Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 2368 ggr
Cuyi
2008-12-28 19:39
0

Seg dator

Hejsan!
Våran dator är seg.. kanske ett vanligt problem? Mamma säger alltid att datorn blir segare efter att jag suttit så hm, vad gör jag? Jag öppnar bifogade filer o skriver in fel addresser lika glatt som hon! Men hon skyller på att jag är inne på ett onlinespel som heter habbo.. är det tjuven? Jag misstänker att det är det så nu har jga slutat vara inne där.. är det onödigt? Måste jag diskfragmentera (elelr vad de nu hette ;P..)? Själv har jga lurat i mig att det är för att vi har så mkt filer som den är seg. Brukar rensa då & då. Jag antar att det är virus som gör allting segt. Brukar virusskanna eh.. typ 1 gång på 3 mån Oskyldig Har gratisprogrammet "AVG Free Edition".

MVH Karolina

[kobbeuffe]
2008-12-28 20:12
0

Eeeh var det en fråga eller bara en berättelse om felaktigt dataanvändande? Köp ett bra antivirus tex. Eset nod32 finns att ladda ner och det kostar inte så mycket, se till att rensa bort onödiga filer och Defragmentera gärna. Diskrensning finns i start-tillbehör-systemverktyg, ANVÄND…

Och för guds skull. Öppna INTE filer du inte vet vad innehåller.

Lycka till

[kobbeuffe]
2008-12-28 20:16
0
Lill-Kisse
2008-12-28 21:26
0

Du ska rensa datorn från onödiga filer först. Använder du Internet Explorer, går du in under Verktyg och klickar på "Ta bort webhistorik". Välj "Ta bort allt".

Sedan söker du fram C-disken och klickar på den med högra musknappen så att du ser ordet "Egenskaper" längst ner. Peka på den och lägg märke till hur mycket ledigt utrymme det finns. Klicka på "Diskrensning" och vänta! Det tar kanske en lång stund. Det förslag du får är OK, så godkänn det. Nu bör du ha fått mer ledigt utrymme.

Sedan kan du köra programmet "Borttagning av skadlig programvara", som du hittar på Microsofts hemsida. Där hittar du också "Windows XP Cleaner" och "Repair för Windows XP".

Allt ovan gäller om du har MS Office och Windows förstås. När man frågar om sådana här saker, bör man tala om vad man har på sin dator. Då först kan du få bra svar som stämmer med dina förutsättningar.

Hoppas att det ordnar sig.

Cuyi
2008-12-28 22:03
0

#1 Hallå? Du behöver inte vara så stöddig och låta så där ja, elak. Jag är inget dataproffs eller något det är ju därför jag frågar?!???!! tack i alla fall...
**
#3** Tack :) Men vad är det man tar bort på webbhistorik? Och vad tags bort vid diskrensning? Tack igen.

[kobbeuffe]
2008-12-28 22:17
0

Jag har aldrig haft för avsikt att låta elak eller stöddig, jag hjälper mer än gärna till men ditt inlägg var skrivet på ett sätt som gick att missförstå, iaf gjorde jag det.

Det som står skivet som en fråga är ju faktiskt om det är ett vanligt problem Tungan ute

Om du skriver mer ingående om problemen du har så är det lättare att hjälpa dig lösa dem.

tex. vilket operativ har du och vad för dator och sånt.

Hoppas iaf att mitt inlägg tidigare och inlägget efter hjälpt dig en bit på vägen..

Lycka till igen.

Cuyi
2008-12-28 22:24
0

Hur mistolkar man det måntro?
Håller på och "diskrensar" just nu i alla fall.. det tar väldigt segt :P
Jag har ingen aning vad jag har för operativ elr dator.

Cuyi
2008-12-28 22:25
0

Måste bara fråga vad komprimera gamal filer är :P

Inkanyezi
2008-12-28 22:26
0

Webbhistorik är dels en lista med alla ställen man har besökt med webbläsaren. Det är också en massa filer som sparas i datorns "cache", och eftersom det är mängder med små filer och de efter hand byts ut så bidrar de till fragmentering av hårddisken. Den här cache-lagringen gör att det går fortare att öppna ett ställe där man har varit förut, men med tiden kan det göra allt slöare, eftersom läshuvudena måste hoppa fram och tillbaka över skivorna i hårddisken väldigt mycket.

