Dator för bildredigering
Ska strax inhandla en ny stationär dator (med skärm). Vad ska jag välja för något? Någon som har tips. Den ska vara optimerad för bildredigering. Men processor, minne och skärm å allt vad det innebär. Vilken processor passa förresten bäst till bildredigering? AMD eller Intel?
Maxpris inkl. skärm 14000:-
/Tobbe

Kan strax informera dig, beställt nya grejjer som kommer på måndag. AMD Athlon 64 FX2 6000+ 3.0Ghz, 4gb RAM. Windows Vista. mm mm.
Återkommer

Ja Tack! Vart har du köpt din? Pris?

Blev dubbelt…..
Jag håller också på en del med bildredigering och jobbar en del i Flash. Jag köpte nyligen ett datorpaket från Komplett. De ändrar dock lite i specarna på paketen ibland men det kostade 7795:- när jag köpte det (utan skärm). Fungerar helt klockrent, dock lite bullrigt från fläktarna men planerar att byta dessa så småningom.
Lägg mycket krut på skärmen eller köp två skärmar. Jag tycker det är underbart att ha två skärmar eftersom jag ofta jobbar i flera program parallellt. Se också till att få bra skärmar, det är lätt värt det om man håller på med bilder.
Jag har dessutom klockat datorn en del. Det kan man göra om man inte spelar en massa. Spel anstränger datorn mycket och länge vilket leder till hög värme i komponenterna. Men om man sysslar med bilder blir det bara kortare hårda belastningar. Underbart med lite extra kraft just då. Du kan också lägga till en tusenlapp på det paketet och få ytterligare 2GB RAM.

Kan meddela att min nya dator ( se ovan) jobbar riktigt stabilt med höupplösta bilder med filter mm cs3.