn mer tips?

http://www.labnol.org/software/upgrade-to-windows-8/20946/

[VSK]
0

Jag kör just nu (inte i den här datorn jag skriver ifrån) Win8 pro i min bärbara dator, och det är nog bland den värsta tabbe jag gjort.

Hade jag inte betalat 279kr för min version, så hade jag installerat om Win7 igen. Men nu så känner jag mig tvungen att testa Win8 för att inte ha kastat bort alla pengar.

Det tog mig en evighet att ens hitta vart jag stängde av datorn *suck*

bamse6311
0

@ru4real.

Tack för ditt svar.

Jag har följt det här med W8 inte minst på PcFörAlla som skrivit om det en lång tid och även i windows egna videoklipp där dom visar hur bar det skall vara även om man inte har pekskärm.

Har dock också fått för mig att det kan bli ganska rörigt att växla hela tiden.

Har ju sett att man åtminstone kan lägga in en startknapp vilken ju inte finns med från början.

Tack för länken, jag har som sagt fått erbjudandet från windows/microsoft med uppgradering till Win8 för endast 279 kr och tar det via den länken eftersom jag inte behärskar engelska och den från microsoft som kom i mail är på svenska.

Dock så kvarstår faktum att jag är väldigt osäker på om jag skall installera det där win8 pro.

Jag kör också med win7 home premium 64 och trivs väldigt bra med det.

Har faktiskt också tänkt att testa någon Linuxdistrubution men för min del så blir det antagligen någon av Mint distrubutionerna men tänker för den skull inte avinstallera Windows utan helt enkel kör Mint under windows.

Nåväl tacksam om fler ger sina synpunket och om hur ni resonerar om detta med win8 pro.

279 kr nu under en begränsad tid är ju ett väldigt bar pris.

Hälsningar,

Bertil

[VSK]
0

Mitt tips till dig är att köpa Win8 eftersom det är så billigt, men vänta med installationen tills din dator behöver ominstalleras. Då kan du testa Win8 utan mera installationsjobb eller vad jag skall kalla det för.

Det rekommenderade priset kommer höjas sen till ca 1500:- för pro (om jag minns rätt).

Win7 skall ju supportas till 2020 eller nåt sånt, så du har ingen brådska Glad

[VSK]
0

Kan tillägga at tdet går att uppgradera oxå. Då behåller Win8 alla program som funkar i Win8. Jag valde dock ren installation.

bamse6311
0

@VSK

Tack för ditt svar.

Jag misstänkte nästan att det skulle kunna bli struligt att köra win8 när man inte har en pekskärm.

Jag har bara en vanlig stationär dator med en vanlig skärm så jag kommer ju inte ha någon som helst nytta av Metro och det är därför som jag har varit mycket fundersam till det hela även om som sagt 279 kr skulle varit ett bra pris om nu operativet hade fungerat och varit minst lika bra som win7 på en vanlig stationär dator.

Vill inte heller kasta pengar i sjön och har som sagt bara en dator.

Nåväl, är det fler som testat win8 så skulle det varit väldigt intressant att få fler reaktioner och se om den här trenden från er två ru4real och VSK kommer att fortsätta.

Tackar er båda två än en gång för era synpunkter aefter att ha testat win8 i verkligheten.

Hälsningar,
Bertil

[VSK]
0

Va så lite så….

Men betänk på att det är endast DU som vet om du kommer gilla Win8 eller inte. Men gillar du Win7 och dess enkelhet, så tror jag inte du kommer gilla Win8 för 5 öre tror jag.

bamse6311
0

@VSK.

Ja, det är ju just det att jag gillar Win7 precis som jag en gång gillade XP.

Vista har jag tack och lov aldrig behövt testa.

Å andra sidan så precis som du skriver så är det ju inte helt fel att köpa det för 279 spänn nu och ha det tills man behöver ominstallera.

Å andra sidan så läste jag det som du också påpekar att man kan uppgradera och behålla alla de programvaror som funkar för w8 och jag har ju en jäkla massa program installerade så det var också i de banorna som jag funderade

Well, nu är det ju inte hela världen att installerad dem igen.

Vad jag inte har blivit klar över är om man i sådant fall också behåller alla sina bilder, dokument, musik osv. Bilder och dokument har jag iofs på usb minnen så det är inte hela världen det hellar att lägga in dem igen.

Sedan så är jag absolut inte heller rädd för att lära mig nytt hela tiden men faktum kvarstår ju att Metro har jag ju egentligen ingen som helst nytta av men en statinär dator utan pekskärm.

Well tänkte avvakta ett till tag innan jag bestämmer mig.

Btw Vsk, jag kan inte hitta någonstans där det står hur länge det här tidsbegränsade priset gäller, har du sett/läst något om det?

Hälsningar,
Bertil

[VSK]
0

Har för mig att kampanjen gäller till den 31 December eller nåt sånt. Så du har iaf minst en månad på dig att bestämma dig.

