Rengöring av skrivarhuvud
Hej
Har inte använt skrivaren på länge och nu krånglar den och sriver bara ut var fjärde rad ungefär. Har lyckats läsa mig fram till att problemet är att skrivarhuvudet är igenkleggat med bläck och behöver göras rent.
Har läst att man ska kunna spola igenom med varmt vatten men tycker det känns fel att spola vätska då det är något kretskortsliknande så nära. Kan jag verkligen ta typ t.ex. en doseringsspruta med ljummet vatten och spruta inifrån och ut för att få den ren utan att förstöra någonting?
Här en bild på undersidan.
Ha en bra dag! // Pernilla
Jag skulle inte våga göra så men jag kanske är för feg.
Vilken skrivare har du ?
Det brukar finnas program att välja till skrivaren som bla rengör skrivarhuvudet. Jag har Epson och där väljer man det i panelen på skrivaren.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
Tack jag figurerade ut det själv nyss. Så det är i full gång. Verkar bli skillnad i alla fall. =)
Det går alldeles utmärkt att doppa ner botten-delarna (båda) i uppkokat vatten (ca 1 cm) med lite ex.vis fönsterputs. Låt delarna ligga där någon halvtimme/timme och luckra upp den färg som torkat fast. Gör sen om proceduren med bara hett vatten och låt delarna torka på hushållspapper före du sätter tillbaka dom i skrivaren. Har gjort det otaliga gånger och resultatet är att den skriver ut som om den var ny (Canon).
Tack för det. Jag löste det med skrivarens egen rengöringsfunktion men då körde den slut på bläcket åt mig istället när den gjorde rent.
Ja det brukar gå åt en otroligt massa bläck att rengöra på det sättet. Men är det helt igentäppt så är det ett bra tips att köra som jag skrev ovan. Finns även tips om hur man gör det på Youtube.
Ja nästa gång kör jag nog med vatten istället för det är ju onödigt att köra slut på allt bläck.
Har ett likartat problem, provade med att göra rent i en blandning av varmt vatten och T-röd. Problemet har nu utvecklats till att alla andra - förutom den stora svarta - skriver ut bättre, men den stora svarta på min IP4500 skriver inte ut mönster alls.
Förslag på lösning(ar)?