Frakt.
Hej! Jag hittade ingen iFokus om brev, frakt, post eller sådant så jag skriver det här istället. Jag har 3-4 tröjor som jag ska frakta, det är vanliga tröjor som inte väger mycket. Vet inte hur mycket frakten kommer kosta eller hur jag ska frakta dom. Sökte på lite information på google och där skrev dom att det var billigare att lägga in kläderna i e.x en GINA TRICOT påse och tejpa runt den och sedan köpa två frimärken eller något sånt.. Hur gör man och hur mycket kommer det kosta ungefär? Tacksam för svar!
OM du gör som du skriver får du sannolikt betala för skrymme - och det brukar kosta runt 50 - 60 kr.
Läs på privpak där kan du ta din GT-påse och lämna in hos ombud - du har då skrivit ut fraktsedel och betalat via internet - kostar från 49 kr.
om du läser på dhl servicepoint så beställer du via nätet från 59 kr men betalar hos ombudet och ombudet skriver ut fraktsedel.
kolla på posten.se läs om deras gröna påsar - finns från storlek S 30 kr och uppåt.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Sedan finns ju alternativ till posten, men för privatpersoner brukar posten generellt sett vara enklast och ha lägst pris.
#1 Kostar inte skrymme 11-12 kr? Räcker det med en grön påse storlek S? Är det bara att betala 30 kr så är det klart, eller?
#2 Vilket alternativ rekommenderar du?
Tack för era svar!
skrymme kostar olika beroende på hur stort paket du har. Jag köper/säljer mycket på tradera.
postens gröna påsar är inklusive förbetalt porto. Det du får i påsen är färdigbetalt. det finns en viktgräns och det är 2 kg.
påsarna finns i storlek S, M, L och kartong
30, 45, 60 och 120 kronor.
på de gröna påsarna behöver du alltså inte betala skrymme.
sen beror det ju på hur tröjorna ser ut. är det tunna toppar eller stora stickade tröjor.. toppar o t-shirtar kan man rulla ihop, de blir ju jättesmå men stickade tröjor kräver mer utrymme.
#4 Jaha. Då tror jag nog jag köper en grön påse för 30 kr för det verkar vara det smartaste valet. Det är bara toppar och t-shirtar.
Du skriver tröjor, är det t-tröjor storlek S eller stickade tröjor storlek XL? Enklast är att ta med dem till ett ombud och se vilken grön påse som de får plats i, detta bör enligt mig bli billigast och enklast. OM du som privatperson skall skicka dem till en annan privatperson.
Skall du returnera kläder som du har köpt så är det annat som gäller.
gå in på www.posten.se och läs där.
Den påsen du har på bilden - är den till för julvykorten? i såna fall så öppnas den på terminal och innehållet sorteras - alltså inte så bra att skicka i.
Du kan glömma det här med tröjor och två frimärken.
2 frimärken är kuvert med 5-6 vikta papper i.
ska du skicka tröjorna som julklapp? annars så fråga mottagaren att den person en betalar frakten som bör ligga mellan 45 - 60 kr - grön påse M eller L

Jag skulle rekommendera en grön påse, vet inte riktigt vad det är du håller upp, bilden är spegelvänd.
#6 Det är linnen i storlek S och jag som privatperson ska skicka dom till en annan privatperson.
och om du behöver grön påse storlek L för 60 kronor så blir schenker privpak billigare.
om du rullar ihop tröjorna och lägger i en vanlig ica-kasse och gör den så liten som möjligt - vad får du för mått då? då kan du jämföra med posten.se och deras mått på deras påsar
#8 Det är ingen julklapp, tack för svaret. 
#9 Jag ska nog köpa en grön påse!
danitza; linnen storlek S bör du utan problem kunna få in i någon av de mindre gröna påsarna. Det ska du inte behöva oroa dig över! =)