[VSK]
0

Systemkrav för Windows 8

Det här är vad som krävs för att köra Windows 8 på datorn:

• Processor: 1 GHz eller snabbare med stöd för PAE, NX och SSE2 (mer information)

• RAM-minne: 1 GB RAM-minne (32-bitars) eller 2 GB RAM-minne (64-bitars)

• Hårddiskutrymme: 16 GB (32-bitars) eller 20 GB (64-bitars)

• Grafikkort: Microsoft DirectX 9 med WDDM-drivrutin

Ytterligare krav för att använda vissa funktioner:
  • Om du vill använda pekfunktionen behöver du en pekdator eller bildskärm med multi-touch-stöd (mer information)

• Om du vill öppna Windows Store och ladda ned och köra appar måste du ha en Internetanslutning och en skärmupplösning på minst 1 024 × 768

• Om du vill fästa appar måste du använda en skärmupplösning på minst 1 366 × 768

• Internetåtkomst (leverantörskostnader kan tillkomma)

• För säker start krävs inbyggd programvara med stöd för UEFI v2.3.1 Errata B och Microsoft Windows-certifikatutfärdaren i UEFI-signaturdatabasen

• För vissa spel och program kan det krävas ett grafikkort som är kompatibelt med DirectX 10 eller högre för optimala prestanda

• Microsoft-konto behövs för vissa funktioner

• DVD-filmer kräver separat programvara för uppspelning (mer information)

• Windows Media Center-licens säljs separat (mer information)

• För BitLocker To Go krävs ett USB-minne (endast Windows 8 Pro)

• För BitLocker krävs Trusted Platform Module (TPM) 1.2 eller ett USB-minne (endast Windows 8 Pro)

• För Hyper-V för klient krävs ett 64-bitarssystem med SLAT (Second Level Address Translation) och ytterligare 2 GB RAM-minne (endast Windows 8 Pro)

• En tv-mottagare krävs för att kunna se och spela in direktsänd TV i Windows Media Center (endast Windows 8 Pro Pack och Windows 8 Media Center Pack)

• Gratis Internet-TV-innehåll varierar beroende på region, för visst innehåll krävs ytterligare avgifter endast (Windows 8 Pro Pack och Windows 8 Media Center Pack)

Du kan ta reda på om din dator uppfyller dessa krav genom att köra Uppgraderingsassistenten.

Gurky
0

Vad jag vet så är Win8 utformat för pads i första taget. Själv så håller jag mig till Win7. Win8 är nya Vista/2000.

Zepp
0

Nu har jag inte läst alla inlägg, men.. med tanke på Windovs nya operativsystem och deras andvändbarhet, sett historiskt så vänta till W9 är min rekomendation.

Då har de sanolikt löst de flesta buggar och ändrat för bättre andvändbarhet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gurky
0

#13 Om Win9 också är optimerat för pads lär jag strunta i den också. Fattar inte hur dom tror att det inte kan floppa…iaf på PC-marknaden.

bamse6311
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nu kört den där uppraderingsassistenten som jag fick länk till av VSK.

Jag har följt det där med Win8 i PcFörAlla och enligt dem så skall det vara ett os både för pc och surfplattor.

Nåväl och hur som helst så när jag kört uppgraderingsassisten verkar det som att jag inte kan uppgradera till Win8 med tanke på skärmens upplösning som på min Dell är rekommenderad till 1280 x 1024.

Sedan det där andra med säker start begriper jag inte heller vad dom menar.

Kan ni som kan sådant här kolla mitt skärmklipp och förklare de där två sakerna. Vad jag kan förstå så kan jag int "fästa appar" på skärmen med den upplösning som jag har.

Nåväl, här nedan kommer skärmklippet.

Hälsningar,

Bertil

Zepp
0
[VSK]
0

Det handlar om att AV skall starta först av allt, vilket inte stödjs i din dator + att du har för låg upplösning för att fästa appar.

Att fästa appar är samma sak som "ikonerna" på en smart phone. Dvs de appar du ser när du loggat in.

Man kan ändra grafiska storleken på apparna, men jag vet inte hur det blir på din dator då du har för klen upplösning.

bamse6311
0

@VSK

Jag läste någonstans att upplösningen ska gå att fixa med ett registerhack.

Vet dock inte vad ett sådant är och hur det går till att göra så???

Hälsningar,

Bertil

[VSK]
0

Man startar bara regedit och ändrar, men det borde finnas reg-fil att ladda hem isf.

bamse6311
0

@VSK

Jag kan inget om sådant så jag vrt inte vad vare sig redigit eller reg-fil är för något.

Den heter Dell 1800FP

http://support.dell.com/support/edocs/monitors/1800FP/English/specs.htm

Hälsningar,

Bertil

[VSK]
0

Registerfil är busenkelt. Bara dubbelklicka och köra, sen starta om. -såvida inte registret är låst.

bamse6311
0

@VSK

Jag kan alltså "nada" sådant här.

Dubbelklicka var???

Kan jag ändra något i kontrollpanelen?

ru4real
1

Med all respekt, så skulle aldrig jag rekommendera registerhack till en person som inte har koll på registret, just för att man är nere och grottar djupt i hur datorn uppför sig. Om ngt blir fel är oftast en ominstallation enda lösningen (om man är nybörjare).

Registret är moderna windows motsvarighet till .inifilerna som fanns på win 3.11 tiden (en del program envisas iofs fortfarande med dem). Enkelt uttryckt är det det ställe windows bl a lagrar olika inställningar för hur windows skall uppföra sig. Mer info! Inget ställe för nybörjare att peta runt i faktiskt.

Jag undrar dock varför bamse6311 vill byta? Upplever du att win7 inte funkar för dig just nu? För jag tror nog att du kommer uppleva en jobbig inkörningsperiod m 8'an i så fall. Det du har lärt dig att hitta i 7'an, kommer du att få lära om i 8'an, tyvärr.

