Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 2358 ggr
Hjortronsylt
0

Kan man höja hastighet?

Hej!

Vi har fått höjt bredband och det visar full styrka (24 Mbit) på datorerna med kabel, men den trådlösa visar bara ca 10 Mbit vid test via Bredbandskollen.

Kan man höja hastigheten på den trådlösa datorn eller blir det naturligt en bortgång utan kabel?

Glad för svar!  Kyss

johan
0

Trådlöst är alltid långsammare än med kabel, men det går att få det mycket snabbare än 10 mbit/s.

Det finns fyra olika standarder för trådlöst nätverk. Dessa har olika hastighet. 801.11a/b har en maxhastighet på 11mbit/s. 801.11g har maxhastighet på 56mbit/s och den ännu inte helt spikade standarden 801.11n har över 100mbit/s.

Det låter ju som att antingen din trådlösa router eller ditt trådlösa nätverkskort bara har stöd för a/b. Om du vill ha snabbare trådlös hastighet behöver du troligtvis uppgrader antingen router eller nätverkskortet eller både och.

Klart bäst resultat brukar man få om man har router och nätverkskort från samma tillverkare.

Mvh // Johan

Hjortronsylt
0

Hej, njae nu är det så att vi har ett 802.11 b/g wireless LAN så då borde det väl gå att få mer än 10 Mbit, om jag förstår din beskrivning rätt?

Har en Netgear WGR614 54 Mbit router så den borde väl också klara att sända trådlöst mer än 10 Mbit?

speeder5
0

det kan ha med ditt windows "fönster" också. det är ett "fönster" som begränsar hur mycka data som tillåts in och ut genom din uppkoppling med just den datorn. detta fönstret brukar oftast vara inställt på en standard på att släppa igenom ca 5mbit eller liknande, beror från windows till windows. oavsett, ju äldre ditt windows är desto mindre är också fönstret. men nu är det så att man kan öppna fönstret lite mer, antingen manuellt på ett sätt jag inte fattat hur man gör än, eller med hjälp av ett program som heter 'TCPOptimizer'. genom några snabba, lagom lättförstådda, ändringar i det här programmet, man klickar på att det ska vara custom och sedan drar man en prick till den internet-hastigheten som ska släppas igenom till önskad hastighet, 10mbit = ca 1300-1500, men man kan alltid dra upp den lite extra ändå.

http://www.speedguide.net/downloads.php

Hjortronsylt
0

#3    Wow säger jag bara!  Miljoner tack, julen är räddad! Kyss Det där programmet gjorde att den trådlösa kom upp från ynka 8-10 Mbit till nästan 17 Mbit. Helt fantastiskt! Tror inte det går att få högre hastighet (?) än så.  Satte den på högsta TCP och Optimal Settings (den var knepig att förstå sej på men läste i en artikel att man skulle göra så. Chansade bara).  Ni är suveränt duktiga här!!!

speeder5
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

äh, hade bara tur^^ och jo, det går att få högre, om du får upp det på 17 mbit med "optimal" settings, så kan du förmodligen få upp det i mer om du gör det manuellt. jag förmodar att du har något i stil med 24mbit från din leverantör eller? som du sa, programmet e lite knepigt att handskas med, men jag ska försöka göra det så tydligt som möjligt på en bild om varh och hur du ska trycka. det är tyvär lite otydligt det jag skrivit, men du ser det nog ändå. funkar det inte så gör det helt enkelt inte det, o då kan du inte göra annat än att ta det som funka bäst, men prova dig fram så får du se.

Hjortronsylt
0

Yes nog är programmet knepigt alltid!  Men nu har jag testat några olika varianter och när jag ställer in den på (tack för bilden!) ca 4000 kbps och Current Setting så får jag bara ca 8 Mbit.  Däremot, om jag har den på 20.000 kbps (max) och Optimal Settings så kommer jag upp i ca 17 Mbit.

Men det verkar svårt att få över 20 i alla fall, har inte en aning om vad man behöver ändra för att få absolut max så bäst inte röra något om man inte vet vad man pysslar med…  Cool

Krikke
0

Jag har ett PC Card ort D-Link G650, visst så e de jobbigt med sådanna, men ändå, har router Belkin G+

Det fungerar fint förutom att de förbannade kortet glappar ibland.

/ Krikke

Medarbetare på Hockey iFokusFotboll iFokus

| Frölunda HC | IFK Göteborg |

sumpen
0

Alltså om man drar upp bredbandshastigheten på en dator så, hur stor är risken då att det laggar och så på andras datorer inom sitt modem eller så?