Vad är felet?
Jag köpte en ny dator i helgen, separata delar till en stationär dator som jag sedan byggde ihop själv. Det är delar som ska vara bra till datorspel, särskilt The Sims 3 som jag spelar ganska ofta.
Nu när jag testade spela Sims så hinner jag inte komma alls långt innan skiten bara stängs av och så står det "Sims 3 har slutat fungera och kommer nu avslutas" ungefär då alltså, sen står det "Windows sökte efter en lösning på problemet och kommer meddela när det finns en lösning"
Varför blir det så? Datorn är liksom splirrans ny och det är bra delar i som SKA klara av det spelet utan problem. Kan det vara uppdateringar i själva datorn jag måste göra eller vad är felet? Jättestörande särskilt när man precis köpt ett nytt Sims som man gärna vill prova på…..

Men du kommer alltså igång med spelet och håller på en stund, och sen får du meddelandet?
Operativsystem, grafikkort, fläkt/ventlilation, nån attans driver till nåt?
Kräver Sims nån Flash/Shockwave/ActiveX/whatever? Men det brukar iofs oftast komma med installationen om man har en köpt kopia.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Alltså jag har ju ett bra grakfikkort som utan några som helst problem ska klara av. Fläkt och ventilation funkar som det ska för jag har en temperaturmätare och den ligger bara på 30 grader. Shockwave eller de där borde den väl säga till om den behöver INNAN spelet startar? Jag vet att jag installerade nåt sånt, DirectX typ..
Jag har köpta kopior av alla mina Sims spel så det ska heller inte va problem isf.

Kolla i loggboken och googla sen på felmedelandet.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Vart hittar man loggboken då?

Jag hade installerat om spelet och sett vad som händer. Det kan vara att det är nåt fel på hårddisken precis där Sims ligger.
Tack så mycket för hjälpen Zepp, jag ska se om detta funkar! Jag installerar gärna inte om spelet då jag har sparar massa o har installerat eget innehåll som kommer försvinna..

Leta du vidare på det som står i loggen, för om det nu inte är något fel på din nya dator så har sanolikt någon annan oxå upplevt samma fel.
Och iomed att loggen pekar på ett program som ingår i SIM så har det antagligen något med instalationen att göra.
Jag ska installera om alla spelen, för det körde ihop sig ändå trots den ändringen jag gjorde…
Hur kan jag installera alla spelen med alla expansioner utan att få det felfritt egentligen?
Det funkar fortfarande inte, stängs av och håller på som vanligt. Jag har även installerat om alla spelen men det håller fortfarande på så…

Ta bara en sak åt gången och kör sen, så ser du vilket det är som strular.
Jag har ett oäkta windows som jag aktiverade nu med hjälp av ett litet fusk och det verkar funka. Kan det ha berott på det?

Näe troligen inte, då loggen pekar på ett program i SIMS.
Tycker ändå det är väldigt konstigt för detta problem har aldrig hänt tidigare utan kom nu först efter att jag köpte den nya datorn och installerade det senaste spelet (universitersliv). Så jag vet inte om det kan bero på någon bugg i spelet, för alla mina egna installerade innehåll har aldrig varit problem tidigare.
Tydligen är jag den enda med detta problemet. Har frågat folk på "The Sims iFokus" men det är ingen som upplevt att de haft problem med sitt spel.

Tror det är din disk.
Vad för disk?
Hårddisken?

Ja. Jag hade liknande problem på jobb med Word, och det visade sig vara en sektor med en skada, precis där Word låg. Det startade fint och jag kunde öppna ett dokument, men så fort jag skulle spara nåt så stängdes det ner. Det låg nån rutiner nånstans som den inte kunde läsa, så jag fick en ny hårddisk
Jag vet inte om det är möjligt att göra nån scanning och "blockera" skadade delar och installera om spelen.
Okej! Jag mailade Dustin där jag köpte alla delar för o se vad dom säger om jag eventuellt kan få en ny hårddisk. Min sambo trodde att jag kanske fått ett s.k. "Måndagsexemplar" som inte blivit testat och så är det något litet fel som inte upptäckts.
Men hur scannar man hårddisken då? Och blockerar? Kan inte sånt där haha :(
Vart hittar jag det då? Asså ni får ursäkta men jag är ursel på sånt här..

Ta egenskaper på disken, verktyg!
Jag håller på med en sån scanning nu och det står att den har hittat några fel och även reparerat dom, även några fel som heter EA-poster, kan det gälla sims eftersom sims ligger under EA Games?

Mnja.. läs loggboken efteråt.
Som regel hittas flera tappade poster, som då återställs, det är det vanliga iallafall.
Men vad är det jag ska hitta då? Vad ska det stå om det blivit bättre/sämre? Och vart i loggboken ska jag kolla?
Vart hittar jag det då?

I loggboken.
Men vart i loggboken?

System antagligen?
Ska det heta chkdsk eller? Vet liksom vad det är jag letar efter eller nånting alls. Som jag sa innan så kan jag inte såhär så det vore ju snällt om jag kunde få en lite mer detaljerad förklaring så jag vet VAD och VART jag ska kolla.

Fel det hamnar i applicationsloggen.
Tyvärr säger det mig ingenting heller.