Det du ev kan ändra i kontrollpanelen är upplösningen för din skärm, möjligtvis, men skärmarna brukar sällan gå att få upp utöver den standardupplösningen de kommer med från fabrik (och jag misstänker att även om det gick m ngn form av hack är risken stor att skärmen pajjar helt). Den rekommenderade upplösningen är väl oftast den högsta som skärmen kan visa.

Kaj
0

Jag är normlat en Windows diggare men Win 8 känns inte bra. Kan bli en ny flopp typ Vista för Microsoft.
Vad jag kan se så är Win 8 inget anat än Win 7 med ett nytt gränssnitt (samt ny IE 10). Dessutom finns säkert några små förbättringar och buggfixar men de lär säkert dyka upp i nästa SP för Win 7 också.

Microsoft säger att man nu kan lägga på appar såsom i Android och Iphone(Pad). För mig verkar det dock som om man lagt på nya ikoner ovanpå vanliga program med lite finess typp RSS som gör att de blir levande.
En app skall köras i verkligt sandbox läge så den inte kan ställa till det för andra appar od. Den skall heller inte kräva omstart vid installation och avinstallation (då den är sandboxad).
Tveksam om Win 8 klarar detta. Ser mer ut som om det är samma gamla program och samma sätt att installera och köra program som Windows haft sedan Win NT som nu fått "levande" ikoner/bilder på ditt skrivbord. Alltså samma stök och problme med att installera och avinstallera program samt att de fortfarande kommer att kunna störa ut varandra om de är taskigt skrivna. Alltså tveksamt om det verkligen är appar i traditionell mening vi har här.

Det nya Metro interfacet kan vara förvirrande om man inte kör en padda eller telefon. Men det skall tydligen gå att slå av genom att ändra följande register post.
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\ RPEnabled. Värde 0 slår av Metro och värde 1 sätter på det igen.
OBS! ändra på egen risk för jag har inte testat detta. Men blir det fel är det väl bara att sätta tillbaka till värdet som var innan man gjorde ändringen.

[VSK]
0

Man behöver inte vara "pro" för att ändra i registret. Bara öppna regfilen med wordpad och se vilka ändringar som görs.

ru4real
1

Jo, men jag skulle iaf inte rekommendera det till ngn som inte riktigt vet vad som sker. Men det står ju vem som helst fritt att testa.

Zepp
2

Det e kul o hacka register.. man lär sig så mycket.. redan efter 5 ominstalationer av OS så är man riktigt duktig. Förvånad

[VSK]
0

Skrattande

ru4real
0

Enda sättet att lära sig göra backupper på också, efter ett antal krasher och missar, så sparar man undan det viktigaste iaf :D

bamse6311
0

Har en god vän som jobbar med it som kommer på lördag och hälsar på.

Skall be honom titta på allt det här.

Hälsningar,

Bertil

[VSK]
0

Är säker på att ni lyckas i helgen Glad

bamse6311
0

@r4real

Du frågar varför jag vill byta och svaret är helt enkelt att jag tycker om när det kommer något nytt.

Visst trivs jag bra med W7 som jag kört ett år nu.

Jag tyckte om och trivdes jäkligt bra med XP också men när jag sedan fick möjlighet till W7 så installerade jag det.

Precis som Kaj så är jag en Windows diggare och har kört Win 3.11. samt Win95/98 och efter det blev det då alltså XP innan jag för knappt ett år seedan gick över till Win7

Att jag nu tycker det skulle vara kul att testa Win8 är alltså därför att för varje gång jag bytt os så har jag tyckt bättre än det nya än det gamla.

(Är dock tacksam att jag hoppade över Vista och gick direkt från XP till Win7)

Hälsningar,

bertil

Zepp
0

Jag kör alltid det operativsystem som datorn är gjord för!

Blir jag nyfiken på någe nytt så köper jah en med det nya på.. oftast då lång tid sedan det kom ut.. så de flesta buggar är fixade.

Som regel bör man alltid vänta till SP1 har kommit ut!

[VSK]
0

Jag blev så sjukt missnöjd med Win8 så jag installerade om datorn med Win7. Den här gången så bytte jag hårddisk innan jag instalellerade om. SÅ nu har jag en liggandes disk med Win8 på utifall jag skulle få för mig att testa Win8 igen.

Det enda jag ångrar är att jag inte bytte hårddisk innan jag installerade Win8, för då hade jag bara kunnat kasta in den med Win7 på, men men.

Man lär sig av misstagen.

bamse6311
0

Steget från XP till Win7 var ju inga större konstigheter. Det mesta av nyheterna där där gav sig ju själv.

Nåväl, nu behöver jag tydligen i vilket fall som helst en annan skärm om jag skall kunna "fästa" apparna i Win8.

Det lägger jag inga pengar på lika lite som att köpa en ny dator när den jag har nu är knappt ett år gammal, köpte den i Januari i år.

Tyckte mest att det skulle varit KUL att testa det där W8 och om jag hade kunnat installera det på min dator så skulle jag lagt det på en annan partion så jag även kunde köra W7.

Nåväl, om inte annat så skall jag ladda ner och installera en Linux distrubution och troligen då en av Mint distrubutionerna.

Skall bli kul att jämföra en sådan med Win7. Ett par av mina goda vänner är Linux-tallibaner och skulle aldrig kunna tänka sig något annat.

Hälsningar,

Bertil

bamse6311
0

Hej igen alla.

