Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 1221 ggr
Benke
0

Mobilt nöd-internet + skrivare

Jag använder mobiltelefonen som backup för att nå internet om fasta linan trasslar (ADSL). Mitt problem är att jag måste dra ut ethernet kabeln eller avaktivera mitt ethernet interface för att datorn skall använda mobilen som gateway. Detta gör att jag inte kan skriva ut på min lokala skrivare samtidigt som jag surfar.

Finns det något bättre och enkelt sätt att behålla det lokala nätverket aktivt samtidigt som jag kör online via mobilen?

Mvh/Benke

Zepp
0

Du har XP vad jag förstår, då kan man bara vara ansluten till ett nätverk åt gången.

Lösningen är att skaffa trådlös skrivare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Benke
0

Nja - jag har Vista. Både Home Premium och Pro 64-bit. Jag har även en trådlös skrivare HP officejet 8600. Men det kräver ju att jag köper ett wifi-kort till de stationära datorerna. Att skriva ut via google skulle kunna funka men skrivaren går ju offline den med när ADSL är nere - moment 22.

Du skrev xp. Går det att köra flera nätverk i Vista? Hur får man då till det så att surf går på den tillfälliga usb-gatewayen och utskrifter en annan gateway?

I dagsläget skapar jag en pdf från explorer/chrome och skriver ut den senare. En mycket omständlig och ineffektiv procedur.

Zepp
0

Det är först med W7 som man kan vara ansluten till flera nätverk samtidigt har jag för mig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ru4real
0

Nej då, det gick att vara ansluten till 2 nät i xp med, där kallades det bridge, brygga. Kommer dock inte ihåg hur man gjorde, men ngnstans under nätverksinställningarna.

Men borde man inte kunna surfa internt, även om dit adsl går ner? Det är ju bara kopplingen ut/in som inte funkar? Men jag har för mig att det är lite pyssel med det.

Ladydragon
0

är det från dator eller mobil som du behöver skriva ut ifrån? 

är det dator är inte då den enklaste lösningen att dra usb kabel mellan datorn och skrivaren?? 🤔

har oxå en trådlös skrivare och skulle jag nångång har problem med internet men ändå behöver skriva ut så använder jag istället usb kabel

Benke
0

#Ladydragon - Det är utskrifter från datorn som inte fungerar (mobilen används bara för att nå internet när adsl trasslar).  Usb kopplad skrivare är inte aktuellt då familjenätverket består av fler datorer