System battery voltage
När jag startar upp datorn möts jag av en svart ruta med texten "Alert! System battery voltage is low". Vad är nu detta? Jag ska trycka på F1 och så kan jag fortsätta. Varför blir det så här och vad gör jag åt det?
Är det en bärbar dator? Rent logiskt berättar den att batteriet är för dåligt laddat.
Du kan stänga av liknande varningar i bios, dock vet jag inte hur eftersom det är olika från dator till dator.

Nej. Det är en stationär dator och jag visste inteatt de hade batteri. Var finns det? och hur laddar jag det?
Isf är det lilla batteriet som sitter på moderkoret. Det kan du inte ladda utan måste byta ut.
Öppnar du sidan på datorn och lyser med en ficklampa så ser du batteriet. Använd en liten skuvmejsel för att lirka ut det. Sätt i det nya och starta datorn igen. Inställningarna har säkert nollställt sig så det kan hända att du får upp några varning, men det är bara att ändra klockan och det andra som den varnar om.

#3 Tack för svaret. Brukar detta hända? Har aldrig varit med om det tidigare. Vilken funktion har detta batteri? Och varför tar det slut?
Var får man tag på sådana? Kan man inte förstöra datorn om man är där inne och rotar när man inte vet vad man ska göra?
ger ström när datorn är avstängd så att inställningarna hålls, så om man har datorn avstängd en längre tid, drar det ur, eller om datorn är gammal, så drar det ur då också. min förra dator hade jag i 8-9 år, och jag kan nog starta den idag oxå, fast den stått i 1 år. och den hade jag i gång från det jag kom hem på eftermiddagen tills jag gick och lade mig, så den var avstängd 18 timmar om dagen.
köps i affärer som säljer den typen av batteri.
förstöra datorn kan man göra fast man vet vad man gör och är och rotar i innandömet.

Så här brukar det se ut!
![]()
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja CR2032 sitter i de flesta moderkort, om inte alla.

För några år sen hade jag en med pålödat batteri! 
Hur tänkte de där?
Fastlött batteri var det i min DLS160 (polisradio) oxå. Sjukt irriterande 

#6 Det var pedagogiskt och bra. Nu vet jag åtminstone vad jag ska leta efter. Tack!
#5 Tack så mycket. Då vet jag vad det är också. Jag är inte så intresserad av att förstöra datorn. Hur som helst fungerar det ju även om det är segt. Vad händer när batteriet är slut? Blir det bara stopp då? Är det något i datorn som kan förstöras av det?
Ja vi drar alltid ur sladden ur väggen när datorn inte är igång.

Man skall inte drs ur sladden i elektronik med mindre än att det åskar!
För då tar batteriet slut!! 
Gäller antagligen nya TVapparater oxå.
Det som händer när batteriet tar slut är att dina inställningar går forlorade.
Men när det gäller datorer som inte är hemmabygda så funkar de på Default, och väntar man ett tag så kommer det ström och man trycker F!, ställer datum oså funkar allt igen.
#11 Helt rätt! Man ska helt inte dra ut sladdar alls oavsett vad det gäller när det är elektronik. Bara vid fara (åska). En elektronisk produkt mår inte bra av att stängas av helt. En dator tex ska helst vara igång dygnet runt, det man ska stänga är skärmen eftersom den drar mest ström.
Vad har du för dator som drar mindre ström än skärmen? 
I stort sett alla skärmar drar mer ström än själva datorn. En dator drar som mest när du startar den eller använder krävande program. Men en dator i "vanligt" läge drar mindre.
Ja inte min dator iaf 
Förmodligen inte om du har krävande program eller låter datorn vara på full kapaicetet hela tiden. Väljer du balancerad på elen så kommer den dra mindre. Testa gärna själv med en strömförbrukare.
Jag har en strömförbrukare. Dock så kommer jag inte ihåg nuffrorna nu, men min dator drar mera ström än min 24" skärm iaf.
Hade datorn dragit mindre ström än skärmen så hade jag haft datorn på 24/7 
Har själv en dator som slukar runt 450watt när man lirar och de gör inte min 24tum direkt (77watt) vad använer du för skärm plastma 120tum? lol har man en LED 24 så får man räkna med runt 30watt.. Datorn drar mer
I7 3770k 3.5@4.4Ghz - H100i - Asus Maximus Gene V - Gtx680 2 gb Driver 313.96 - Corsair 8gb ram - Corsair 750W - CM Storm Sniper http://battlelog.battlefield.com/bf3/user/SqueezZ90 http://www.youtube.com/user/squeess?feature=mhee

Datorn går väl ner i sömnläge när den inte används?
Det handlade inte om nåt "sömnläge" utan om idle.