Det finns tydligen en massa olika bud om vilka datorer som kan installera Win8.

HÄR en länk till TkJ (som kallar sig sveriges största it-blogg) där han påstår att man skall kunna installera Win8 på alla datorer som kört XP, Vista eller Win7.

Han hävdar då alltså att även om datorn skulle vara 7 år gammal så skall man kunna installera Win8.

Min dator köpte jag i Januari detta året så då borde det ju enligt det resonemanget inte vara några som helst problem för mig.

Jag har 4 GB RAM, 600 GB HD, dubbelkärnig processor osv.

Nåväl, hittade precis det här men är skeptisk.

Kolla gärna länken som kommer en till gång HÄR.

Kommentera gärna också hans påstående här på tråden så man får en uppfattning om vad ni anser om hans resonemang.

Hälsningar,

Bertil

[VSK]
0

Du kan utan vidare köra Win8 med den hårdvaran du presenterat.

Dock så förstår jag inte att du inte skulle ha den upplösning som krävs?

Kaj
0

Ett sätt för er som vill pröva Win 8 är att köra virtualisering. Jag körde in Oracles Virtual Box (gratis) och det var oerhört smidigt. Lika enkelt som att installera vilket Windows program som helst. Installationen skötte resten och vips kunde jag enkelt skapa nya virtuella maskiner med olika OS.

bamse6311
0

@VSK

Jag körde uppgraderingsassisten för Win8 där det står att man skall ha en skärm med en upplösning på minst 1366 x 768 för att kunna fästa apparna på skrivbordet.

Vet inte riktigt hur gammal min skärm är men det är en bra 19 tums dell som hitills täckt mina behov.

Upplösningen på min skärm ligger ju i närheten (1280 x 1024) av det som krävs så hur det skulle funka om jag installerar Win8 vet jag ju inte riktigt.

Sedan så var det den där punkten med säker start som jag inte riktigt vet vad dom menar.

Någon påstod att dom menar att man skall ha ett moderkort med EFI men jag har BIOS på mitt. Det var någon på Eforum som påstod detta men dock så verkade han inte riktigt säker på det.

Se skärmklipp samt HÄR länk till Systemkrav för Windows8.

@Kaj, skall testa din länk och se om jag reder ut det. Bara det inte är på engelska för i det språket är jag mer eller mindre helt körd. Tyvärr så är det ju ett stort handikapp inom datorvärlden att inte behärska engelska och så blir det ännu svårara med alla fackuttryck.

Skall dock som sagt kolla länken Kaj.

@alla,

Hur som helst så skulle det varit jäkligt kul att testa Win8 och som jag skrivit tidigare så är jag ju lite av en Win-diggare och har inte någon gång tidigare haft några problem med att lära mig de nya Win operativen från 3.11 och framåt.

Väldigt intressant diskussion det här med Win8.

Hade jag bara varit helt säker på att min dator och skärm skulle kunna klara ut att köra Win8 så installerar jag det.

Angående det där med skärmen så är det kanske inte heller hela världen om inte apparna skulle gå att fästa på skärmen men å andra sidan så tycker jag nog att just det där med appar  verkar vara lite av tjusningen med Win8 och även om man inte har en pekskärm så går ju allt att styra med mus och piltangenter.

Hoppas att den här diskussionen fortsätter så att man får fler infallsvinklar.

Hälsningar,

Bertil

Här kommer skärmklippet som visar när jag kört uppgraderingsassistenten.

Kaj
0

Virtual Box går att ställa in för svenska vid installationen.

bamse6311
0

@Kaj

Thanks, skall kolla länken.

Sitter just nu också och kollar Dell suport för att se om jag kan hitta någon uppdatering till min skärm där.

Lyckades också där hitta en knapp så att jag kan läsa på svenska.

Skall kolla din länk.

Hälsningar,

Bertil

bamse6311
0

@Kaj.

Hej igen.

Jag hittar inte hur man ställer in på svenska på Oracle.

Är det VirtualBox 4.2.4 for Windows hosts som jag skall ladda ner? Har Win7 home premium 64 bitars.

Kaj, vad är egentligen en viritual box och hur använder man den.

Ursäkta mina novisa frågor men just sådant här kan jag egentligen nada om så därför verkar kanske iböland mina frågor lite "dumma" men som jag brukar säga att om man inte frågar så får man inte heller några svar ockh kan därmed inte heller lära sig.

Hälsningar,

Bertil

[VSK]
0

bamse, varför köper du inte ny skärm? För det var väl stationär dator du hade väl?

bamse6311
0

@VSK

Jo, jag har stationär dator.

Ny skärm får helt enkelt vänta då det är lite skralt i kassan just nu och snart börjar gå mot jul så ny skärm får därmed vänta.

Hälsningar,

Bertil

[VSK]
0

Vill du spara pengar så skall du köpa Win8 senast den sista Januari -13. Man får tydligen i pro-versionen betala för att låsa upp mediacenter.

Just nu så får man den upplåsningen gratis.

Kolla här.

Jag har ju som jag skrev tidigare tagit ur min hårddisk med win8 ur bärbara och satt i en annan där jag installerade win7 på. I helgen så skall jag slänga in den med win8 i och aktivera mediacenter tänkte jag.

Tänk på att win8 pro kommer kosta nånstans mellan 1500-2000 sen när kampanjen är över.

En kompis till mig som har testat beta av win8 (han gillade inte win 8) kommer köpa två licenser till win8. 279kr för ett lagligt Win8 är inget att bråka om.