Diskrensningen tar bort en del andra filer också som man inte behöver, främst temporära filer som av någon anledning har stannat kvar i stället för att raderas när de inte längre behövs. De filerna stjäl utrymme och de bidrar också till att hårddisken blir fragmenterad.

Fragmentering betyder att hårddiskens lediga utrymme är spritt över många små block här och där och att filer därför hamnar på kanske tre fyra olika ställen, en snutt här och en snutt där. Då måste hårddisken jobba mer för att hitta filen, och det slöar ner datorn. Defragmentering samlar ihop filfragmenten, så att filerna blir sammanhängande och ligger i en följd på hårddisken, och då går det fortare att läsa dem och datorn blir piggare. En avfragmenterad hårddisk har också det lediga utrymmet i större block, så att filer man sparar har större chans att hamna i en följd på hårddisken. När man raderar en fil blir ett utrymme ledigt, ofta insprängt mellan andra filer, och när man sen spar en annan fil, kanske den är större, så den tar allt det lediga utrymmet som är insprängt och sedan lägger sig resten någon annanstans. Det är så fragmentering börjar.

Du bör avfragmentera hårddisken ibland för att datorn ska bli piggare.

[kobbeuffe]
2008-12-28 22:31
0

Försök sedan att köra iaf diskrensning så ofta du kommer ihåg det. typ 1 gång i veckan eller så.

Lill-Kisse
2008-12-28 22:35
0

Hej igen Cuyi!

Du kan lugnt trycka på "Webbhistorik" för då kommer det fram en förteckning om allt och lite beskrivningar, så att man får en uppfattning om vad det är. Sedan kan man välja vilken del man vill ta bort eller allt på en gång. Jag tar bort allt si så där en gång i månaden. Jag har undersökt in i detalj vad varje filtyp är, var de ligger på datorn och hur de ser ut. Jag kan säga att alla verkligen är onödiga.

Vid rensning av hårddisken (C) händer samma sak. Man får upp exakta uppgifter om vad som föreslås. Man får korta texter att läsa om vad varje typ av fil är, så att man kan ta bort bocken i någon föreslagen ruta (om man inte vill samma som resningsprogrammet föreslår). Men bocka inte för något extra! Jag litar helt och fullt på förslagen och klickar OK.

När det gäller diskfragmentering, som du har hört talas om, är det bra att köra när man verkligen har scannat med viruskontroll, tagit bort onödiga program och kört alla rensningar. Så vänta med det till allra sist.

Cuyi
2008-12-28 22:38
0

Ok, tack så mkt alla :D
Men.. vad är egentligen Komprimera gamla filer? Förstår inte andras beskrviningar när jag googlar :P Jaja, får väl fortsätta googla då..

Lill-Kisse
2008-12-28 22:51
0

Läs igenom #8 Inkanyezis svar en eller flera gånger till. Det är en duktig typ och beskrivningarna där om vad webbhistorik, diskrensning och fragmentering är, är de bästa du kan få.

Hänger du med på hur man ska göra i den beskrivning jag har knåpat ihop under #10? Fråga annars.

Lill-Kisse
2008-12-28 23:04
0

Frågan om vad det är att komprimera filer, hoppade jag över, eftersom jag inte tror att man har någon användning av det i början. Den dag det behövs, ger det sig liksom av sig själv varför.

Det finns program för att samla ihop filer och göra mindre paket av dem skulle man kunna säga. Det kan man behöva för att sända stora program eller en hel bunt av filer över nätet. Genom att komprimera filerna, blir de samlade och i mindre storlek så att sändningen ska gå snabbare. Mottagaren behöver sedan packa upp filerna för att använda innehållet eller programmet. Alltså ska man inte komprimera sina egna program, som man använder.

Cuyi
2008-12-29 00:27
0

Jaha! Ok, men man kan alltså hm, ta bort dom?

