Word kopiera - klistra in
Jag vill kopiera en text och bilder och sen klistra in i word.
Problemet är att sidan som jag kopierar från har grön bakgrund och den vill jag inte ha med.
Om jag väljer att klistra in genom att klicka på klistra in > klistra in special > oformaterad text. Då får jag bara med texten dvs ingen bild. Jag måste då kopiera bild och klistra in separat.
Nog borde det väl gå att få med både text och bild och utan den gröna bakgrunden ?
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Klistra bara in i dokumentet med ctrl+v. Då dyker en liten ruta upp längst till höger om den inklistrade texten. Beroende på vilken version av Word du har ger den dig flera alternativ som du kan pröva och se vilken som ger bäst resultat.
Skulle inget funka bra för dig så är det väl bara att ta bort den gröna bakgrunden senare. Detta fixar du enkelt i word
# 1 Ja det fungerade. Oh så glad jag blir att slippa göra flera steg innan jag får till det. Så enkelt det där är.
Tack för en bra info.
# 1 Nu stötte jag på en sida där det inte fungerar med att ta bort bakgrunden genom att klicka i den ruta som dyker upp längst till höger om den inklistrade texten.
Du skriver att man lätta kan fixa i word att ta bort bakgrunden - men hur gör man ?
Jag provade med sidlayout > sidfärg > ingen färg. Det tar inte bort bakgrundsfärgen.
Jag upptäckte nu att om jag kopierar bara en mindre del av texten så fungerar det att ta bort bakgrunden genom att klicka i den ruta som dyker upp längst till höger om den inklistrade texten.
Det tar längre tid men är i alla fall ett alternativ.
Markerar du enbart texten och bilden så ska endast det tas.
Markera från sista ordet, håll in musen och dra den upp över all texten, använd sedan CTRL + C. När det är gjort öppnar du word och använder CTRL + V så bör det fungera.
# 5 Det är så jag gör men då kommer bakgrunden som är grön med.
Är det från en hemsida? Vill du länka tilld en isf?
En chansning utan att ha sett sidan: Är det verkligen sidan som är grön? Eller är det bakgrunden till texten. Det brukar sitta en knapp för det alldeles bredvid knappen som man väljer textfärg med.
Det är bl.a. den här sidan det gäller

Jag vet inte vad det är du försöker kopiera men jag kopierade både text och bild och fick inte med mig bakgrundsfärgen
Om du vill spara sidan för läsning offline så använd Arkiv - Spara sidan som… i webläsaren. Det kan heta lite olika beroende på vilken webläsare du använder, men ungefär så.
Om du absolut måste spara till Word borde Ctr+A, Ctrl+C och sen Ctrl+V i worddokumentet funka.
Tänk på att det innebär att du snor en hel design med bilder och allt. Jag är inte så juridiskt kunnig, men jag tror att det är möjligen OK om du bara vill ha det i din dator för något exerimnet, men absolut inget du kan sprida vidare med några ändringar.
Det är inte alls fråga om någon stöld eller att sprida det vidare. Så här är det. Jag har problem att läsa instruktioner på skärmen p.g.a. en skada i nacken. Det går bättre om jag kan kopiera och printa ut instruktionen och ha den på skrivbordet.
Jag testade med Ctrl + A och det fungerar. Det är nog just det som är skillnaden. Jag har inte tänk på att använda Ctrl + A
Jag har gjort så att jag markerar text + bild med vänster musknapp och då fungerar det inte sen att ta bort den gröna bakgrunden på långa stycken - bara om man tar små stycken. Ska man sen printa ut med grön bakgrund går massor av färg åt.
Tack till alla som hjälpt mig.