Kanske i framtiden så kommer det komma tredjeparts-program som kan göra tebax startknappen mm så det liknar win7.

bamse6311
0

@VSK

Jo, jag har tänkt att köpa en licens innan erbjudandet går ut.

Har dock inte bestämt om jag skall installera det direkt eller sprara det på ett USB minne för att sedan installera det.

Kan egentligen nada om sådant. Har däremot en kompis som kan hjälpa mig när jag väl kommer så långt.

Nu är han iofs Mac-talliban och säger att han inte kan så mycket om Windows men eftersom han jobbar med it så borde han säkert kunna hjälpa mig med åtminstone installeringen.

Du VSK, får man en ny licens när man köper Win8 pro för 279 kr eller använder man sin gamla licens??? I mitt fall för W7.

Jo, har sett det där med mediaplayern när jag kört uppgraderingsassistenten där det också står att jag behöver en app för att spela upp dvd-skivor.

Blir dock lite konfunderad över detta då det samtidigt på andra ställen står att man kan behålla det som man redan har i W7.

Angående Media Center så är det ytterst sällan som jag använder det. Jag har varken musik eller filmer på hårddisken.

Har däremot inte på svenska hittat det där som du skriver att man just nu däremot kan få media center gratis.

Engelska är jag jävligt dålig på och att läsa engelska funkar knappt alls.

Kan inte heller så mycket om vare sig mjuk eller hårdvaror så det är därför jag frågar så mycket här på sidan.

Bifogar skärdump på det där om att kunna spela upp dvd skivor.

Kan du annars tipsa om något annat program för detta ändamål.

Angående mediaplayer så installerade jag på min gamla dator med XP, VLC playern men om den är kompatibel med Win8 vet jag inte.

Btw, så när jag installerar W8 så har jag samtidigt tänkt att behålla W7, det går väl att göra så???

Har ju gott om plats på hårddisken så där är inga problem.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
0

När du har köpt win8 på nätet så laddar du ned en iso-fil.

Du får olika alternativ, men välj bränn ut iso. Det skall gå att ladda ned denna iso igen när man vill, utifall man förlorar sin iso/dvd, men exakt hur vet jag inte. -har inte orkar ta reda på hur.

Du får en helt ny licens till win8, eftersom du köper en ny version av windows. Sen väljer du om du vill uppgradera ditt windows, eller göra ny installation.

Gällandes det där med win7 och mediacenter i win8 vet jag inte om win7-licensen gäller, men varför blanda in win7 i det hela när det just nu är gratis med din win8 licens?

Eventuellt så kommer jag köpa på mig en till licens med win8 som jag kommer ha i framtida bruk.

VLC bör funka i win8 redan nu. -skulle bli förvånad om det inte funkar.

Jag installerade VLC i min win8, men jag testade det aldrig. -installerade ju om dagen efter…..

[VSK]
0

Från IDG

bamse6311
0

@VSK

Tack för länken.

Jag tycker att jag läst lite överallt om det här med Win8 men den sidan från IDG hade jag inte sett tidigare och helt missat.

Har kollat under en bra tid nu i PcFörAlla (IDG) som under minst ett års tid tillbaka har skrivit om W8 allt eftersom operativet utvecklats och vad som kommit fram om det.

Sedan så har jag förstått att det finns många olika synpunkter både om W8 om det är användarvänligt eller ej. Dessutom så finns det en hel del olika bud på vilka datorer som man skall kunna installera det i.

TkJ skriver ju HÄR att man skall kunna installera W8 inte enbart på datorer som kört W7 utan även äldre maskiner som kört Vista och till och med maskiner som kört numera rätt så gamla XP skall man kunna installera W8 på.

Btw VSK, så är väl hockey ändå ett strå vassare…. *skrattar*.

Hälsningar,

Bertil

Kaj.

Nu har jag jag registrerat mig med användarnamn osv på VirtualBox.
Kan inte hitta var jag skall kunna ställa om språket från engelska till svenska.

Så dum novis jag är Kaj så kan jag inte riktigt reda ut vad jag skall använda den till och/eller hur.

När jag installerar Win8 skall jag då köra det operativet i VirualBox eller liksom vad skall jag göra med den när jag laddat ner den???

Misstänker dock starkt att det är "VirtualBox 4.2.4 for Windows hosts" som jag skall installera???

Betyder detta att jag skall köar Win7 i en sådan Box och Win8 i en annan.

Tacksam för svar.

Hälsningar,
Bertil

[VSK]
1

Nä bandy är sport nr 1 Flört

[VSK]
0

Välkommen till nya Windows

Startskärmen – på ditt sätt

På Startskärmen får du all information som är viktig för dig på ett enda ställe. Panelerna uppdateras i realtid och ger dig direktåtkomst till appar, vänner, meddelanden och mycket mer.

Läs mer

Sök, dela och mycket mer

Sök, dela och mycket mer

Snabbknapparna gör vanliga aktiviteter, som att söka och dela, ännu enklare. Du visar snabbknapparna genom att svepa in från höger eller hålla muspekaren i övre högra hörnet och föra den nedåt.

