Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 844 ggr
AChristian
2018-10-06 14:41

Systemfel

Hej!

Har fått fel på filen "rtwlane.sys". Är det någon som vet hur man reparerar eller åtgärdar felet utan att det skall kosta en förmögenhet (det finns program som fixar sånt men vill inte betala 3-500 spänn). 

Jag vet så mycket att det kan vara 2 program som behöver filen. Förmodligen vid uppstart för det är då som den blå varningsrutan poppar upp och talar om att datorn behöver startas om. Men efter det  så fungerar det. Men det "känns" som att systemet, W 8.1, inte jobbar helt friktionsfritt. Har blivit lite långsammare…

Har läst mig till att man kan prova på att avinstallera nyss inlagda program. Trots det har det inte blivit bättre. Har haft problemet  kanske ett par månader men vet inte exakt. 

Till en annan sak: tycker att Avast antivirusprogram tar mycket resurser, det tar en hel del kraft i bakgrunden om man kollar i aktivitetshanteraren. Vad tycker ni som kör med samma? Är programmet mer energikrävande idag än förr?  Har ni förslag på ngt annat som är lite smidigare och som inte "tuggar" på som Avast tycks göra?

Christian

Annons:
JonasDuregard
2018-10-06 16:56
#1

#0 Försök beskriva lite mer hur felet visar sig, du talar om ett felmeddelande, vad innehåller det förutom filnamnet rtwlane.sys?

Försök öppna Enhetshanteraren (Device Manager), och fäll ut nätverksenheter, finns det något från RealTech under den? Prova i så fall att högerklicka på den, välja egenskaper och uppdatera drivrutinen. Hjälper inte det kan du prova att avinstallera drivrutinen men det finns en risk att nätverkskortet slutar fungera då.

Kaj
2018-10-08 09:29
#2

Jonas ovan anger rätt metod.
Tyvärr är ju Win 8.1 urgammalt och det kan vara så att det inte finns några kompatibla drivrutiner för ditt operativsystem och din hårdvara men det är värt att pröva och enkelt är det

AChristian
2018-10-09 00:00
#3

#1 Tack, du gav mig en ledtråd där. Kollade katalogen " REALTEK PCIE Wireless LAN Driver " och där finns "rtwlane.sys" -filen. Den är daterad 2013.

Det finns massor att läsa om den här filen på nätet. På ett ställe läste jag att det finns 852 olika varianter. Det finns också många beskrivningar om hur man skall återställa filen, bl.a. att avinstallera filen först för att sedan återinstallera den via "Åtgärder" i Enhetshanteraren; "Sök efter maskinvaru-förändringar". Som du nämnde. Vet inte om man vågar sig på det. Det tål att tänka på saken.

"Vanliga Rtwlane.sys-fel

De flesta rtwlane.sys-fel som man stöter på kommer att vara ”Blå skärm”-fel (även känd som "BSOD" eller ”STOPP-fel") som förekommer i Windows XP, Vista, 7, 8 och 10:

·       "Ett problem har upptäckts och Windows har avslutats för att förebygga att datorn skadas. Problemet verkar bero på följande fil: Rtwlane.sys".

·       ”:(Din dator har stött på ett problem och måste startas om. Vi ska bara samla lite information och sedan kommer vi att starta om den åt dig. Om du vill veta mer kan du söka information om detta fel på nätet vid ett senare tillfälle om detta fel: rtwlane.sys".

·       "STOP 0x0000000A: IRQL_NOT_LESS_EQUAL – rtwlane.sys"

·       "STOP 0x0000001E: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED – rtwlane.sys"

·       "STOP 0×00000050: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA – rtwlane.sys"

I de flesta fall kommer man att uppleva rtwlane.sys blå kraschskärmsfel efter att du har installerat ny maskin- eller programvara. Dessa rtwlane.sys blå skärmar kan visas under installationsprogrammet, medan en rtwlane.sys-relaterad programvara (t.ex. Windows 8 Pro) är igång, medan en Microsoft drivrutin håller på att laddas, eller under Windows start eller avstängning. Att hålla reda på när och var STOPP-felen inträffar är viktig information under felsökningen av problemet".

Läste jag på något ställe. Har ännu inte kommit så långt…men kan konstatera att jag drabbas av felen som slutar på 0x0000000A och 0x00000050. Inte på samma gång givetvis, utan antingen det ena eller det andra.

Av vilken anledning har man en sådan system-fil, kan man fråga sig. Är okunnig på sådant.

#2 Men hur är det med W.10 numera? Vill minnas att det var många som gnällde över dålig funktion i början. Men "barnsjukdomarna" är väl inte så många i dag kan jag tänka mig. Har haft W-åttan sedan 2014 och har ALDRIG drabbats av problem, förrän nu. Så det är kanske dags att byta. Har åtminstone fått mig en tankeställare.

Kaj
2018-10-09 09:59
#4

#3

Det man måste veta med Windows (och alla andra operativsystem för den delen) är att om man går upp på senare versioner så ska man alltid uppdatera drivrutiner och dylikt. I detta läge kan man hamna att en leverantör av en utrustning man har inte har en drivrutin som fungerar med denna uppdatering av operativsystemet. Det beror oftast på att det är äldre saker man har i sin dator och att leverantören inte är seriös nog att se till att följa Windows specifikationerna - då blir det problem vad det lider. Man ska bara installera utrustning från säkra leverantörer om ni frågar mig ifall man vill vara uppdateringsssäker.

Att inte uppdatera sitt operativsystem varje månad då uppdateringar kommer är väldigt dumt. Varje uppdatering som kommer har patchar som täpper till säkerhetsrisker som alla operativsystem utsätts för. Det är därför väldigt viktigt att uppdatera till senaste så fort det går. Det gäller oavsett om man ahr Windows, Android, IOS eller något annat operativsystem och det gäller datorer, telefoner, Smarta TV, plattor etc.

_Fisken
2018-10-10 12:52
#5

Kommentar till #4. Uppdateringar av programvaror oavsett slag är alltid bra. Många gillar inte win10:s utseende (jag tillhör dem). Därför vill jag inte uppdatera från win7 men jag kan ge mig attan på att win10 är bättre under huven. Ialla fall efter några updates.

Kaj
2018-10-12 13:20
#6

#5 det är valfritt att uppdatera så klart.

men det är som att du har en bil men vägrar åka in på årligt underhåll och service. Till slut kommer du få problem och då kommer det bli både kostsamt och krångligt.

Många är så himla rädda för att uppdatera och sedan är det just de personerna som har mest problem med sina datorer och de personerna som skriker högst när några program eller datorn strular.

Annons:
AChristian
2018-10-15 20:41
#7

#1 Problemet löst! Det fanns  3 st.  "rtwlane.sys" i  Windows\system32\drivers. Tog bort 2 av dom och nu fungerar systemet som den gamla goda tiden, snabbt och tillförlitligt. I bland har man tur…

Men man kan ju fundera på hur problemet har uppstått.

Tack för visat intresse! 

Christian

JonasDuregard
2018-10-15 20:45
#8

Funkar alltid bra att ta bort filer lite på känn 🙂.

AChristian
2018-10-15 20:46
#9

Vill bara nämna att nu fungerar W8:an kanon igen, som det alltid har gjort. Så byta upp sig till 10:an finns det ingen anledning till. Inte än i alla fall!😃

Upp till toppen
Annons: