Varför blir alla dokument med text konstiga?
Eftersom jag är fruktansvärt oteknisk så undrar jag vad jag gjort för att min dator ska göra såhär mot mig och hur man fixar det haha. Det som händer är alltså att vilket skrivprogram jag än öppnar så blir det massa konstiga tecken överallt som ni ser på den bifogade bilden (som inte är printscreenad för den knappen gått sönder.) Så blir det med alla filer. Vad ska jag göra åt det?
Tack på förhand 🙂
Tycker inte du bör ta bort dessa tecken efter varje rad, de kommer inte med vid utskrifter, tecknet heter CRLF , "vagnretur + ny rad". Det går givetvis att ta bort i ditt ordbehandlingsprogram, vilket?
Det gör dig uppmärksam på tomma rader på din sida, för att du skall se dessa.

Som sagt detta är ett läge för att visa var radbrytningar, nya stycken, indrag samt alla andra koder för formatering. Vissa personer gillar att se dessa andra inte. De kommer inte med vid utskrift utan är bara till för att vägleda författaren. Det går inte att ta bort dem ur texten för de är styrkoder för Word hur den skall tolka ex. radbrytningar, nya stycken, punktlistor ….
Normalt har användare inte funktionen påslagen att visa dessa koder.
Det är enkelt att slå av och på dessa. Gå bara till Start-fliken. Välj där Stycke så ser du en liten ikon där högst upp till höger (samma som på din bild efter USA). Denna är markerad hos dig (kan man se på din bild genom att den i överkanten är lite gulmarkerad). Bara klicka på den igen så blir den avmarkerad och tecknen försvinner i visingsläget. Klicka igen och de kommer tillbaka.
Ser ju ut att vara word som du kör där, och om du tittar uppe i verktygsraderna, ser du en knapp som ser ut som det där tecknet som står efter ordet USA, den syns även på bilden, högst upp, till vänster om AaBbCcDd, gulfärgad, den kan du klicka på så försvinner alla konstiga tecken.

Du har aktiverat "Visa alla tecken", den har man på när man skriver egna texter, så man ser alla dolda specialkommandon som styr formateringen.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kan vara väldigt bra att slåtill ibland om Word plötsligt uppför sig underligt. Då kan det ligga ett sånt dolt tecken nånstans och ställa till det. Men som andra har sagt, det är bara att klicka bort aktiveringen.
Hatar cancer och älskar vårlökar.