Sök – Sök efter något specifikt i en app eller i hela datorn

Dela – Dela filer och information med vänner utan att lämna appen du använder

Start – Gå tillbaka till Startskärmen när som helst

Enheter – Visa och använd enheter som är anslutna till datorn, till exempel en skrivare eller TV

Inställningar – Sök efter information, hjälp och inställningar för datorn och appen du använder

Upptäck mer

Växla mellan appar

Nu kan mer av skärmen användas för det innehåll du vill ha. Om du vill visa kommandon för appen du använder sveper du upp från nedre kanten (eller ned från övre kanten) eller högerklickar i appen.

Om du vill växla mellan appar sveper du in från vänstra kanten eller pekar i det övre högra hörnet och klickar på appen som visas.

Om du vill stänga en app drar du den med fingret eller musen från skärmens övre kant till skärmens nedre kant.

Läs mer

Växla mellan appar

Gör två saker samtidigt

Gör två saker
samtidigt

Få mer gjort i Windows när du använder två appar samtidigt.

På en pekskärm sveper du in från vänstra kanten om du vill öppna en app till, sedan drar du den till skärmens vänstra eller högra sida.

Med en mus pekar du i övre vänstra hörnet tills den andra appen visas. När du ser den drar du den till skärmens vänstra eller högra sida.

Upptäck mer

Vi håller kontakten

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna om appar, tips och erbjudanden.

Registrera dig

Facebook

Gå med i Windows-gruppen på Facebook.

Twitter

Följ Windows på Twitter.

Microsoft

Du fick det här meddelandet eftersom du kopplade ditt Microsoft-konto till en Windows 8- eller
Windows RT-enhet. Det här är det första av två meddelanden vi skickar till dig.

Microsoft respekterar din integritet. Mer information finns i vår sekretesspolicy.

Microsoft Corporation
One Microsoft Way
Redmond, WA 98052, USA

Testar att kopiera mitt mail jag fick. -hoppas länkarna funkar.

Välkommen till nya Windows

På Startskärmen får du all information som är viktig för dig på ett enda ställe. Panelerna uppdateras i realtid och ger dig direktåtkomst till appar, vänner, meddelanden och mycket mer.

Läs mer

Sök, dela och mycket mer

Sök, dela och mycket mer

Snabbknapparna gör vanliga aktiviteter, som att söka och dela, ännu enklare. Du visar snabbknapparna genom att svepa in från höger eller hålla muspekaren i övre högra hörnet och föra den nedåt.

Sök – Sök efter något specifikt i en app eller i hela datorn

Dela – Dela filer och information med vänner utan att lämna appen du använder

Start – Gå tillbaka till Startskärmen när som helst

Enheter – Visa och använd enheter som är anslutna till datorn, till exempel en skrivare eller TV

Inställningar – Sök efter information, hjälp och inställningar för datorn och appen du använder

Upptäck mer

Växla mellan appar

Nu kan mer av skärmen användas för det innehåll du vill ha. Om du vill visa kommandon för appen du använder sveper du upp från nedre kanten (eller ned från övre kanten) eller högerklickar i appen.

Om du vill växla mellan appar sveper du in från vänstra kanten eller pekar i det övre högra hörnet och klickar på appen som visas.

Om du vill stänga en app drar du den med fingret eller musen från skärmens övre kant till skärmens nedre kant.

Läs mer

Växla mellan appar

Gör två saker samtidigt

Gör två saker
samtidigt

Få mer gjort i Windows när du använder två appar samtidigt.

På en pekskärm sveper du in från vänstra kanten om du vill öppna en app till, sedan drar du den till skärmens vänstra eller högra sida.

Med en mus pekar du i övre vänstra hörnet tills den andra appen visas. När du ser den drar du den till skärmens vänstra eller högra sida.

Upptäck mer

Vi håller kontakten

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna om appar, tips och erbjudanden.

Registrera dig

Facebook

Gå med i Windows-gruppen på Facebook.

Twitter

Följ Windows på Twitter.

Microsoft

Du fick det här meddelandet eftersom du kopplade ditt Microsoft-konto till en Windows 8- eller
Windows RT-enhet. Det här är det första av två meddelanden vi skickar till dig.

Microsoft respekterar din integritet. Mer information finns i vår sekretesspolicy.

Microsoft Corporation
One Microsoft Way
Redmond, WA 98052, USA

[VSK]
0

Oj vette tusan vad som fela nu… he he

Kaj
0

Det skall finnas någon meny i Virtual Box där man kan ställa in språk men jag kommer inte ihåg just nu för jag kör bara den engelska språkvarianten.

Virtual box är en virtualisering.
Nej du behövedr inte installera HOST för det är ditt vanliga operativsystem (typ win 7 eller så)
Du kan ha vilket operativsystem som helst i botten T ex Win 7 som du verkar ha.

Du installerar Virtual Box genom att följa instruktionerna.
När du via Virtual Box valt att skapa ett nytt operativsystem (New) så emulerar Virtual box "virtuella" delar av hela din dator till denna instans. Virtuella hårddiskar, virtuellt tangentbord, virtuella drivrutiner och allt för hela din dator…
På denna virtuella instans kan du nu installera och köra ett valfritt operativystem utan att du behöver avinstallera eller uppdatera ditt "rikgtiga värd OS - i ditt fall Win7 som kommer att ligga kvar som vanligt.
Den virtuella maskinen körs av Virtual Box och kan inte manipulera, skada eller förändra ditt värd os (Host)

Nåväl när du installerat Virtual Box tryck på New knappen uppe till väsnter
Nu startas en guide som tar dig igenom skapandet av din första virtuella maskin där du sedan kan installera t ex Win8 på.

