Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 9030 ggr
Zakaraa
2012-12-03 01:16
0

Problem med Aktivitetsfältet

Hej!
Jag har lite problem med aktivitetsfältet, jag har Windows (minns inte versionen >.<) och de senaste dagarna har jag fått lite problem. Jag måste ha gjort någonting av misstag, det händer ju lätt.
Jag ska försöka beskriva så gott som det går, om jag sluddrar till det skriv det så får jag försöka förklara igen :)

Jo det är så att mitt aktivitetsfält (dvs. raden som vanligtvis visas i nederkant) försvinner när jag klickar upp saker i Maximerat format. Det kommer inte upp om man för musen i nederkant så Den inställningen är det inte. Utan jag måste hela tiden köra på "Återställ nedåt" (figuren med två rutor mellan minimera och stäng/krysset) för att kunna se aktivitetsfältet och det är sjukt irriterande då fönstrena är milimeter för korta då.

Är det någon som vet vad jag kan ha gjort?
Jag har varit inne på Aktivitetsfältets egenskaper men inte lyckats hitta något som kan hjälpa mig.

Snälla, jag blir snart galen på detta!
Ber om ursäkt om mitt inlägg ligger i fel tråd, blev lite osäker på vart den skulle ligga :)

*UPPDATERING kl 01:46* Det är Windows 7 Enterprise jag har

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[RadioMG]
2012-12-03 01:21
0

Testa högerklicka i aktivitetsfältet och välj "Lås aktivitetsfältet"

Zakaraa
2012-12-03 01:24
0

#1 Det är och har varit låst hela tiden

[RadioMG]
2012-12-03 01:27
0

Kör du möjligtvis Firefox eller Chrome som webbläsare?

Zakaraa
2012-12-03 01:30
0

#3 Jag kör Chrome som webbläsare
Men det här problemet är alltid där, oavsett om jag sitter på nätet, arbetar i photoshop eller kollar i mappar

[RadioMG]
2012-12-03 01:33
1

Jag hittade denna infon. Dock gäller det Windows 7 så jag misstänker att du har det. Leta efter denna inställningen http://support.cdn.mozilla.net/media/uploads/images/2011-10-02-17-31-53-44a50f.JPG

Gå in under /program/chrome och högerklicka på chrome.exe filen och välj egenskaper.

Jag använder själv inte chrome så infon kan vara olika, men det är på samma ställer du ställer in om du vill köra det med äldre operativsytem.

Zakaraa
2012-12-03 01:36
0

#5 har du någon som helst aning vad det där kan heta på svenska och Vart jag ska leta efter det?
Kör på svenska versionen av Chrome och är inne på webläsarens inställningar och då ser det ju inte ut sådär så jag är lite lost

Känner mig som en rejäl nybörjare nu, tack för att ni/du står ut ^^'

[RadioMG]
2012-12-03 01:39
0

Jag använder tyvärr inte chrome. Men ta en titt här, det står på svenska, kanske kan det vara till hjälp.

http://windowstips.nu/77-kortkommandon-google-chrome/

Zakaraa
2012-12-03 01:47
0

Hittade #5 men det var inte ibockat och jag provade både i och ur bockat och det gav samma resultat
Kunde inte hellet hitta något i #7-länken

annia1
2012-12-03 01:52
0

zakaraa om du högerklickar på startknappen och går in på egenskaper. Där går på aktivetetsfältet. Kolla om rutan för "visa alltid aktivitetsfält överst" är iklickad eller inte. Om jag klickar ur den så får jag så som du beskriver.

.

Zakaraa
2012-12-03 01:58
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Jag hittar ingenting som säger "visa alltid aktivitetsfältet överst"
Det här är det jag ser när jag gör så som du skriver.

annia1
2012-12-03 02:01
0

Så där ser inte min ut. Så kika på vilka alternativ du har där det står nederkant och likaså kika på den länk du har längst ner.

.

Zakaraa
2012-12-03 02:04
0

#11 Nederkant är endast Vart aktivitetsfältet ska vara någonstans (uppe, nere, höger, vänster)

Menar du "använd aero peek för att förhandsgranska skrivbordet"? Det är inte det heller, provat det också

Om du menade  "hur kan jag anpassa aktivitetsfältet" så leder den länken endast till Windows support och den gav absolut ingen som helst hjälp på mitt problem :/

Vad är det för windows du har eftersom du hittade det så lätt? Kan du kanske ta en print och lägga upp?

annia1
2012-12-03 02:11
0

Det var länken som tydligen leder till support jag avsåg. Vad aero peak är vet jag inte.

Så jag vet inte vad du ska ändra på.

Så vad har du för system. Om du går på startknappen sen högerklickar på datorn i listan där och där går på egenskaper. Då ska du få fram vad du har.

Jag vet att i windows 7 starter så har dom tagit bort funktioner. Men om jag förstod dig rätt förut så har det varit ok förut och kommit först nu.

Jag själv har vista.

.

annia1
2012-12-03 02:14
0

Och min ser ut så här.

.

