Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 2910 ggr
Tokyo
2013-05-11 09:12
0

Lagligt musikprogram gratis?

Hej.

Jag har börjar redigera videor osv till youtube, och därför behöver jag bra musik till videorna. 

På min gamla dator hade jag nåt som hette iMesh, typ all musik fanns men jag är inte säker på om det var virusfritt. Så vet någon nåt bra musikprogram eller liknande som man kan ladda ner både gratis och lagligt från internet? Till Windows 8.

Vet inte riktigt vilken grupp jag skulle lägga inlägget i, så rätta mig om det blev fel.

Tack på förhand. :)

[Moa-]
2013-05-11 09:21
0

Söker du ett fildelningsprogram alltså?

Tokyo
2013-05-11 09:31
0

#1 Kanske verkar dum nu, men har ingen aning om vad du menar med det?

[Moa-]
2013-05-11 09:45
0

iMesh var ett tidigare nedladdningsprogram som inte nyttjade torrenter om jag minns rätt, vilket idag skulle resultera i en avsevärt större risk att åka fast för nyttjandet. (Ser dock att iMesh byggt om till mer lagliga alternativ, dock främst för de som bor i Nordamerika.)

I regel är inte fildelningsprogram i sig olagliga, däremot är användandet av dem det när du använder dem för att ladda hem upphovsrättsskyddat material. 

Program att ladda hem ny musik gratis och lagligt, det finns inte, då är det enskilda upphovsrättsinnehavare som delger sin egen musik.

Liz85
2013-05-11 09:51
0

http://www.imesh.com/

Jag tycker det låter som något åt spotify eller itunes om inte Imesh hade mycket instrumental komponerad musik som var fritt fram att använda. Fast på itunes köper du väl låtarna. Spotify kan du betala en liten summa för per månad och få tillgång till en massa musik att lyssna på.

Men om du vill ha musik till videor att lägga upp på youtube, tänk på att om du tar en låt från en artist och använder så innebär det att du lägger ut den utan lov på nätet. Något/några bolag brukar också se till att ta bort sin musik från filmer de upptäcker på youtube.

[Moa-]
2013-05-11 10:48
0

Liz85; på Spotify streamar du musiken, du laddar ej hem den till datorn. På Itunes betalar du för varje låt.  

iMesh, har förhandlat med branschorganisationer i USA och uppenbarligen fått en acceptans, däremot stämdes de 2004 på mycket stora belopp. Jag har inte använt programmet på mycket länge, men när jag nyttjade det så var det ett sätt att ladda ned musik som knappast kan anses lagligt med dagens regler. Att det är lagligt och har avtal med organisationer i USA idag, gör ej att det är lagligt att nyttja i Sverige.

bamse6311
2013-05-11 14:13
0

Om man enbart installerar en torrent så är ju inte det olagligt men det blir ju olagligt så fort man börjar dra ner musik, film osv.
Som #4 också säger så är det sedan i sin tur också olagligt att lägga musik till sina filmer utan att fråga upphovsrättsägaren om tillstånd.
Nåväl, har man bara sina videklipp hemma i datorn så är det ok men så fort man börjar dela med sig så är det olagligt.
Ett annat sätt att lägga musik till sina videoklipp är genom CD skivor som man "köpt" men inte då heller så får man dela det på youtube eller någon annan stans.
Att många ändå både laddar ner och delar med sig även om det är olagligt, är en annan sak.
Bästa hälsningar,
Bertil