• Först kallar du den vid ett namn (T ex Mitt Win 8)
  • Sedan anger du vilken typ av OS det är - Typ Windows 8 64 bitar Svenskt
  • Därefter skall du ange hur mycket RAM minne som VB skall allokera för just detta operativsystem.
    Ju mer RAM minne du allokerar dessto snabbare kommer ditt nya OS att kunna köras. Men samtidigt kommer ditt vanliga OS att gå långsamare - men bara då du kör jsut deeta OS om du inte kör VB så kommer ditt HOST OS fortfarande ha hela RAM Minet.
    OBS! lämna minst 1 GIG kvar för ditt vanliga HOST OS.
  • Sedan kommer du att få ange en Virtuell Disk. Detta blir en vanlig fil på ditt vanliga OS. Denna fil kommer sedan innehålla hela ditt nya OS Tex Win 8, inklusive pagefiler, installerade program som du väljer att lägga till ditt nya OS etc.
    Ta inte till för lite här ifall du vet att du kommer att leka lite. Det är lite knepigt att i efterhand utöka detta utrymme - Ta åtminstonde 25 Gigabyte tycker jag.
  • Detta bör vara allt
  • När du startar upp denna VM första gången så kommer du få frågan om att installera ett OS. Det är nu du skall antingen peta in din DVD med Win 8 eller peka ut var den nedladdade ISO filen finns.
    Därefter startar en vanlig Windows installation. Märk att ditt uvarande Win 7 OS INTE påverkas av detta. Ditt nya OS kommer att köras via Virtual Box och kommer att leva i sin egen värld.

Man kan således köra Virtaul Box på sin vanliga PC för att där installera en massa OS samtidigt. Tex Linux, Mac, Win 7, Win 8, Win XP …

bamse6311
0

@Kaj.

Tack för den exellenta och utmärkta steg för steg förklaringen.

Om jag inte själv reder ut det här så får jag be min kompis komma och hjälpa mig när jag köpt W8 licensen. Han jobbar med it på konsultbasis som projektledre för ganska stora projekt.

Dock så vet jag inte om han kan så mycket om sådant här, men med denna exellenta beskrivningen så skall det inte vara några problem.

Jag tänkte köpa det där Win8 nu i slutet på november.

Om jag nu installerar en sådan här VB och lägger in ett Linux i det för att testa och se vad det är för något. Har ett par vänner som är Linux-tallibaner och aldrig skulle kunna tänka sig något annat så det skulle varit kul att se hur ett sådant ser ut och fungerar.

När jag då sedan har köpt min Win8 licens och skall installera den. Plockar jag då bort den VB som jag har Linux på precis som när jag avistallerar andra program? Btw, så använder jag alltid Revo för att avinstallationer då det programmet rensar allt som gömt sig lite överallt på hårddisken.

Angående hårddisk så är min på 600 GB och av det så är 540 GB ledigt. Har varken filmer eller musik i datorn så det går inte så mycket hårddisk åt. Det enda jag egentligen har på hårddisken men när varje bild inte ligger på mer än runt 4-5 MB tar dom ju knappt någon plats i förhållande till storlek på datorn.

Detta gör att när jag installerar W8 så är det inga som helst problem att ge den VB:n 200 Gb.

Well Kaj, det skulle varit jäkligt kul att börja ladda ner en sådan där VB redan nu och sedan lägga in en Linux distrubution på den så att jag redan nu kan lära mig det här och är fit for fight när jag köpt W8 licensen.

Problemet är då och nu kommer en sådan där idiotisk fråga igen. Vilken VB är det som jag skall installera, bifogar skärmklipp.

TACK TACK TACK för all hjälp alla ni här på iFokus för att ni står ut med mina idiotiska frågor men jag kan alltså inte mer än så här.

Kaj, här kommer skärmklippet:

Kaj
0

Du skall ladda ner Virtual Box för Windows Hosts (för ditt host är din Win 7). Dvs det är ditt Windows 7 som är det vanliga operativsystemet som sedan Virtaul Box skall köras på.

(Du ställer in språk till svenska via - File, Preferences, Language och välj sedan Svenska.

Nej du behöver inte avinstallera en Linux VB OS om du installerat en sådan. Detta är hela tanken med Virtual Box. Man installerar programmet och sedan skapar man virtuella operativsystem som man sedan skall kunna köra utan att påverka sitt orginaloperativystsem.
Du kan alltså ha ett virtuelllt operativsystem för linux (ja flera ifal du vill det - bara namnge dem med olika namn)
Ett annat (eller flera av t ex Windows XP - t ex en för varje Service pack)
Ytterligare ett för Windows 8 etc.
Kanske ett till för Windows 8 eller vad du vill. Man skulle ju kunna tänka sig att man har ett operativsystem som man startar när man vill testa ifall något fungerar tex ett nytt program, ny inställning eller vad man vill. Gör det inte det eller att det ställde till något så har man ju bara skadat sitt virtuella OS och kan lätt ta bort detta.
Det enda att tänka på är att varje Virtuell maskin/OS tar upp diskutrymme för den virtuella fil som du skapar då du skapar ditt Virtuella OS. Så har du 10 VB OS som du konfat med ca 20-30 GIG styck så tar de upp så mycket diskutrymme - Filerna kan du givetvis lägga på vilken diskenhet som helst tom en USB extern disk.
Vidare så kan det bli slött att köra flera OS samtidigt även om det är möjligt. T ex för att snabbt växla mellan en Linux, En Win 8 och säg en Win XP. Så länge respektive VB OS är igång tar den upp så mycket RAM minne som du angav då du skapade den. Men så fort du stänger ner ett VB OS så frigörs detta RAM till ditt HOST OS igen (alltså ditt Win 7 i detta läge)

Du behöver inte allokera 200 Gig för ditt Win 8 om du inte planerar att köra detta hela tiden. Jag rekomenderar att du skapar ett virtuellt OS med säg 30 Gig eler så och installerar Win 8 där. Nu kan du testa och leka med detta OS tills du känner att du antingen vill installera det som ditt ordinarie OS (dvs ominstallera hela din dator med Win 8 och därefter ev. lägga in Virtual Box igen och då ha ditt Win 8 som Host operativsystem) eller inte vill ha det alls.