Zakaraa
2012-12-03 02:16
0

#13 Jag uppdaterade mitt första inlägg, jag har Windows 7 Enterprise men precis som du säger så har det fungerat problemfritt innan så jag måste ha gjort något av misstag..

Jag lämnade en kommentar hos sidan som #7 länkar till så förhoppningsvis kan De hjälpa mig.
Om inte annat måste jag tvinga mig upp till vår skolsupport (då det är skoldatorn) men jag tvivlar på att han kan hjälpa, inte den bästa supporten direkt :/

#14 tänk om Windows 7 kunde vara lika enkla också! Skulle ju underlätta som sjutton! Men då kan jag ju ge det som exempel, då du fick samma problem när du bockade av den inställningen, om de svarar på min kommentar och inte förstår vad jag menar! :P

annia1
2012-12-03 02:25
0

Ja någonstans, frågan är vart, så borde du kan få så att fältet ska ligga överst och inte att fönstren överlappar.

Jag gjorde en snabbsök, men hittade inget om den inställningen just nu.

Finns ju så många olika system nu så svårt att hitta exakt rätt.

.

annia1
2012-12-03 02:42
0

Kom på en sak du kan testa. Om det gör nån nytta vet jag inte. Klicka i dölj aktivitetsfältet automatiskt. Sen verkställ och ok. Sen klicka ur det igen. Enda jag kommer på nu.

Läste på ett ställe på nätet som hade lite motsatt problem att fältet täckte nederdelen på fönstren dom har uppe, dom klickade i små ikoner.

Just ditt problem hittar jag inget om förutom att det löstes på samma sätt som för mig.

.

Zakaraa
2012-12-03 11:18
0

#17 Jag har provat att klicka i och ur allt som visas i bilden #10 så tyvärr fungerade inte det heller :/

annia1
2012-12-04 00:30
0

Jag har kollat lite på nätet idag och jag hittar ingen lösning. Däremot så hittade jag på några forum där det frågades samma sak, men dom hade inte fått nåt svar.

Det närmaste jag hittade är att man får skräddasy fönstren så att dom inte går så långt ner, men jag ska inte säga hur det blir när man sen klickar på maximera om dom då går till det skräddasydda eller om dom går upp i full storlek.

Kan det vara så att du haft skräddasytt förut, men att det för några dar sen kom nån uppdatering som ändrade på det.

.

Zakaraa
2012-12-04 00:43
0

#19 vad jag vet har det dock inte installerats någon uppdatering
Alla uppdateringar görs i skolan då man måste vara uppkopplad mot skolans nät och när problemet uppstod så hade jag inte varit i skolan på ett bra tag pga praktik så jag tror inte det men vem vet, jag är inte så jätteduktig på sånt där (ropar oftast efter pappa ;P)

När du säger skräddarsy, hur menar du då?

annia1
2012-12-04 01:44
0

Nu vet jag inte när det gäller skoldatorer, men vissa uppdateringar borde du få även när du är hemma om du är uppkopplad med den. Tex antivirusprogram bör ju uppdateras. Sen vet jag inte om tex flashplayer uppdateras på din, jag fick en sån uppdatering häromdan vet dock inte om den kan påverka, vissa har inställt att det ska uppdateras automatisk så dom märker inte ens att den kommer, men som sagt skoldator ska jag inte säga.

När det gäller skräddasytt. Jag har gjort en printscreen så kanske lite enklare att se vad jag menar för jag är rätt kass på förklara.

Klicka först på återställ så att du kommer åt alla sidor på fönstret. Sen sätter ut musen till kanten så att det blir en dubbelpil. Håll ner vänster musknapp och dra i sidan till du får den till den plats du vill ha den. Du får göra så på alla fyra sidor.

Jag antar att du kommer få göra det på alla program du använder. Sen vet jag inte när det gäller win7 om den håller dessa inställningar i minnet eller inte. På min vista så gör den det åtminstone på de flesta jag ställt in.

.

Zakaraa
2012-12-04 11:39
0

#21 jasså det var så du menade, ja det är så jag är tvungen att göra nu, Varje gång :/

Zakaraa
2012-12-04 14:09
0

NU NI!
Jag har ingen som helst aning vad som hände men NU fungerar det igen!
Nu är allt prima och inta problem är kvar, konstigt! Jag märkte dock även att jag hade svårt att Låsa datorn (genom star och lås) så jag skulle gissa på att de två problemen hörde ihop!
För det fungerade igen efter att jag provade att växla användare (då datorn Måste låsas när man är i skolan.. annars blir det facerape -.-)

Men nu fungerar det igen! :D

annia1
2012-12-04 18:35
0

Vad bra att det funkar igen och bra att du talade om.

Som det verkar så funkar det då bara på en användare, vilket låter knasigt. Jag tycker dagens datorer bara blir snurrigare att använda.

.

Zakaraa
2012-12-04 19:46
0

#24 jag bytte aldrig konto utan klickade bara på det för att datorn skulle låsas, jag loggade in som vanligt på mitt egen konto och då fungerade allt igen så jag har ingen aning om vad det kan ha varit

annia1
2012-12-04 21:20
0

Ok, mysko med andra ord. Huvudsaken att det funkar igen. Glad

.