Datorn iFokus

Datorn

Etikettköp-och-sälj
Läst 2806 ggr
Hiro
1

HP ENVY m6-1102eo

Någon som har en HP ENVY m6-1102eo? Är den bra/dålig, hur går det att spela spel på den? Hur är batteriet osv ?

Hiro
0

Någon? :( Kan någon berätta om datorn låter bra åtminstone? :o

deeman
0

**Hej, jag ska ge dig lite kommentarer du kan gå efter. 
**Men se dem mer som ett tips, ett riktmärke. Att köpa dator är en investering, så tänk gärna att du betalar några hundra extra för något bättre.

När man står inför ett köp av en dator gör många felet att de tycker att det är dyrt, ja visst det är inte billigt men varför säger jag då att det egentligen inte är dyrt?

Jag ser ett datorinköp som en investering. Och en investering så tittar jag inte direkt på kostnaden för inköpet. Jag beräknar priset på en uppskattad livlängd, låt säga att jag köper en ny dator för 7 000 kronor och räknar med att ha datorn i minst 5 år.

Då tar man inköpspriset och dividerar med antal år: 7 000 Kr / 5 år =  1 400 Kr/år

**Då får vi fram ovan att datorn kostar 1 400 kronor om året.
tar vi även och beräknar på månader:
7000/5/12 = ca 117 Kr /mån.
Då får vi fram att datorn kostar ca 117 kronor i månaden.

Vilket i dag inte är så mycket pengar. **Skippa den där bio, eller den där fikan på stan och lägg pengarna i sparbössa i stället.

Så tänker jag, men det kallas för "företagsekonomisk termonologi/berepp" men det fungerar i princip så till vardags också. Eller så är det jag som är lite skadad   ;-) Men det tänket har jag haft nytta utav i flera aspekter.

Processorn

Datorn har en i5 Processor med endast 2 kärnor och med låg cache frekvens och det som jag direkt kan säga är att spara lite till, eller leta efter en dator som har en i7 Intel Processor med minst 4 kärnor och som har mer cacheminne, det är det värt och det tillgodoser dina behov mer. Sedan är internminnet på 4GB lite snålt. För dina krav så behövs minst 8 gärna mer.

**Hårddisk och optik
**Hårddisken och det optiska är ok. Snabbare hårddisk rek. dock
Grafikkortet verkar ok, kan inte uttala mig mer men Radeon-serien är oftast bra grejer.

**Ljud
**Inga speciella högtalare, något inbyggt, enkelt

**Övrigt
**Eftersom du ämnar ha datorn mer som en speldator framför arbetsdator
och där skärmen inte är  någon pekskärm så går Windows 8 bort.
Batteriet verkar vara ett 6-cells standardbatteri…

etc.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.

Hiro
0

Tack för svaret, jag har kollat in en annan dator då den ovan ej fanns i lager. Jag har kollat in HP Pavilion g6-2207so. Men även denna har i5 processor och 2 kärnor.

Men skulle du kunna rekomendera någon dator?
Om du kan hjälpa mig så kanske det är bra att du veter att jag har enormt mycket bilder, jag surfar väldigt mycket och jag spelar ofta minecraft samt sims 2 & 3…

Fillixa
2

Windows 8 fungerar bra till det mesta utan pekskärm!

Har en HP ENVY m6-1155eo!

Har även installerat W8 på en W7 dator och är nöjd!

Fillixa
2
Hiro
1

Tack för hjälpen, har nu köpt en HP Pavilion g6 som jag är jättenöjd med!