En annan lite mer special för dig. När du gjort din grundinstallation av ett VB OS t ex Win 8 så kan du enkelt kopiera/backa upp den virtuella diskimage filen - kan läggas på valfritt backupmedia eller disk.
Om du sedan gjort en massa ändringar, installationer eller vad det nu kan vara och vill gå tillbaka till början så behöver du inte hålla på och installera om hela Win 8 igen.
Då skapar du bara ett nytt virtuellt OS och där finns en funktion som heter importera Virtuell disk. Peka då ut din virtuella disk och vips så har du ditt Win 8 där klart och konfat.
Genom denna metod kan du även hämta hem virtuella diskar på nätet med installationer som bara är att ladda in i din Virtual Box. Ha dock förnuft så du bara plocakr hem virtuella images från säkra och kända ställen (typ Microsoft, eller Linux officiella sidor etc).

Dessutom en annan finess med Virtual Box är att du kan skapa en VB med ett operativsystem och sedan ställa in detta så att allt du gör när du kör den sessionen kommer att backas ut när du avslutar Virtual Box sessionen. Detta kan användas om du snabbt vill testa något men sedan gå direkt tillbaka till hur ditt OS såg ut precis innan. Utbildnignsföretag använder denna funktion där man kan labba och leka och när man avslutar så ser allt ut som vid installationen igen oavsett vad man gjorde då man körde det virutella OSet.
Det finns lite olika metoder för detta - antingen att alltid backa ur automatiskt då man avslutar eller att du manuellt kan bestämma att backa ur eller commita (lägga på de ändringar som gjorts till din image). Detta är lite överkurs men blir kul när man väl kommit dit.

Kaj
0

Som ett tillägg.
Om man skapat ett Virtuellt OS med för lite disk så går det att åtgärda men det är lite pillrigt.
Först ökar man diksutrymmet i Virtuell Box. Finns en parameter för det.
Detta betyder att Virtuell Box imagen nu blir större men diskutrymmet synns inte som större när man startar den virtuella maskinen och kan ännu inte användas av VB OSet. Om man där tar upp utforskaren och tittar på t ex C disken är den fortfarande lika stor eller liten som tidigare trots att man talat om för Virtual Box att den skall bli större.
Detta är som Windows beter sig som standard. Man måste nu utöka disken. För detta krävs att man laddar ner ett program som kan hantera sådan funktion - det finns många gratis program på nätet som klarar just detta och som samtidigt har en massa andra funktioner såsom att skapa partitioner, defragmentera diskar, utöka eller minska partitioner …..
Att man kör ett sådant program under sitt VB OS är ingen skillnad mot att köra samma program på sitt riktiga OS. Det virtuella OSet ser sig själv som vilket riktigt OS som helst så det blir precis samma som att köra ett sådant program på vilken maskin som helst

bamse6311
0

@Kaj.

Tack för en utomordentlig och exellent förklaring.

Nu har jag betydligt mer kunskap om detta för att kunna ta mig vidare.

Har än så länge inte någon Linuxdistrubution eftersom inte har vetat hur jag skulle göra för att kunna testa en sådan utan att störa eller fördärva mitt W7.

Skall nu först se hur det fungerar för mig att hämta en en Linux distrubition och installera i en Viritual Box.

Är alltid väldigt försiktig med sådana här saker så att jag inte ställer till något för mitt Win7.

W8 skall jag köpa licens till nu i slutet på november.

Behöver en ny skärm för att kunna utnyttja W8 till fullo men för tillfället så är det lite skralt i kassan och så närmar vi ju oss jul med allt vad det innebär i kostnader.

Planerar köpa den nya skärmen i slutet på Januari men vill för säkerhets skull köpa licensen till W8 redan nu i November så att jag har det.

Tänkte att jag först sparar det på en USB så att jag sedan har det där innan jag installerar det på datorn. Bra också att ha det på USB ifall jag någon gång senare skulle behöva göra en ominstallation.

Well, när jag köpt W8 nu i slutet på November så skall jag installera det i Viritual Box.

Angående det där med skärm så har jag förstått att på min med högsta upplösning 128 X 1024 kan jag inte fästa appar på skärmen.

Däremot så kan jag jag med nuvarande skärm dock öppna Windows stor och ladda ner samt köra appar. Sedan så kan jag naturligvis som vanlig använda den vanliga skrivbordsmiljön.

Dock så vill man ju ha kunna utnyttja Win8 till fullo i Modern UI (Metro).

Well Kaj, skall se om jag vågar ge mig på det där med en VB och Linux ikväll men med din utmärkta handledning så kan jag inte se att något skall behöva gå fel.

Hälsningar,
Bertil