Datorn iFokus

Datorn

Läst 247 ggr
Sindri
2025-04-07 23:01
3

Välja bort kakor

Ja, det här gäller ju även surfplattor och telefoner, men eftersom jag mest använder dator lägger jag det här.
Är så oerhört irriterad på två typer av hemsidor;
1) Där du skall scrolla och scrolla och klicka bort alla kakor, en efter en. Lätt att man missar någon - men det är väl det som är meningen.
2) Det värsta är dock de sidor där man hänvisar till att man skall gå in på olika andra sidor och välja bort kakor, och/eller gå till inställningarna i sin dator. Och det är väl meningen där också att folk inte skall orka.
Detta borde vara förbjudet. Jag stänger helt enkelt ner såna sidor oavsett hur intressanta de kan vara.
Det räcker med tre knappar; Avvisa, Acceptera och Välj. Varför gjorde man inte det till lag när man gjorde det obligatoriskt att upplysa om kakor och låta folk välja.
Det finns t o m sidor som inte har några val utom "Acceptera". Grrrr! Ibland är det sidor man verkligen vill undersöka - men nej, jag lämnar.

Crucio
2025-04-07 23:15
0

Vad menar du med sajter där man ska scrolla och scrolla och klicka bort cookies en efter en? Har aldrig stött på det, bara de vanliga "engångspopupsen."

Sajtvärd på Skrivlust

Vixxen
2025-04-07 23:21
0

#0: Håller med!

Sindri
2025-04-07 23:39
2

#1: Åh, lyckost. Svårt att visa eftersom jag måste leta efter en sån sida, men det är en lång sida med uppräkning av cookies och det är fält ifyllda med blått, och så skall man klicka så det blir svart eller grått. Det är många rader och sedan när man tror att de blå är slut så scrollar man på och så kommer det en till. Som gjort för att luras.

johan
2025-04-07 23:47
0

Eu ska lätta på kraven i gdpr. Blir intressant att se vad det kommer innebära för ”Cookie consent”-rutor.

Mvh // Johan

Sindri
2025-04-07 23:54
3

Blir det lättare för brukare eller företag?
Man bode kunna göra en inställning en gång för alla i sin webbläsare att man inte vill ha några som helst kakor som inte är nödvändiga.

johan
2025-04-08 01:13
0

#5: Mindre krav på företagen. Och det i sig gör det ju enklare för användaren.

Inget har ju praktiken blivit bättre för användaren även det i teorin skulle ge mer kontroll.

Mvh // Johan

Carmarino
2025-04-08 04:15
1

Håller med. Brukar också lämna sidor där jag måste ägna 5-10 minuter (jo, jag har klockat tiden) åt att klicka bort alla "ja-rutor". Tyvärr finns detta plågoris även på några sidor jag behöver.

Har dock sett att vissa sådana sidor har tagit med alternativet "nej tack", men de är än så länge rätt få.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sindri
2025-04-09 10:32
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1: Här har du exempel på just det jag blir så oerhört irriterad över.
Det är mycket att scrolla ner och avmarkera. Mycket lätt att man missar ett blått fält - och det är väl det som är meningen.

Carmarino
2025-04-09 16:00
2

#8: Dessutom är det många som missar "Partners". De är mångdubbelt fler än de på första sidan. Tror det är lite bättre nu, men i början så tog jag mig för att räkna hur många det var som skulle ändras. Har för mig att det var runt 350 stycken och det tog 10-15 minuter. Nu brukar det gå lite snabbare, men åtminstone några minuter tar det.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Crucio
2025-04-09 17:25
0

#8: Håller med om att det såg irriterande ut, har väl haft tur då som inte har stött på det än. :')

Sajtvärd på Skrivlust

svenake
2026-07-13 19:31
1

Vad är "Berättigat intresse" ?

Sindri
2026-07-13 20:48
2

När det gäller kakor tolkar jag det som att det kan anses giltigt för en annonsör att ta del av dina uppgifter för att de gagnar dem. Och det tycker de väl alltid…..
Antagligen inte juridiskt korrekt, men jag tackar ändå nej till alla kakor. Måste man kryssa bort 40 saker så lämnar jag sidan. De som gör websidorna är korkade om dom inte fattar att det är avskräckande på många.

Carmarino
2026-07-13 21:28
1

#12: Ibland är det mer än 40 saker. Trodde inte det var tillåtet att göra det så svårt att tacka nej till kakor. Tog tid ett par gånger och i början tog det ca 15 minuter att bocka ur allting. Senaste gången har jag för mig det bara tog ca fem minuter.

Undviker sådana sajter så mycket det går, men vissa vill jag ju använda - som iFokus till exempel. Tur det inte händer så ofta att man måste göra om det.