Jag har inte själv W8, men det verkar som chkdsk körs kontinuerligt, men om en reparation skall göras så görs den antingen via någon av de komandon som beskrevs i artikeln jag skickade eller vid omstart.. om så behövs.
Men då skall den tydligen säga till och fråga om du vill göra så.
Men nu ser jag att det är defrag det handlar om, den sätter ihop dina fragmenterade filer, så att dessa får en snabbare åtkomst.
Jag föreslår att du går igenom din dator och ställer den så som du vill ha den.
Jag har inte heller Win8, jag har 7.
Men jag följde alla steg i den artikeln du skickade och jag har redan gjort som första alternativet sa. Jag fick dock schemalägga den då den inte kunde köras när den användes, ringde även min pappa för o se om han kunde hjälpa och han sa att när datorn startar upp efter chkdsk kört klart så ska de komma upp någon ruta eller nåt som säger hur det gått, men jag fick aldrig någon ruta som sa till mig att reparera eller nåt…

Då förstår jag din konstiga loggbok!
Gå längre upp.. windowsloggar/program
Du hinner nog inte se den rutan.. så du kan kika på den i loggboken i stället.
Ny dator med gammalt operativsystem?
Men jag bifogade en bild i kommentar nr 40 där jag hittade filen chkdsk och där i står massa information jag inte förstår :/

Det står att din disk är helt OK! 😃
Indexposter finns alltid att rätta till mer eller mindre, det är helt normalt.
Så nu kan du släppa disken och fundera på var felet ligger och jag tror fortfarande på instalationen.. då loggen pekar på ett specefikt program i SIMS.
Men då kommer vi åter till mitt problem, varför fungerar inte Sims om det inte är hårddiskens fel ? :(

Kör programet, låt det krascha.. läs loggen.
Funkar inte det, reparera.. läs loggen.
Funkar inte det ominstalera.. läs loggen.
Hur reparerar jag om det nu skulle behövas?

Mnjae.. först måste du veta felet.. dvs orsaken.
Tex är ditt spel kompatibelt med W7?
Problemet är sällan att laga/reparera utan att hitta felet/vad som strular.
Och det verkar mest som ett programfel, antingen en felaktig instalation eller något tillägg som strular.
Har du tex rätt NET.framework, JAVA, flash, rätt compilator för W7, någon buggfix som saknas osv, vad som nu krävs för att spelet skall funka?
Jag tror inte det är något fel på installationen då den uppdaterades mellan varje spel. Jag vet att jag har JAVA och flash, men hur vet jag om jag om jag har det andra du nämner?

Programet borde hur som helst sagt ifrån om något fattades.
Har du ett kompatibelt grafikkort, rätt drivare till DVDn?
Det mesta står ju i datorn bara man vet var man skall leta, tex i olika loggar, tex de vid instalationen.
Kolla så inte Av-program stängt ner det eller att firewall gjort det osv.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det la av igen… trots att jag gjorde allt som han sa på dom filmerna..

Är det alltid på exakt samma ställe? Nåt speciellt du gör, eller är det efter tidsbegränsat? Kan du spara spelet?
Nej det är olika ställen hela tiden, ibland kan jag spela längre o ibland tar det inte alls lång tid innan det lägger ner.
Nu har det slutat fungera 3 gånger sen jag gjorde den förändringen som Zepp visade. Frågan är då om jag ska installera om alla spelen, IGEN, och sen göra om dom inställningarna en gång till?
Jag kan spara spelet ibland, men oftast får jag "Felkod 12" ett fel uppstod under sparningen.
Har avinstallerat ALLA Sims spel nu, och även laddat hem och installerat det här .Net Framework och uppdaterar det just nu.

Som sagt vad.. det e jättesvårt att hitta fel.. lättare att laga när man väl vet vad det handlar om!
Ännu svårare är det när man själv inte sitter framför datorn!
Felsökning går till på så sätt att man gör lite olika förändringar.. om de inte funkar så börjar man om igen.. för har man väl konstaterat att det inte funkar efter att man prövat alla tips o knep som man kan hitta på nätet så återstår i stort sett två alternativ.. spela i fem minuter, eller ominstalera!
Grejen är att när du betat av alla tips. laddat ner alla drivare.. så vet du att det inte beror på dem.. och går vidare.
http://thesims.ifokus.se/discussions/4feb6c69d3b4fd2d09007a53-felkod-12
http://www.dumay.info/16/2012/02/hur-man-kan-stoppa-felkod-12-i-Sims-3.html
https://help.ea.com/se/article/sims-3-world-adventures-error-12-13-or-16
http://customsims3.com/forums/thread-168.html
Grejen är att du kommer att bli fena på att felsöka SIMS, och dina vänner kommer att vända sig till dig när de får problem!
Har redan försökt med dom lösningarna på dom länkarna du gav där. Ingenting funkar och jag har gett upp hoppet för det verkar inte finnas någon som vet vad det är för fel på skiten..
Jag testar att ladda hem spelen nu istället och kör på det sättet o ser om det funkar bättre
Använder du ett crack till spelet?
"Learn lots. Don't judge. Laugh for no reason. Be nice. Seek happiness."
Nej jag har köpt mina spel, men jag har avinstallerat alla nu och testar att ladda hem dom istället, och då kommer jag köra med crack antagligen
Spelet verkar funka nu. Har bytt CD läsare och installerade ett 64 bit operativsystem.