Annons:
Etikettwindows
Läst 768 ggr
beem
2017-12-16 20:46

Flera användarkonton

När jag tittar i C: > användarkonton finns där 4 konton.

När jag tittar i Kontrollpanelen > användarkonton finns där 2 st. Ett admin.rättigheter och ett konto med begränsad användning. Det är dessa 2 jag enbart använder.

De konton jag inte använder och som finns under C. heter Gäst och det andra  heter samma som början av ett mailkonto…….halva namnet från ett mailkonto.

Hur hänger detta ihop. Vissa saker finns lagrade i de 2 konton jag använder men också i de 2 övriga jag nämner.

Jag håller på att rensa i datorn för att få bort mesta möjligt inödiga saker. 

Jag hoppas någon förstår vad jag menar 🤔


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
beem
2017-12-17 17:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag ser att jag lömde bilden jag tänkte lägg in.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2017-12-18 08:27
#2

Gästkontot är inbyggt i Windows så det kan du inte göra något åt. Det används bara internt av Windows om du ex väljer att dela ut saker i ditt nätverk till olika användare (ex skrivare, diskar med mera).
Kontot med en e-postadress låter lite som om du vid installationen av Windows 10 valde ett Windows konto som påloggning (då blir du inloggad i molnet med hjälp av din Win 10 dator - live.com - och har där synkning av filer och favoriter med mera).
Detta är ett alternativ som kommer from. Win 8.
Många väljer att slå av det och fortsätta köra med lokala konton på datorn.

Hur som helst skall du inte vara orolig. Ser du bara 2 konton vid hantering av konton i kontrollpanelen är det bara dessa 2 som det går att logga in med på datorn och inga andra.

beem
2017-12-18 09:54
#3

#2   Det låter ju bra. Tack så mycket för din förklaring.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2017-12-18 10:37
#4

Gästkontot är standard som Kaj nämnt men det är inaktivt per default. Däremot så undrar jag vad TEMP är för slags konto?

Sen utöver det du ser där så finns det ett rent adminkonto men det är osynligt per default. 

Förr i tiden så roade man sig med att döpa om adminkontot och döpa om gästkontot till admin (användarnamnet).

Kaj
2017-12-18 12:07
#5

Jag tror TEMP kommer från att det har gjorts en uppgradering av datorn från Win 7 eller Win 8 till Win 10.
Det är nog helt tomt i den mappen.

[VSK]
2017-12-18 12:20
#6

#5

Isf så måste du mena från tidigare versionsnummer av operativsystemet. Uppgraderar man Windows 10 så lägger det tempmappar i roten på installationsmediat (oftast C). Dolda filer så länge man inte ändrat inställning i Windows. 

Gör man en större uppgradering av operativsystemet så sparas en skuggkopia och den kan bli ruggigt stor beroende på hur mkt data man har före uppgraderingen. Men denna skuggkopia tar tex Windows egna städprogram bort om man kör Rensa systemfiler, eller om man kör Ccleaner som admin. Finns nog många städprogram för detta men nöjer mig med ovan två nämnda.

Annons:
Kaj
2017-12-18 13:16
#7

Jag menade inte TEMP filer i allmänhet utan när man uppgraderar en befintlig Windows till Windows 10 så "migreras" även användarkontona och då tänkte jag att under migreringsprocessen av användarkonton kanske Windows 10 skapar en TEMP katalog tills hela uppgraderingen är klar. Därför borde då TEMP katalogen under användare vara tom.

Ett annat alternativ är att man försökt logga in på datorn men den användarens profil av någon anledning blivit korrupt. Då loggar Windows in dig med en "temporär" profil och försöker sedan reparera din originalprofil. Har för mig att den då skapas med namnet TEMP eller till och med i bland med ett SID-id.

Ett tredje alternativ är att man installerat ett "dåligt" skrivet program som gått in och härjat i just användarkatalogen och lagt in saker där vilket är helt emot instruktionerna för utvecklare men vissa kan ju inte hålla fingrarna i styr.

beem
2017-12-18 14:24
#8

Mappen TEMP är helt tom.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2017-12-18 14:48
#9

#7

Jo jag förstår hur du menar. Temp-katalog skapas ju alltid som ren backup när man uppgraderar stort. Skulle det gå fel så skall Windows återställa kopian automatiskt. 

Att Windows lämnar tomma mappar och filer är ju intet nytt. Finns bra städprogram för sånt men jag väljer att inte länka tillverkarens hemsida för jag har ingen lust att vara support ofrivilligt om nåt skulle knasa.

Upp till toppen
Annons: