Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 4323 ggr
lisette
0

vem äger en hemsida?

byn där jag bor ska nu skaffa en hemsida. www.djurrod.se är upptaget, men ingen hemsida finns upplagd. kan man på något sätt få reda på vem som äger den adressen?

JimJ
0

Det kan du titta på nic.se. Domänen ägs av Kristinesrtads kommun. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

lisette
0

tack så mkt jim! =)

JimJ
0

När vi ändå har en tråd uppe om detta, vill jag passa på att fråga om någonting.

Är det inte så att det är staten eller kommunen som äger alla .SE domän-namn av Sveriges ort-namn? Om någon annan har registrerat domänen av ort-namnet till sig själv, så har kommunen rätt att ta över den? Jag har för mig jag läst om det för väldigt länge sedan. Eller är det kanske bara städer det gäller?

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Snuttan2
0

Det låter väldigt konstigt för mig… Antinge så får ju kommunen/staden vara snabba och tinga namnet ifrån början, är det sålt så är det ju sålt… Men ibland så är ju kommunen å staten inte så logiska eller smarta, skulle inte förundra mig om det skulle kunna vara så trots allt..

/Snuttan med mor som har chefsjobb inom kommunen å vet vilka puckon det är som styr och ställer i stockholm Fundersam

JimJ
0

Men jag har ändå ganska säker på att det är så. Eller var det kanske de större städerna som fick förtur på namnen när top level dämenen .SE startade? :-)

JimJ
0

Ah, precis när jag publicerade inlägget ovan, hittade jag information om detta.

"Ansökan kan göras av stat, kommuner och "ägare" av geografiska platser. Det är viktigt att ansökan lämnas in av rätt sökande. En privatperson kan inte ansöka om ett stadsnamn eller ett kommunnamn i denna förtursgrupp."

Detta gäller dock .EU domäner, men jag är säker på att det är samma regler för .SE. :-)

Snuttan2
0

Men se, du hittade det med ;)

JimJ
0

Ja, men det är ju fortfarande inte 100% säkert eftersom detta gällde .EU domäner. :-)

Lisette. .NET, .ORG, .COM och några fler top-domäner, är fria och kan registreras av privat-personer som orts-namn. Testa om det finns några lediga där. :-)

Snuttan2
0

Jag hittade annars samma sak inne på .se stiftelsens hemsida, var det jag hade kopierat in, men sedan tog bort.

Snuttan2
0

Där hade det kallats alla "geografiska" nånting nånting.. Orkar inte leta upp det igen :P Gjort min insats för idag ;)

JimJ
0

Ah, men då låter det som om det är samma regler. :-)

Fin Avatar du har nu föresten. :-)

Snuttan2
0

Jag blev tokig på att inte ens jag kunde se vad det var på den lilla, haha. Och jag är rejält uttråkad, så det blev till att köpa upp sig :P

Hurvida bilden är särskilt fin skulle jag inte säga, den är rejält dålig snarare. Passar iallafall in i färgtemat här inne Oskyldig

JimJ
0

Men du måste ju hålla med om att det är värt priset? :-)
Bilden passar ju utmärkt på sajten, men rejält dålig var den ju inte. :-)

Snuttan2
0

Du vill inte gå in på vad jag tycker om betaltjänsten för de större avatarerna Oskyldig

Det är bara för att du inte vet hur orginalet ser ut ;) Är ifrån ett videoklipp med kameraman som större delen utav tiden bara fick med halva hästen i bild… Bästa med bilden är att det ser ut som om hästen faktiskt kan röra sig (vilket hon inte riktigt kan).

JimJ
0

hehe, då är det bäst jag kniper min mun. :-)

Åh, stackars häst. Vad hade hänt med henne?

Snuttan2
0

Hon är bara total-kvadad, har fått jobba rätt hårt i livet och samlat på sig en hel del skador, sedan blev det en stöt för mkt och efter det började det bli mer och mer skador utan att hon blev frisk, ska äntligen få åka på slakt på tisdag :) (det är en bra sak för det är slut på lång väntan)

lisette
0

vi kommer att få både www.djurrod.se och www.djurröd.se av kristianstads kommun. fick reda på detta idag. bara överlåteler som ska fixas =)

JimJ
0

Grattis Lisette. :-)
Har ni redan gjort färdigt hemsidan?

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

lisette
0

nej, det är bara på planeringsstadiumet än. måste ha lite information om byn osv först… =)

CarlS
0

När er hemsida om Djurröd är kvar länkar vi gärna till den på vår Sverigeportal: Sverigesurfen.com, din lokala portalguide!

Hälsningar
CarlS

lisette
0

det får ni gärna göra carls! =)