I alla fall, tack så mycket för hjälpen! Ska ta mig tid att läsa igenom dom ordentligt.

Inkanyezi
2008-12-29 16:12
0

Kanske tänkte du på "ta bort onödiga program"?

Program ska man normalt inte radera, utan man använder avinstallation för att ta bort det man inte längre vill ha i programväg. Avinstallationen sköter en del saker som man inte kommer åt om man bara raderar, som registernycklar och borttagning av vissa programfiler som kan ha lagts någon annanstans än i programmets programkatalog.

Bara om man vet vad man gör och är säker ska man använda filhantering för att ta bort program; och det gäller om programmet inte avinstalleras av en eller annan orsak.

Så gå in i kontrollpanelen och leta efter eventuella program som du vill ta bort under "lägg till/ta bort program". Om du inte ska ta bort något program, så öppna inte den delen av kontrollpanelen.

När det gäller komprimering så är det numera helt onödigt. Alla filer som tar stor plats, video, bilder, musik eller program kan man inte komprimera särskilt mycket. Filerna som kan komprimeras mycket, textdokument, kalkylblad och e-post, de filerna tar inte stor plats ofta som mest några megabyte. Och lagring är billigt nu; en ny hårddisk för några hundra kan lagra tusentals bilder och musikfiler. Så strunta glatt i att komprimera, man vinner i stort sett ingenting.

Temporära filer skulle egentligen ha tagits bort av programmet som skapade dem, så alla som ligger på hårddisken finns där av misstag, och diskrensningsverktyget plockar bort dem när du väljar att göra det. Det kan göras utan risk. Så allt som diskrensning tycker är onödigt kan du lugnt låta programmet plocka bort.

När hårddisken är ordentligt rensad kör man defragmenteringen.

Efter att man har defragmenterat ordentligt; man kan köra defragmentering flera gånger efter varann om man hade mycket fragmentering, då kan man om man vill ställa in det virtuella minnet så att det alltid kommer att ligga på samma ställe på hårddisken och aldrig fragmenteras. Det är en särskild regndans för att göra det, och du behöver inte. Det går bra att låta Windows sköta det virtuella minnet.

guraknugen
2008-12-30 23:11
0

Ville bara säga att jag inte riktigt kan se vad som var så elakt i #1. Om det var första meningen som åsyftades, så tycker nog jag att det mer verkar som en smärre missuppfattning än försök till allmän stöddig- och elakhet.

Tyvärr kan jag inte hjälpa till med själva frågan, eftersom jag är helt borta numera när det gäller Windows (det framgår visserligen inte att det är Windows som används, men i det fall det inte nämns brukar det alltid vara så - undantagen är ganska få, vad jag sett). Själv bytte jag operativsystem och vips så löste sig det mesta som genom ett trollslag. En lösning som dock tilltalar ytterst få, har jag märkt, så jag ska inte nämna fler detaljer om den här.

Krycke
2009-01-03 01:22
0

annan tråd som kan hjälpa för att snabba upp datorn. I programet  CCleaner under "tools" finns "startup" du kan avaktivera saker där som inte behöver starta ihop med windows för att frigöra lite resurser där med. Är du osäker på vad det är du ser på raderna där så googla eller fråga här.

Den här guiden kan även frigöra lite resurser som gör datorn snabbare.

johan86
2009-01-04 13:09
0

På vilket sätt är datorn seg? du kan ju alltid uppdatera ram minnet i den! är de en gammal dator? Du skulle kanske testa mozilla i den kaan du avaktivera väldigt mycket utan att de ställer till några störe problem! hjälper dig gärna om jag är på rätt spår här lycka till!

Zpookey
2009-01-05 01:18
0

Komprimera filer behöver du INTE göra. Det gör datorn segare eftersom att datorn behöver behandla informationen på hårddisken mycket mer än om du inte har filerna komprimerade. Så låt det alternativet vara avbockat. Tillfälliga internet-filer, Papperskorgen och Temporära filer är det enda som behöver vara ibockat vid en diskrensning.