Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 951 ggr
Anneli_G
2007-07-02 16:17
0

PC eller MAC?

Sitter i valet och kvalet om jag ska köpa en Macbook eller en bärbar PC.. Någon som har lite för och nackdelar?? Kan man göra allt man kan på en PC på en MAC?? Funkar det med word och PDF-dokumet osv. ??

Tacksam för hjälp!!

//Anneli

johan
2007-07-02 16:39
0

Om det kniper kan du alltid installera Parallells på macen och då kan du köra Windows i ett fönster på macen. Du kan inte göra det motsatta på PC.

Microsoft Office finns för Mac och det går alldeles utmärkt att göra PDF:er på mac.

Personligen skulle jag köpa PC, men det hänger väldigt mycket på att jag är mer van vid det och inte gillar OSX så mycket.

Vad som är bättre eller sämre handlar till stort och mycket om smak.

Mvh // Johan

pentsium
2007-07-02 17:03
0

om du skaffar en mac så kan du också köra Bootcamp och lägga in windows på den med. går även att köra linux på en mac.

Macen e ju snyggare men lite dyrare än en pc med liknande specs, fast om man tex skaffar en ailienware eller en acer ferrari så får man ju en snygg pc med.

Macen är ju populärare inom bild och videoredigeringsbranchen, och om du ska spela mycket spel på den så ska du defenitivt köpa pc.

Anneli_G
2007-07-02 17:09
0

Det jag använder min dator till är:

Surfa, bygga hemsida i dreamweaver, redigera bilder, lägga över musik till ipoden och skriva i word… typ…

Blir något av detta ett problem med en mac?? Är en mac stabilare vad gäller virus och liknande??

Så svårt det ska behöva vara då =)

bildochfoto
2007-07-02 17:28
0

En stor fördel med Mac är att man i stort sett slipper oroa sig för virus..

Det finns också bra programvara som inte är så dyr men enormt bra. Keynote är enormt mycket trevligare än powerpoint.

Nackdelar med Mac är att du får mindre kraftfull dator för pengarna. Dessutom så finns det också mindre freeware open source riktad till Mac…

Det börjar också bli intressant att köra PC med Ubuntu installerad. Det operativsystemet är mer och mer användarvänligt. ENORMT mycket snabbare än ett segt Microsoftsystem..

Microsoftsystemen har fördelarna att de är idiotsäkra och relativt användarvänliga…Ibland dyker det upp tämligen oförståliga errormeddelanden.

johan
2007-07-02 17:47
0

Är mac verkligen så mycket dyrare än PC nu för tiden? Tror det är lite av en myt år 2007.

Att mac har mindre virus är inte för att OSX skulle vara så mycket säkrare, utan för att Windows fortfarande har den största marknadsandelen. För varje person som köper en mac kommer det bli mer och mer virus.

Många webbutvecklare verkar gilla mac. Jag är inte en av dom dock.

För det du använder din dator till kommer det inte spela den minst roll vilken märke du har. iTunes finns till PC och fungerar lika bra. DreamWeaver finns till både mac och PC. Photoshop och Office likaså. Surfa kan man göra på alla datorer.

Om jag vore du skulle jag köpa det märket som du tror att flest i din omgivning kan. Då har du större chans att få hjälp om det behövs, du kan låna program, etc, etc.

Jag skulle däremot inte köpa PC med Ubuntu, just av den anledningen att det är så mikroskåptiskt få som använder det, du kommer inte hitta dina standardprogram och du kommer aldrig kunna be om hjälp.

Mvh // Johan

JimJ
2007-07-02 18:33
0

Mac är på tok mycket dyrare än en PC. Du kan gämnföra priser på pricerunner. :-)

Jag skulle heller inte ha köpt en PC med Ubuntu. Ubuntu är en linux dist som faktiskt är helt gratis att ladda hem. Det är många som inte trivs i Linux miljön och ubuntu är relativt nytt och inte alls så användarvänligt och säkert som många påstår. Blir det desutom problem med datorn, är det svårt att få hjälp om man är nybörjare. Då är det bättre att köpa en PC med Windows färdigt-installerat och sedan byta till Linux om man vill testa, dock rekomenderar jag Gentoo före Ubuntu. Då har man Windows skiva med giltlig license och kan byta tillbaka till Windows om man inte trivs. Photoshop, Dreamweaver och andra "vanliga" program finns inte till linux och fungerar heller inte där. Det finns Windows emulatorer, men de är totalt instabila. :-)

Det finns även Mac emulator att ladda ned till PC. De är väldigt avancerade att installera och använda och de kräver att du har tillgång till en Mac att ladda ned system-filer och drivrutiner ifrån.

Jag kan ingenting om Mac, så jag vet inte hur det är dess operativ-system är uppbyggt. Men är det inte liknande linux? Isåfall förklarar det varför det inte finns mycket virus, men det finns en oändlig lista med exploits att bläddra igenom. :-)

Gillar du att leka med musik, bilder och filmer, ska du definitift köpa en Mac. Jag har inte hört en enda Mac användare som är missnöjd. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

bildochfoto
2007-07-03 02:13
0

#5: Du kan nog ha rätt i att när det gäller bärbara är det nog likvärdigt, men annars så får man nog mycket mer dator för pengarna om man satsar på PC..

När det gäller virus så är det som du säger men faktum är att det inte finns alls lika mycket virus på Mac och Linux oavsett skäl.

Bra råd om omgivningen. Det är där man kan få bäst hjälp…

Du har nog helt fel när det gäller möjlighet att få hjälp när det gäller Ubuntu. Det finns enormt massa kunskap om det på forum och hjälpsamma människor som svarar på frågor. På svenska ubuntuforum kan du till och med få en mentor. Nämn ett windowsforum med den möjligheten..

bildochfoto
2007-07-03 02:17
0

#6 Gentoo är mycket svårare att konfigurera och den senaste versionen av ubuntu har uppgraderats en hel del. Den kände automatiskt av mitt trådlösa nätverk USB som jag satte in. Den konfigurerade mitt headset automatiskt. "Feisty" har blivit enormt mycket användarvänligare än "edge"…

Det är nog bara att räkna med att det kommer att utvecklas ännu mer…